MultiMan
Jag vill bara, som andra gjort, föra fram att sommarförbrukningen när man bor i egen villa som värms med el på något sätt, är i stort sett ointressant och säger absolut inget om vad man kan förvänta sig vintertid. Så att titta på förbrukningen nu för att lugna nerverna hjälper föga när vinterns kyla kommer och huset kanske läcker värme som ett såll.

Som andra sagt, försök få reda på tidigare vinterförbrukningar, eller ta betydligt större höjd än 4000 kr/månad.

Världsläget är närmast katastrofalt osäkert och kan sluta i stort sett hursomhelst, inklusive värsta tänkbara, så det är betydligt bättre i nuläget att förbereda sig så mycket man kan och istället glädjas om det går bra och man har pengar över efter vinterns prövningar.

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Bor i norra Norrland, hus 270kvm, primär uppvärmning fjärrvärme, 23 grader, 2 personer. Total förbrukning på 51901 kWh år 2021.
(fjärrvärme 29536kWh + el 22365kWH). Hög förbrukning, började resan oktober 2021 med att få ned förbrukningen, sänkte inomhustemp från 23 till 19, släcker alla lampor där ingen är etcetera, ingen elbil. Trots det svårt få ned fjärrvärme förbrukningen pga väldigt kallt perioden okt-mars Månadsvis stapeldiagram för fjärrvärmeförbrukning på 29536 kWh under 2021, med toppar under vintermånaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärmdump av elkonsumentens årsförbrukning på 22 365 kWh uppdelat per månad.
Skapa konto
, el ska dock gå få ned rejält.

Oj 1500 kwh i juli för hushållsel. Enda skillnaden är att du bor större men hur lyckas du utan elbil osv? Själv har man 200 kwh i juli

H Hammarspik skrev:
Oj 1500 kwh i juli för hushållsel. Enda skillnaden är att du bor större men hur lyckas du utan elbil osv? Själv har man 200 kwh i juli
Ja det drog mkt fjärrvärme och hushållsel 2021 trots att jag dessutom har luft-luft värmepump och ett luftvärmeväxlare utöver fjärrvärmen. I juli 2021 hade jag inte startat att försöka få ned förbrukningen utan började först ~okt 2021. Numer är inomhustemp 19, duschar inte varje dag, alla lampor där ingen är släcks mm, fjärrvärmen kommer trots detta bli svårt att få ned än lite på marginalen däremot kommer hushållselen att minska rejält jmf med tidigare. Nu i juli hade jag en hushållsel på ~800 kWh. Räknar med att kunna halvera elförbrukningen på årsbasis, men svårt att få ned fjärrvärme uppvärmningen än lite marginellt då man bor i den kalla delen av Sverige. Stapeldiagram som visar månatlig elförbrukning under 2022 med störst förbrukning på vintern.
Skapa konto
Skärmdump av fjärrvärmeförbrukning för 2022 med månatliga staplar som visar högsta användningen under vintermånaderna.
Skapa konto

Eon var här och bytte elmätare i torsdags. Elen var avstängd i 30 min.. gick bara åt 1.57 kwh den dagen.

• Skärmdump av veckans elanvändning från E.ON med låg förbrukning på torsdagen, 1.57 kWh.
    Skapa konto
MultiMan MultiMan skrev:
Jag vill bara, som andra gjort, föra fram att sommarförbrukningen när man bor i egen villa som värms med el på något sätt, är i stort sett ointressant och säger absolut inget om vad man kan förvänta sig vintertid. Så att titta på förbrukningen nu för att lugna nerverna hjälper föga när vinterns kyla kommer och huset kanske läcker värme som ett såll.

Som andra sagt, försök få reda på tidigare vinterförbrukningar, eller ta betydligt större höjd än 4000 kr/månad.

Världsläget är närmast katastrofalt osäkert och kan sluta i stort sett hursomhelst, inklusive värsta tänkbara, så det är betydligt bättre i nuläget att förbereda sig så mycket man kan och istället glädjas om det går bra och man har pengar över efter vinterns prövningar.
Ja man får sikta på 8-10 tusen per månad istället om man är lågförbrukare. Mitt julipris blev 3,63kr- kWh.
Återstår och se om augusti blir den lägsta, men det tror jag inte då all industri i sverige hoppar igång imorgon, tyskland kanske har en vecka till i semester? Eller börjar kanske imorgon med. Sen kan vi drömma om sista veckans spotpriser.

Utan att veta vad huset brukar förbruka på vintern kan ts bara spekulera, och hon ligger farligt till då hon inte tror hon förbrukar mycket mer.

Ska väl tilläggas att jag å frugan inte är mycket i huset från maj-okt då vi har ett sommarboende på annan ort. Räknar som sagt med att kunna halvera elförbrukningen men inte mer, detta då vi har larm, 8 övervakningskameror, eldrivna automatiserade persienner/markiser, belysning mm och flera servrar och processorer igång hela tiden, ett s.k. Smart hem… men vete f-n om det är så smart om man ser till elförbrukningen.
Har funderat på att byta till en elbil men det skulle öka elförbrukningen än mer och jag har räknat på att sälja nuvarande dieselbil och inköp av en ny elbil, det blir mindre kostsamt trots allt att behålla dieselbilen i 5-8 år till då jag räknar in alla kostnader för att byta till elbil (kapital investering, värdeminskning etcetera) , dessutom funkar logistiken dåligt med en elbil här i övre Norrland då det är få offentliga laddstolpar, långa avstånd och kallt som f-n på vintern som drar ned på räckvidden. Kollektivtrafik finns i praktiken inte, så egen bil är ett måste. Alla bor inte i Stockholm även om vissa politiker tycks tro detta med tanke på den klimat och energipolitik som förts de senaste 15 åren.

Klart jag vet att jag förbrukar mycket mer på vintern än vad jag gör nu. Men jag har bokstavligen sett hur mycket andra förbrukar bara nu på sommaren klart som fan ni kan förvänta er skyhöga elräkningar till vintern då! Jag försöker använda minimal med el nu och kommer fortsätta med de när det blir kallare. Så jag tror fortfarande jag är bland dom få som bor i villa som slipper den värsta smällen. Den som lever får se. Jag kommer sänka värmen tills jag är på 4 tusen i månaden. Våga vägra betala mer!

• Gilla
Kjular och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
H Hammarspik skrev:
Klart jag vet att jag förbrukar mycket mer på vintern än vad jag gör nu. Men jag har bokstavligen sett hur mycket andra förbrukar bara nu på sommaren klart som fan ni kan förvänta er skyhöga elräkningar till vintern då! Jag försöker använda minimal med el nu och kommer fortsätta med de när det blir kallare. Så jag tror fortfarande jag är bland dom få som bor i villa som slipper den värsta smällen. Den som lever får se. Jag kommer sänka värmen tills jag är på 4 tusen i månaden. Våga vägra betala mer!
Det verkar som att du håller för öronen när vi andra förklarar hur det fungerar att värma villa med el och skyhöga elpriser. Det finns inget samband mellan hög förbrukning på sommaren och hög förbrukning på vintern eftersom uppvärmningen av huset vintertid överskuggar all annan förbrukning!

• Gilla
hapazard och 8 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Du kommer bli besviken om du budgeterar 4000 kr. Det tänket kan du inte ha med barn.

Ring din hyresvärd idag och fråga om förbrukningen, så skall du nog kunna få hjälp.

• Gilla
ettan47 och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Man kan vara duktig och förbruka 200 kWh/månad på sommaren men när kylan slår till hamna på 3000 kWh utan vidare. Jag själv ligger på 550-600 sommartid som ensamhushåll pga mycket elektronik som går dygnet runt. Värmer på vintern men eldar för kråkorna sommartid.

• Gilla
ettan47 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det verkar som att du håller för öronen när vi andra förklarar hur det fungerar att värma villa med el och skyhöga elpriser. Det finns inget samband mellan hög förbrukning på sommaren och hög förbrukning på vintern eftersom uppvärmningen av huset vintertid överskuggar all annan förbrukning!
jag förbrukar mer på vintern än på sommaren med gratis uppvärmning. Dubbelt så mycket. Det sagt om man även står för sin uppvärmning så är det ju såklart stora pucken

Stapeldiagram som visar månatlig elförbrukning i kWh för två år med högre värden på vintern.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Man kan vara duktig och förbruka 200 kWh/månad på sommaren men när kylan slår till hamna på 3000 kWh utan vidare. Jag själv ligger på 550-600 sommartid som ensamhushåll pga mycket elektronik som går dygnet runt. Värmer på vintern men eldar för kråkorna sommartid.
Jag sänkte december 2021 till 1133kWh kontra december 2020 1215kWh, fick betala mer ändå pga rörligt.

Mer än så tror jag inte på riktigt att jag kan sänka utan att sätta in åtgärder. Enda åtgärden jag gjorde jämfört med 2020 var att jag hade lite mer disciplin på eldning varje dag vi kom hem och att ha koll på alla förbrukare.

i juli var hushållselen 339kWh, dock gick pumpen igång någon natt, så den ändrade jag så den knappt går igång mer.

MultiMan
H Hammarspik skrev:
Jag kommer sänka värmen tills jag är på 4 tusen i månaden. Våga vägra betala mer!
Det tankesättet fungerar inte när man bor i villa då saker börjar frysa sönder vid för låga temperaturer. Tro mig, jag har varit extremt fattig och var nere på 15C på vintern, det är väldigt jobbigt och otrevligt. Ändå kom jag bara ner till 2800 kWh/månad i dec-feb, med den uppvärmning jag hade då. Hade det varit SE4 och priser man tror det kan bli kommande vinter kan det handla om 25 000 kr eller mer (med nät/skatt/moms), för en månad.

Mitt hus är byggt med alla rör centralt i mitten (inga rör i ytterväggar alls) och ner 2 m djupt i marken via kanal med 1 m isolering runtom, så jag kan ha 5 C längs yttre väggar utan fara för vattnet, men många hus har rör i väggar på sådant sätt att blir det kallt kan de rören börja frysa långt innan du når 5 C inne.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Näd
R Rkarlsson skrev:
Du kommer bli besviken om du budgeterar 4000 kr. Det tänket kan du inte ha med barn.

Ring din hyresvärd idag och fråga om förbrukningen, så skall du nog kunna få hjälp.
nädå elräkningen blir som man gör den till. Fortsätter man förbruka mer än nödvändigt då får man betala mer än nödvändigt.

ingen mening att kolla vad förra hyresgästen hade för hon kanske hade 25 grader inne samtidigt som hon vädrar och har massa igång hela dagarna!! Sen kanske hon hade massa julbelysning på utomhus i flera månader!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.