4 307 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
Räkna på sammansatt stolpe
Kanske byta till stål?
H-balk eller rör...
H-balk eller rör...
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Helbyte blir väldigt omständigt så det undviker jag helst. Var hittar jag materialdata för plywood?
Jag skulle vilja påstå att plywood är ett mindre bra alternativ.
Varför inte limma på brädor i kvistfritt trä, en på varje sida?
Hur mycket plats finns det att spela på?
Har du någon uppfattning om hur mycket pelarens I behöver ökas?
Varför inte limma på brädor i kvistfritt trä, en på varje sida?
Hur mycket plats finns det att spela på?
Har du någon uppfattning om hur mycket pelarens I behöver ökas?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Du har nog rätt ang plywood. Har inte räknat på hur mycket I måste upp ännu men jag har inga ytmässiga begränsningar, det är enbart estetiska aspekter. Alltså helst hade jag bytt hela skiten till en H-balk men jag ser inte att jag skulle kunna få den på plats utan att den behöver vara lite för kort. Skulle en U-balk i stål som läggs runt befintlig pelare och bultas genomgående kunna vara något? Jobbigt som f-n att gipsa men man skulle kunna lämna det naket.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Om flänsarna täcker max halva skulle man ju kunna sätta en balk från vardera håll
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Tänkte bara uppdatera tråden med denna information som jag funnit om sammansatta pelare: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1034763/FULLTEXT01.pdf
Rätt intressant läsning. I kapitel 3 framgår att om man endast har ett spikförband mellan de sammansatta delarna så kommer man ändå upp i 55% av böjstyvheten hos en perfekt ihoplimmad pelare, vilken anses ha samma styrka som en solid träpelare av samma dimension. Det lutar åt att jag kommer att limma ihop pelaren och sen skruva + tvinga för att få så bra presstryck som möjligt. Vad ska jag ha för lim?
Rätt intressant läsning. I kapitel 3 framgår att om man endast har ett spikförband mellan de sammansatta delarna så kommer man ändå upp i 55% av böjstyvheten hos en perfekt ihoplimmad pelare, vilken anses ha samma styrka som en solid träpelare av samma dimension. Det lutar åt att jag kommer att limma ihop pelaren och sen skruva + tvinga för att få så bra presstryck som möjligt. Vad ska jag ha för lim?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Då svarar jag på min egen fråga här igen då om lim. Om man kör ett PU-lim som detta http://www.bostik.se/Products/Adhesive/Wood-adhesive/P0417 så har det högre skjuvhållfasthet än både det lim som används för limträtillverkning och än träet självt. Så är man bara lite noggrann bör man kunna få en nära nog 100%-ig samverkan i pelaren. Tankar kring detta?
PU-lim kräver högt presstryck, skummet som bildas har väldigt låg styrka.Karl_Pedal skrev:
Då svarar jag på min egen fråga här igen då om lim. Om man kör ett PU-lim som detta [länk] så har det högre skjuvhållfasthet än både det lim som används för limträtillverkning och än träet självt. Så är man bara lite noggrann bör man kunna få en nära nog 100%-ig samverkan i pelaren. Tankar kring detta?
Jag provade lite olika limmer innan jag bestämde mig, jag använde tillslut vanligt Sika utomhuslim, limmade och drog ihop med trallskruv, inga springor och sitter ihop som en solid stolpe när man sågade i dom.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"

Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Aha, finns det nåt att läsa om hur högt tryck som krävs för att det inte ska skumma? Och hur hög skjuvhållfasthet har Sikalimmet?Peter2400 skrev:
PU-lim kräver ett presstryck på 2-8 kg/cm2Karl_Pedal skrev:
Det skojar man inte bort!
Behöver du verkligen fundera på skjuvhållfastheten, 2 brädbitar ihoplimmade med vanligt vitlim tål det mesta.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Det blir 0,2 MPa om jag inte räknar fel. Vid spiklimning kan man komma upp i ca 0,02 MPa men jag vet inte hur högt man kommer med skruvlimning så det kanske bara är att släppa PU-limmandet. Dock kan jag inte fatta hur PU-lim kan säljas på småtuber om det kräver en hydraulpress för att använda det.Peter2400 skrev:
Skjuvhållfastheten är som du säger egentligen inte så viktig så länge den är 4 MPa eller högre (eftersom det är vad C24-virke klarar). Så egentligen vill jag bara försäkra mig om att jag får en limfog som är starkare än träet. Dessutom ska ju min sammansatta stolpe förstärka en befintlig stolpe som inte är 100% jämn så det får ju gärna vara ett lim som kan stå för viss utfyllnad av mindre ojämnheter.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Nu har jag läst på lite mer hos Sika och blir inte direkt mindre förvirrad. Vanligt SikaBond 530 (vitlim) anges ha ett presstryck på 2-4 kg/cm² medan SikaBond 545 (PU) har inget presstryck angivet.Karl_Pedal skrev:
Det blir 0,2 MPa om jag inte räknar fel. Vid spiklimning kan man komma upp i ca 0,02 MPa men jag vet inte hur högt man kommer med skruvlimning så det kanske bara är att släppa PU-limmandet. Dock kan jag inte fatta hur PU-lim kan säljas på småtuber om det kräver en hydraulpress för att använda det.
Skjuvhållfastheten är som du säger egentligen inte så viktig så länge den är 4 MPa eller högre (eftersom det är vad C24-virke klarar). Så egentligen vill jag bara försäkra mig om att jag får en limfog som är starkare än träet. Dessutom ska ju min sammansatta stolpe förstärka en befintlig stolpe som inte är 100% jämn så det får ju gärna vara ett lim som kan stå för viss utfyllnad av mindre ojämnheter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur räkna reavinst på hus från 1956?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknas byggyta?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Räkna på H-balk portöppning.
Byggnadsfysik -
Räknas detta som dolt fel?
Badrum -
Hur beräknar jag ersättning för eget arbete till försäkringsbolaget?
Bostadsrätt