198 478 läst · 1 085 svar
198k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
Även om man vill ha kvar husdjur måste man inte ha dem försäkrade. Försäkringen kostar pengar för man numera behandlar husdjur mot cancer och annat. Tidigare avlivade man helt enkelt djuren när de blev riktigt sjuka.
Men jag antar de äter ganska mycket också och kostar en del.
Mobilt internet verkar du hittat något riktigt dyrt. Jag betalar 49 kr/månad; visserligen ett abonnemang man inte längre kan beställa.
Bilförsäkringen vet jag inte varför den är så dyr. Mycket dyra backsensorer eller annat som strular mycket på bilen? Det brukar ju vara billigare bilförsäkring utanför staden. (Men jag vet att det finns kollegor med likadan bil som mig som betalar 3x mer här i staden för de bor i "fel" stadsdel så det kan ju variera ganska mycket)
Visserligen är en äldre bil billigare som vissa föreslagit men köper man begagnat är det grisen i säcken och du betalar förmodligen mer i reparationer de första åren än du betalar idag. Man säljer ju en bil när man inte tycker det är lönt att reparera den mer... Och behöver man en bil i vardagen kan man inte låta den stå i verkstaden ett par gånger om året.
Men jag antar de äter ganska mycket också och kostar en del.
Mobilt internet verkar du hittat något riktigt dyrt. Jag betalar 49 kr/månad; visserligen ett abonnemang man inte längre kan beställa.
Bilförsäkringen vet jag inte varför den är så dyr. Mycket dyra backsensorer eller annat som strular mycket på bilen? Det brukar ju vara billigare bilförsäkring utanför staden. (Men jag vet att det finns kollegor med likadan bil som mig som betalar 3x mer här i staden för de bor i "fel" stadsdel så det kan ju variera ganska mycket)
Visserligen är en äldre bil billigare som vissa föreslagit men köper man begagnat är det grisen i säcken och du betalar förmodligen mer i reparationer de första åren än du betalar idag. Man säljer ju en bil när man inte tycker det är lönt att reparera den mer... Och behöver man en bil i vardagen kan man inte låta den stå i verkstaden ett par gånger om året.
Dina prio är ju ganska skeva, ha bil för 120k och vilja släcka klockan på spisen för att spara pengar? I ditt fall får du nöja dig med en skitbil för max 20 och trafikförsäkring på den.
Kommunerna brukar ha gratis ekonomi-, budget- och skuldrådgivning. Med sekretess. Bara googla så får du säkert upp kontaktuppgifter.
Det är nog det bästa du kan göra, för de kan få fram en mer omfattande bild av din ekonomi och hjälpa dig med en personlig budget. Här på forumet kan du ju få en del tips, men ekonomiska rådgivaren kan nog hjälpa dig betydligt bättre!
Det är nog det bästa du kan göra, för de kan få fram en mer omfattande bild av din ekonomi och hjälpa dig med en personlig budget. Här på forumet kan du ju få en del tips, men ekonomiska rådgivaren kan nog hjälpa dig betydligt bättre!
I Finland brukar man inte ha katter försäkrade. De lever tills de dör och ligger de och plågas på väg mot döden hjälper man dem på vägen med hammaren.
Det låter brutalt men det är ett sätt att ha djur billigare.
Hösten närmar sig och eftersom du bor på landet föreslår jag att du talar med det lokala jaktlaget om det går att få eller köpa slaktavfall och slamsor billigt så du kan dryga ut hundmaten. Hundar tycker om gröt så får man tag på havregryn eller kornmjöl i bulk billigt kan man koka hundgröt. Somliga hundar men tyvärr inte alla kan smälta potatis och har man turen att ha en sådan hund kan man ta vara på småpotatis som bybor annars kastar bort när de tar upp potatisen sin och så kokar man småpotatisen som utdrygning åt hunden. Någon i byn som fiskar kanske har mörtar och annan skräpfisk till övers. Mört duger som människomat och annan skräpfisk blir djurfoder.
Att sälja bilen är bara dumheter. Då blir man av med arbetet också och då far inkomsterna åt helsike.
Däremot så kan du fundera på hur du kan minska på körandet. Då jag var barn och det var ebb i kassan och tidsbrist (de händer alltid ihop) sade farsgubben att han skjutsar en kväll i veckan aldrig mer. Går det att samordna olika ärenden eller samåka med någon.
Beroende på hur mycket du kan göra själv åt bilen kanske du klarar dig med en hälften billigare bil och delkasko försäkring.
A-kassa behöver man ha. Så som konjunkturerna ser ut framdeles får vi alla räkna med perioder av arbetslöshet och du har inte råd att gå hemma och leva på kapitalet i tre månader.
Hemförsäkring måste du ha. Annars tar fan bofinken om du råkar ut för någon skada på huset du hyr.
Har du onödig lösegendom som går att sälja och få loss kapital att korta av lånen med?
Problemen som jag ser i din ekonomi är att du har lån fastän du inte äger huset. Sådant är inte bra.
Det låter brutalt men det är ett sätt att ha djur billigare.
Hösten närmar sig och eftersom du bor på landet föreslår jag att du talar med det lokala jaktlaget om det går att få eller köpa slaktavfall och slamsor billigt så du kan dryga ut hundmaten. Hundar tycker om gröt så får man tag på havregryn eller kornmjöl i bulk billigt kan man koka hundgröt. Somliga hundar men tyvärr inte alla kan smälta potatis och har man turen att ha en sådan hund kan man ta vara på småpotatis som bybor annars kastar bort när de tar upp potatisen sin och så kokar man småpotatisen som utdrygning åt hunden. Någon i byn som fiskar kanske har mörtar och annan skräpfisk till övers. Mört duger som människomat och annan skräpfisk blir djurfoder.
Att sälja bilen är bara dumheter. Då blir man av med arbetet också och då far inkomsterna åt helsike.
Däremot så kan du fundera på hur du kan minska på körandet. Då jag var barn och det var ebb i kassan och tidsbrist (de händer alltid ihop) sade farsgubben att han skjutsar en kväll i veckan aldrig mer. Går det att samordna olika ärenden eller samåka med någon.
Beroende på hur mycket du kan göra själv åt bilen kanske du klarar dig med en hälften billigare bil och delkasko försäkring.
A-kassa behöver man ha. Så som konjunkturerna ser ut framdeles får vi alla räkna med perioder av arbetslöshet och du har inte råd att gå hemma och leva på kapitalet i tre månader.
Hemförsäkring måste du ha. Annars tar fan bofinken om du råkar ut för någon skada på huset du hyr.
Har du onödig lösegendom som går att sälja och få loss kapital att korta av lånen med?
Problemen som jag ser i din ekonomi är att du har lån fastän du inte äger huset. Sådant är inte bra.
För 3000 avbetalning och övriga kostnader på bilen borde du titta på att leasa en mindre elbil istället. Då får du 120000 i fickan också.H Hammarspik skrev:
Fast då går det mer el, om du inte laddar på jobbet.
Så fungerar det nog inte ifall personen har billån. Blir nog inga större pengar över (20-30000 kanske som varit kontantinsats?) så att byta lånekostnaden mot ett leasingavtal på en helt ny elbil är nog ingen superlösning. Däremot att sälja bilen och köpa en billig som gör att lånekostnaden försvinner är en bra idé.P Pin skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Tyvärr verkar du inte insett vad saker kostar när du gjort dina val med liten ekonomi.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
1. säljbilen och lös lånet. Köp en billigare bil!
2. Minska kostnaderna för mobil/internet. Borde inte vara svårt.
3. Vad är nyckelkund? Om inget som du måste ha säg upp det!
4. Kolla billigare djurförsäkringar eller anpassa livet med utan djur. Låter vansinnigt dyrt!!
5. Kolla billigare bil försäkring.
6. Verkar finnas mer saker som du inte tagit upp. Ej fasta kostnader kan vara många tusen per månad.
7. 1300:- /mån för 230kWh låter dyrt mitt i sommaren. Duscha mindre/kortare.
8. Dra ned tempen nån grad på vinter
Bara att ta tag i detta nu!
Det beror ju på hur upplägget är, men håller med dig om att bilen nog är belånad till 100%, eller i värsta fall mer (alltså att värdeminskning har varit större än amortering) . Så det blir inga pengar i fickan. Däremot kanske bättre att leasa gör samma pengar. Billigare bil finns ju helt klart som är tillräckligt driftsäker.Siggelito3000 skrev:Så fungerar det nog inte ifall personen har billån. Blir nog inga större pengar över (20-30000 kanske som varit kontantinsats?) så att byta lånekostnaden mot ett leasingavtal på en helt ny elbil är nog ingen superlösning. Däremot att sälja bilen och köpa en billig som gör att lånekostnaden försvinner är en bra idé.
Det är det allra mest usla förslaget att föreslå privatleasing till en person som har det knapert med pengar. Ett billån kan man lösa när som helst, sälj bilen lös lånet.P Pin skrev:Det beror ju på hur upplägget är, men håller med dig om att bilen nog är belånad till 100%, eller i värsta fall mer (alltså att värdeminskning har varit större än amortering) . Så det blir inga pengar i fickan. Däremot kanske bättre att leasa gör samma pengar. Billigare bil finns ju helt klart som är tillräckligt driftsäker.
Leasing kan du inte lösa något, tex via santander så tillåter de ingen överlåtelse heller. Vissa kreditbolag gör det men de vill inte det.
Vilken elbil hittar du idag för under 3000 kr? Det tåget verkar ha gått, att få tag i en elbil innan sommaren 2023 är nog också kört.
Men TS ska inte binda sig i onödiga kostnader, bättre isåfall att sälja bilen och köpa en bil kontant.
Håller med om att inte binda upp sig om ekonomin har små marginaler, men faktiskt har leasad elbil varit ekonomiskt vettigt under några år. Med stigande räntor och i detta specifika fall skulle jag säga, köp en billig bil för 30.000 som är helt utan finesser. Men, gammal bil är svårt om man inte kan fixa med saker själv.R Rkarlsson skrev:Det är det allra mest usla förslaget att föreslå privatleasing till en person som har det knapert med pengar. Ett billån kan man lösa när som helst, sälj bilen lös lånet.
Leasing kan du inte lösa något, tex via santander så tillåter de ingen överlåtelse heller. Vissa kreditbolag gör det men de vill inte det.
Vilken elbil hittar du idag för under 3000 kr? Det tåget verkar ha gått, att få tag i en elbil innan sommaren 2023 är nog också kört.
Men TS ska inte binda sig i onödiga kostnader, bättre isåfall att sälja bilen och köpa en bil kontant.
Jag uppfattade det som att TS verkligen behöver en bil. Nuvarande kostar ju 3000 i finansiering, plus försäkring, skatt, service, bensin, nya däck behövs snart, med mera.R Rkarlsson skrev:Det är det allra mest usla förslaget att föreslå privatleasing till en person som har det knapert med pengar. Ett billån kan man lösa när som helst, sälj bilen lös lånet.
Men det var kanske ett dåligt råd. Jag menade att man ska jämföra först och sedan ta beslut,
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Det viktigaste när det gäller bil är ju det som @heimlaga tar upp, om den är ett måste för att komma till jobbet är det dumt att börja i den änden.
Det är klart att det går att hitta bra bilar billigare, men så länge bilen som finns är nån vettig (både i förbrukning och allmän kvalitet) så skulle jag säga att 100-120 är ganska bra sweet spot.
Men att man behöver bilen för att komma 4 km till grannen tror jag är ett mindset som kan vara bra att börja förändra...
Det är klart att det går att hitta bra bilar billigare, men så länge bilen som finns är nån vettig (både i förbrukning och allmän kvalitet) så skulle jag säga att 100-120 är ganska bra sweet spot.
Men att man behöver bilen för att komma 4 km till grannen tror jag är ett mindset som kan vara bra att börja förändra...