62 328 läst · 20 svar
62k läst
20 svar
Räkna ut husets energiklass själv (Energideklaration)
Jag lånar tråden lite för att fråga energiexpertenP Per L skrev:Naturligtvis använder man verkliga mätvärden när sådana finns. Varmvattenmätare är ovanliga. Schablonmetoderna finns som stöd för energiexperten då mätare eller historiska avläsningar saknas. De där 15-20 m³/år är ett erfarenhetsvärde som inte står i föreskriften, men som brukar stämma rätt bra.
Ett barn räknas som en person. Badar barnet badkar varje dag kanske det ska räknas som två? Ett badkar ≈ 100 liter varmvatten (och lite kallvatten så inte barnet blir kokt). Bara badandet blir ca 35 m³/år.
Vi köpte ett 50-tals hus för ca ett år sedan och har gjort en hel del förbättringar på det m.a.p. energianvändning.
- Bytt från självdrag till FTX
- Bytt från gas till luft/vattenpump, jag uppskattar att energiåtgång i kWh för uppvärmning minskat med 60%.
- Satt upp solceller (totalt 70% av byggnadens totala kWh-åtgång över ett år. Tyvärr måste ju en del av det säljas som överskott på sommaren..)
- Bytt till ny ytterdörr, ny altandörr samt drevat om samtliga fönster.
Vilka av dessa åtgärder har inverkan på vår energiklassning?
När vi köpte låg huset i högt i energiklass D, spontant tycker jag det ser oerhört svårt ut att nå A eller B trots allt vi gjort. Men du kanske har mer praktisk erfarenhet av om det faktiskt är möjligt?
Vi har dessutom ett garage som är en del av huset (innerdörr från hallen), vintertid är det väl som lägst 11-12 grader där. Ska detta räknas till Atemp?
Redigerat:
- Bytt från självdrag till FTX
I teorin en bra besparing, flera tusen kWh, men i praktiken har ofta självdragsventilationen varit undermålig vilket begränsar den verkliga besparingen. Om man inte tätar sina självdragsventiler kan självdraget fortsätta och besparingen utebli helt.
- Bytt från gas till lvvp
En mycket bra besparing
- Solceller
Den el man slipper köpa för att värma huset kan tillgodoräknas. Kanske upp till 1 500 kWh/år kan användas av lvvpn.
- Dörrbyten och fönsterdrevning
Nog den åtgärd som ger minst besparing av dem du räknar upp om inte huset var ett dragigt ruckel innan. Men naturligtvis påverkar det i rätt riktning.
I slutändan är det din energiräkning som är "facit" i frågan.
I teorin en bra besparing, flera tusen kWh, men i praktiken har ofta självdragsventilationen varit undermålig vilket begränsar den verkliga besparingen. Om man inte tätar sina självdragsventiler kan självdraget fortsätta och besparingen utebli helt.
En mycket bra besparing
- Solceller
Den el man slipper köpa för att värma huset kan tillgodoräknas. Kanske upp till 1 500 kWh/år kan användas av lvvpn.
Nog den åtgärd som ger minst besparing av dem du räknar upp om inte huset var ett dragigt ruckel innan. Men naturligtvis påverkar det i rätt riktning.
Mycket bra input, tackar för det! Håller helt med om att FTX ekonomiskt sett endast är bra i teorin. ska man tro radonmätningen så femdubblade vi luftomsättningen, men det är inget som kommer märkas på elräkningen utan istället på att man kanske mår lite bättreP Per L skrev:- Bytt från självdrag till FTX
En mycket bra besparing
- Solceller
Tror du ens det är möjligt för ett äldre hus med eldrift (dvs lvvp) att komma upp i klass A eller B? Jag kan inte riktigt komma på vad mer vi skulle kunna göra för att förbättra.
Vi vill ju givetvis dit för att få 0.1 punkter rabatt på befintliga bolånet
Vi har precis installerat bergvärme (+ frånluftsaggregat) i vårt hus från 2001. Elradiatorer på övervåningen är utbytta mot vatten. Tycker att vi borde kvalificera för A, B eller C. Måste man vänta ett år tills man har uppdaterade förbrukningssiffror eller kan en energiexpert göra en uppskattning ändå? Via Tibber har jag exakta siffror på hur mycket av vår nuvarande förbrukning som gått till bilen, kan de ta hänsyn till det eller är det schablonsiffror som gäller?
Det går att upprätta en deklaration utifrån beräknade värden också. Du kan beställa en energiberäkning av en byggkonsult som sedan går att göra en deklaration utifrån. Så kommer vi göra på vårt nybygge där vi inte ännu bott i 12 månader. Borde väl gå att applicera på ett hus där man gjort omfattande renoveringar och förbättringar kan jag tycka.S straffarbete skrev:Vi har precis installerat bergvärme (+ frånluftsaggregat) i vårt hus från 2001. Elradiatorer på övervåningen är utbytta mot vatten. Tycker att vi borde kvalificera för A, B eller C. Måste man vänta ett år tills man har uppdaterade förbrukningssiffror eller kan en energiexpert göra en uppskattning ändå? Via Tibber har jag exakta siffror på hur mycket av vår nuvarande förbrukning som gått till bilen, kan de ta hänsyn till det eller är det schablonsiffror som gäller?
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/fragor--svar/energideklaration/11/
Klicka här för att svara