pacman42 pacman42 skrev:
Därför måste vi lagstadga fysiska väggtimers till alla spisar! 🤪
Om det vore så enkelt, min sambo satte fyr (öppen låga, rökutveckling) på en kaffekanna med plastdetaljer som stod på spisen i bara 10 minuter. Vi har just en sån timer på spisen men regelmässigt så vrider man på ratten ett kvarts-tredjedels varv vilket är 20+ minuter, det är tillräckligt för att sätta fyr på vad som helst om det är full effekt. Det finns väl en modernare typ av spisvakter med värmeavkänning, skulle man verkligen vilja komma ned i antalet bostadsbränder vore det just sådana som skulle behövas lagstadgas om.
 
T tompaah7503 skrev:
Om det vore så enkelt, min sambo satte fyr (öppen låga, rökutveckling) på en kaffekanna med plastdetaljer som stod på spisen i bara 10 minuter. Vi har just en sån timer på spisen men regelmässigt så vrider man på ratten ett kvarts-tredjedels varv vilket är 20+ minuter, det är tillräckligt för att sätta fyr på vad som helst om det är full effekt. Det finns väl en modernare typ av spisvakter med värmeavkänning, skulle man verkligen vilja komma ned i antalet bostadsbränder vore det just sådana som skulle behövas lagstadgas om.
Jo jag vet, därav den ironiska tonen i inlägget. Det spelar ingen roll hur många säkerhetsmekanismer man inför.

Förr var ju bränder i TV väldigt vanliga, de försvann nästan helt när platt-TVn kom. För då kunde man inte ställa värmeljus på TVn längre...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Excel
P Pligg85 skrev:
Det finns ju många saker man aldrig skulle göra. Sätta solceller på huset eller ladda elbil intill huset är väl två uppenbara.

Om man bortser från det estetiska så är det höjd risk för fukt på vind, rejält ökad risk för läckage och dåliga installationer. Ökad risk för brand och mer svårsläckt vid en sådan.

Jag är lite intresserad av solceller och övervägde på marken men skulle någon erbjuda sig att installera en grym anläggning gratis på villan skulle man tacka nej.
Hur kan det bli hjöd risk för på vinden med solceller? Har solceller och vill gärna veta orsaken till påståendet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Hur kan det bli hjöd risk för på vinden med solceller? Har solceller och vill gärna veta orsaken till påståendet.
Risk för fukt.
Panelerna skuggar taket och tydligen är det vanligt att det blir ökad fukt på kallvind.

Med ökad risk för mögel.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Excel
P Pligg85 skrev:
Risk för fukt.
Panelerna skuggar taket och tydligen är det vanligt att det blir ökad fukt på kallvind.

Med ökad risk för mögel.
Har du någon källa på det, tänker mig att det beror lite på klimat/takkonstruktion mm?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Risk för fukt.
Panelerna skuggar taket och tydligen är det vanligt att det blir ökad fukt på kallvind.

Med ökad risk för mögel.
Panelerna skyddar möjligtvis något extra mot regn/snö/fukt att ta sig in under taket….
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Panelerna skyddar möjligtvis något extra mot regn/snö/fukt att ta sig in under taket….
Lägger man solceller så hoppas jag taket är av sånt bra skick att både undertak och ytbeklädnad håller tätt och panelerna inte är ett tätskikt 😀

Snarare att du har 100 hål av en klåpare till installatör.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Lägger man solceller så hoppas jag taket är av sånt bra skick att både undertak och ytbeklädnad håller tätt och panelerna inte är ett tätskikt 😀

Snarare att du har 100 hål av en klåpare till installatör.
En normal installatör gör inte onödigt många hål, fästena har inte så många vad jag vet. Solpanelerna skyddar taket extra samt gör att vinden blir något mindre varm på sommaren.
 
Att sätta dit en tvåpolig normalt-öppen brytare på varje panels utgång vore väl inte en orimlig lösning? Om dessa sedan ska vara elektriskt styrda (typ relä/kontaktor), mekaniskt (ryck ur en sprint så bryter den) eller hydrualisk/pneumatiskt (försvinner trycket bryts kretsen) är väl en senare fråga. Sen behöver den bara förses med tydlig visuell indikering av att brytning skett.
 
Excel
I Sverige är vi rädda för allt möjligt, enligt räddningstjänsten vore det bäst att bo i ett betonghus med sprinkler i alla rum.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Problemet är ju att cellerna ger ju ström/spänning så fort solen lyser, så det ger inget skydd att sätta DC-brytare. När man brutit så är det fortfarande spänning på.

Men Pettman ...
P Pettman skrev:
Att sätta dit en tvåpolig normalt-öppen brytare på varje panels utgång vore väl inte en orimlig lösning? Om dessa sedan ska vara elektriskt styrda (typ relä/kontaktor), mekaniskt (ryck ur en sprint så bryter den) eller hydrualisk/pneumatiskt (försvinner trycket bryts kretsen) är väl en senare fråga. Sen behöver den bara förses med tydlig visuell indikering av att brytning skett.
...framför ju en tanke.
Just dessa var kanske lite onödigt krångliga och dyra lösningar, för att ha i varje panel.
Det går ju dock att tänka sig lite elektronik/kraftelektronik, som känner av ifall det går nästan noll ström i strängen trots spänning (vilket indikerar att en DC-brytare har slagits ifrån).
Och då kan panelen själv gå ner i läget att försöka att bara mata ut t.ex. ca 10mA eller nåt sånt, för att kunna upptäcka när DC-brytaren sluts igen.

Detta skulle dels göra en DC-brytare fullt verksam (eller brandkåren kan helt enkelt klippa en kabel, för samma funktion, dels en större säkerhet för installatörerna, panelerna ger ingen ström förrän man kopplat ihop strängen i växelriktaren.

edit:
Nackdelen är dock uppenbar, ytterligare en möjlig felkälla uppe bland panelerna, om en sådan här krets pajar, så måste man börja felsöka bland alla paneler i strängen.
 
Redigerat:
Redaktionen Redaktionen skrev:
Räddningstjänsten flaggar för att solceller på taket kan försvåra släckningsarbetet vid brand.

Du kan läsa artikeln här: Räddningstjänsten: Regelverket för solceller behöver förbättras
När vi för 4 år sedan satte upp vår första anläggning ringde jag brandkåren i Mariefred de var måttligt intresserade av att få veta att huset nu hade solceller och var växelriktate och brytare satt, märkligt tyckte jag! När vi I fjol kompletterade med fler solceller och en andra växelriktare brydde jag mej inte om att ringa.
 
K Kalku skrev:
När vi för 4 år sedan satte upp vår första anläggning ringde jag brandkåren i Mariefred de var måttligt intresserade av att få veta att huset nu hade solceller och var växelriktate och brytare satt, märkligt tyckte jag! När vi I fjol kompletterade med fler solceller och en andra växelriktare brydde jag mej inte om att ringa.
Det är väl inte speciellt märkligt att dom inte var speciellt intresserade.
Hur tror du att dom skulle administrera alla hus som har något extra installerat??
Att där sitter solceller på ett hus är ju inte direkt osynligt heller.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det är väl inte speciellt märkligt att dom inte var speciellt intresserade.
Hur tror du att dom skulle administrera alla hus som har något extra installerat??
Att där sitter solceller på ett hus är ju inte direkt osynligt heller.
Enkelt att lägga in adresser där solceller finns ser inget problem i detta ty det är enkelt i dagens kartsystem
 
K Kalku skrev:
Enkelt att lägga in adresser där solceller finns ser inget problem i detta ty det är enkelt i dagens kartsystem
Ser ingen större nytta med det då det syns tydligt innan insatsen börjar.
Vid utalarmering frågas det om det finns solceller redan i telefonen.
Vid framkomst kontrolleras det om uppgifterna stämmer, lätt att se då huset rundas för att kontrollera var och hur insatsen ska gå till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.