F fsn skrev:
Naturligtvis är det hela längden från nedre kant till centrum på skruvarna, och det gäller både övre och nedre skruvarna. Jag förstår fortfarande inte hur du kan få fram siffror på det då det inte framgår hur hög den röda plattan är. Den kan ju med fördel vara 500mm lång och med typ 8 skurvar så man kan ju göra vad man vill av det.
Det framgår på ritningen i första inlägget att den är 240mm hög.
 
B
Inte för att vara petig... men är det ens lönt att räkna nerböjning på en balk som är 1,3mm lång 😉
 
  • Haha
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
F
B breakman skrev:
Inte för att vara petig... men är det ens lönt att räkna nerböjning på en balk som är 1,3mm lång 😉
Ja, minsann, ser det nu. men du kan inte tillgodoräkna dig hela längden utan bara från nedre kant till centrum på skruvhålen, så det blir aldrig hela längden 240mm.
 
S skyisthelimit skrev:
Ok, då tror jag att jag är med! :)

Egentligen handlar "mitt problem" om infästning av en balk i ett bjälklag. Funderade lite till och kom fram till en alternativ lösning som är kanske enklare att praktiskt göra (går att lösa utan svetsning).
Rent belastningsmässigt borde denna lösning då utsätta plåten för ca 137kN om jag räknat rätt (HEA 200 är 190 hög)..... ?
Generella tankar om lösningen (förutom att man kanske bör lägga en plåt bakom HEA:n som fördelar ut lasten lite mot betongen....?


[bild]
Ingen som har någon input på denna lösning? Känns ju enklare att få till och istället för urdragskraft så får man ju här en tvärkraft på infästning i betong...
 
Kan du inte fästa balken under bjälklaget istället? Då kan du använda genomgående gängstång till exempel.
 
B Boxer63 skrev:
Kan du inte fästa balken under bjälklaget istället? Då kan du använda genomgående gängstång till exempel.
Nej, det funkar inte att ha balk ovanför eller under, däremot rymms ett mindre plattjärn eller liknande som jag har i den andra skissen jag postade i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.