Varför finns det sk radonperioder? Dvs ett spann ”när man ska mäta”? Bero detta på att man oftast inte har fönster öppna höst/vinter vilket ger mer korrekt / worst case resultat ?

BirgitS
C claym skrev:
Varför finns det sk radonperioder? Dvs ett spann ”när man ska mäta”? Bero detta på att man oftast inte har fönster öppna höst/vinter vilket ger mer korrekt / worst case resultat ?
Precis

• Gilla
claym
  • Laddar…
F
C claym skrev:
Ja oftast om man öppnar fönster så försätts ju husets ventilation och tryckskillnader lite ur spel.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Samma för oss i källaren. Ligger knappt aldrig under 200. Oftast på mellan 300-400. Skittråkigt. Har inte tagit tag i det än.
Vad typ av hus har du? Hus med källare eller platta?

Stefan_Kba Stefan_Kba skrev:
Vad typ av hus har du? Hus med källare eller platthus
Hus med källare byggt 71. Inget problem med blåbetong

S slothy skrev:
Jag kör en sån i TV-rummet i källaren och är snart uppe i >30 dagar för ett snitt, men det känns inte jättekul att den rapporterar typ aldrig under 200. Verkar landa 300-400 i snitt. Kommer köra puckar också, fler datapunkter. Trist om det var så, flyttade in för en månad sedan, och säljarna hade bara en gammal mätning att visa upp som var ca 80. Dessutom oklart var den mätte.
Skulle inte känna någon panik. Den här tiden på året, när det går från varmt till kallt ute, brukar ge dom högsta Radonvärdena i tex ett källarhus. Så ge det en längre period ovh mät även med filmdosor (dom svarta puckarna över 3 månader, Sen nästa år kan ni börja fundera på om det ev. behöver utredas vidare och kanske åtgärdas. Är ju ändå inga extrema värden.

Humulus Humulus skrev:
Skulle inte känna någon panik. Den här tiden på året, när det går från varmt till kallt ute, brukar ge dom högsta Radonvärdena i tex ett källarhus. Så ge det en längre period ovh mät även med filmdosor (dom svarta puckarna över 3 månader, Sen nästa år kan ni börja fundera på om det ev. behöver utredas vidare och kanske åtgärdas. Är ju ändå inga extrema värden.
Mina mätresultat var också höga i början av oktober med min Airthings. Galloperade upp och ner med lufttrycket. Men snart har jag passerat en månad efter att jag satt en enkel fläkt till dräneringen sp att jag kan få en månads snittresultat. Men redan den dagen jag satte frånfläkten från dräneringsröret skönk värdarna mycket positivt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.