1 066 läst · 20 svar
1k läst
20 svar
Räkna på en "enkel" konsol med HEA balk (bild)?
Det framgår på ritningen i första inlägget att den är 240mm hög.F fsn skrev:Naturligtvis är det hela längden från nedre kant till centrum på skruvarna, och det gäller både övre och nedre skruvarna. Jag förstår fortfarande inte hur du kan få fram siffror på det då det inte framgår hur hög den röda plattan är. Den kan ju med fördel vara 500mm lång och med typ 8 skurvar så man kan ju göra vad man vill av det.
Ingen som har någon input på denna lösning? Känns ju enklare att få till och istället för urdragskraft så får man ju här en tvärkraft på infästning i betong...S skyisthelimit skrev:Ok, då tror jag att jag är med!
Egentligen handlar "mitt problem" om infästning av en balk i ett bjälklag. Funderade lite till och kom fram till en alternativ lösning som är kanske enklare att praktiskt göra (går att lösa utan svetsning).
Rent belastningsmässigt borde denna lösning då utsätta plåten för ca 137kN om jag räknat rätt (HEA 200 är 190 hög)..... ?
Generella tankar om lösningen (förutom att man kanske bör lägga en plåt bakom HEA:n som fördelar ut lasten lite mot betongen....?
[bild]
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Räkna ut vinkel på ett enkelt sätt? För garderob att passa i snedtak.
Byggmaterial & Byggteknik -
Beräkna vad en enkel träkonstruktion klarar att lyfta ..
Övrigt Off Topic -
Innertak på konsoler, räknade fel!
Byggnadsfysik -
Beräkna belastning på konsoler (vridmoment?)
Byggnadsfysik -
Hur beräknar man ett enkelt pulpettak??
Tak & Vind