Hejsan,
Köpt en nyrenoverad lägenhet av kommunen genom en mäklare. Jag är den första som brukar lägenheten efter renoveringen. Badrummet är nyrenoverat likt allt annat.
Mäklaren sa att kommunen har utfört arbetet fackmannamässigt och enligt konstens alla regler.
Nu efter 1 år har jag märkt att de börjat komma svartmögel i skarvarna?
Skarvarna överlappar inte ordentligt samt så verkar silikonen vara rejält slarvigt lagd då den missar lika mycket skarvar som den träffar.
Går detta som dolt fel? Kontaktar jag mäklaren? Eller ska jag gå via mitt försäkringsbolag?
Hjälp uppskattas, dålig på sånt här.
Bifogar bilder.
Köpt en nyrenoverad lägenhet av kommunen genom en mäklare. Jag är den första som brukar lägenheten efter renoveringen. Badrummet är nyrenoverat likt allt annat.
Mäklaren sa att kommunen har utfört arbetet fackmannamässigt och enligt konstens alla regler.
Skarvarna överlappar inte ordentligt samt så verkar silikonen vara rejält slarvigt lagd då den missar lika mycket skarvar som den träffar.
Går detta som dolt fel? Kontaktar jag mäklaren? Eller ska jag gå via mitt försäkringsbolag?
Bifogar bilder.
Redigerat:
Sluta skoja nu! Skrapa bort silikonet och lägg dit klinkerfog som sig bör.E ErikC89 skrev:Hejsan,
Köpt en lägenhet av kommunen som blev totalrenoverad innan jag flyttade in. Badrummet är nyrenoverat och jag är den första som brukar de.
Bifogar bilder.
Skojar inte hade ingen aning om att man skulle använda klinkersfog ens. Det är ju plastmatta på väggar och golv men de är klinkersfog man ska använda? De är ingen risk för att man stänger in fukt? Alt att de blir strul för mig vid eventuell framtida vattenskada om jag själv varit inne och kletat?Jonatan79 skrev:
Som sagt all hjälp uppskattas, riktigt dålig på sånt här. Men jag kan lägga fog de har jag gjort förr, så är det så simpelt så kan jag absolut göra det.
Oh, jag behöver glasögon! Såg ut som klinker.E ErikC89 skrev:Skojar inte hade ingen aning om att man skulle använda klinkersfog ens. Det är ju plastmatta på väggar och golv men de är klinkersfog man ska använda? De är ingen risk för att man stänger in fukt? Alt att de blir strul för mig vid eventuell framtida vattenskada om jag själv varit inne och kletat?
Som sagt all hjälp uppskattas, riktigt dålig på sånt här. Men jag kan lägga fog de har jag gjort förr, så är det så simpelt så kan jag absolut göra det.
Skarvarna är mellan golv som går upp på väggen en bit och plastväggen/tapeten.BirgitS skrev:
Bilden är tagen i duschen. Verkar inte överlappa några cm snarare några mm och på vissa ställen överlappar de inte alls. Som du ser på bilderna.
Har städat bort de där tog bilden innan städning. Men aldrig behövt städa den "fogen" eller vad det kallas i någon annan lägenhet. Man kmr inte riktigt åt allt då de är så djupt in utan de är enstaka prickar kvar. Känns inte korrekt att det ska vara glipa? Mellan vägg och golv?Violina skrev:
Fel av mig, tror inte det är en glipa. Det kanske var smutset som lurade mig. Däremot om jag trycker där de missat med silikon (se bild) så trycks det ut vatten från bakom väggen. Men de kanske inte är någon fara ?C Cox skrev:
Tapeten ska gå ner och överlappa golvmattan rätt ordentligt. Det borde både kännas och synas. Ligger de kant i kant eller med glipa är det fel. Ett väldigt konstigt fel.
Men dolt fel, nej knappast. Det är ju hur synligt som helst.
Men dolt fel, nej knappast. Det är ju hur synligt som helst.
Det ska inte vara något silikon i skarven. Och det ska definitivt inte komma vatten ur väggen om man trycker på den.E ErikC89 skrev:
Det låter som att du behöver kontakta ditt försäkringsbolag omgående.