*Behöver lite råd ang radon och dålig ventilation i äldre villa⭐️*
Vi bor i en villa 1,5vån med källare (inkl krypgrund samt oisolerad vind) byggd i början på 1900-talet. Huset har självdrag men vi upplever att det är kvavt på ovanvåningen sommartid. Vi har lite för högt markradon, vilket ger oss värden på ca 250Beq i beboeliga våningar. Huset värms med direktverkande el + LLVP + vedeldning i kakelugn vintertid.
Har haft (1) ventilationsföretag över där jag rekommenderades att installera friskluftsventiler i väggarna och fläktar i bägge WC (har bara en gammal i badrummet) för att ge ett behagligare inomhusklimat och på så vis även ventilera bort radon. Detta skulle hamna på ca 20-30kkr jämfört med FTX som skulle hamna på 200-250kkr enl honom.
Det enda som bekymrar mig är hur kallt det kommer bli vintertid med friskluftsventilerna, genom värmeförluster via dessa kanaler. På bottenvåningen sitter ju LLVP och där eldar vi så det blir nog Ok, dock kommer ovanvåningen antagligen bli ordentligt kall? Funderar också på om detta verkligen kommer få bort radonet tillräckligt samt om inomhusklimatet verkligen blir mycket bättre?
Jag hade även ett annat företag över som avrådde mig från FTX då huset är så pass gammalt och oisolerat… sades även att krypgrunden har en del fukt….. det jobbigaste var nog att det företaget inte tyckte att dessa ventiler skulle göra någon skillnad för oss.
Har ni några förslag på vad som vore lämpligaste vägen framåt?
Bifogar bilder på vår planlösning🙂 LLVP på våning 1.
Vi bor i en villa 1,5vån med källare (inkl krypgrund samt oisolerad vind) byggd i början på 1900-talet. Huset har självdrag men vi upplever att det är kvavt på ovanvåningen sommartid. Vi har lite för högt markradon, vilket ger oss värden på ca 250Beq i beboeliga våningar. Huset värms med direktverkande el + LLVP + vedeldning i kakelugn vintertid.
Har haft (1) ventilationsföretag över där jag rekommenderades att installera friskluftsventiler i väggarna och fläktar i bägge WC (har bara en gammal i badrummet) för att ge ett behagligare inomhusklimat och på så vis även ventilera bort radon. Detta skulle hamna på ca 20-30kkr jämfört med FTX som skulle hamna på 200-250kkr enl honom.
Det enda som bekymrar mig är hur kallt det kommer bli vintertid med friskluftsventilerna, genom värmeförluster via dessa kanaler. På bottenvåningen sitter ju LLVP och där eldar vi så det blir nog Ok, dock kommer ovanvåningen antagligen bli ordentligt kall? Funderar också på om detta verkligen kommer få bort radonet tillräckligt samt om inomhusklimatet verkligen blir mycket bättre?
Jag hade även ett annat företag över som avrådde mig från FTX då huset är så pass gammalt och oisolerat… sades även att krypgrunden har en del fukt….. det jobbigaste var nog att det företaget inte tyckte att dessa ventiler skulle göra någon skillnad för oss.
Har ni några förslag på vad som vore lämpligaste vägen framåt?
Bifogar bilder på vår planlösning🙂 LLVP på våning 1.
Angående ventiler. Finns det modeller som vintertid går att förhindra/minska värmeutsläpp? Funderar annars på alternativet med ventiler, fläktar i bägge badrum samt ytterligare en LLVP på ovanvåningen. Sen någon form av radonåtgärd…Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Det är väl vanligt att tilluftsventiler går att reglera något, men även vintertid så behöver du ju få in friskluft för att hus och boende ska må bra. Eftersom fläktarna ser till att suga in luft genom ventilerna så är det ju inte så att den varma rumsluften åker ut genom tilluftsventilerna.
Med markradon är det viktigt att grunden är tät så att det inte finns sprickor, otäta rörgenomföringar, otäta luckor etc. som släpper in radon.
Med markradon är det viktigt att grunden är tät så att det inte finns sprickor, otäta rörgenomföringar, otäta luckor etc. som släpper in radon.
Kom ihåg att en LLVP inte ger något tillflöde av friskt luft/ventilation, den värmer luften och vispar runt den.ELantagonism skrev:
Jo exakt men tänkte att jag lär ha 3 problem…Jonatan79 skrev:
Radon
Ventilation
Energi/värme
Antingen kan jag få bukt på alla 3 (kanske inte så stor skillnad värme) med ett FTX, eller lösningarna jag tidigare nämnde.
FTX ger en liten besparing på elräkningen pga återvinning av 70-80% av värmen i luften. Den kan även påverka radonet, du får ett mycket bättre luftflöde än det första alternativet. Men, du måste ändå ha en eller flera värmekällor, ex.vis LLVP.ELantagonism skrev:
Okej men så här då:Jonatan79 skrev:
1) FTX
+Löser alla 3 problem
- Dyrt - 150-250K
- Oklart om det är lämpligt för vår gamla villa som är väldigt oisolerad
2) Friskluftsventiler och fläktar i badrum
Ytterligare LLVP på ovanvåningen
Radonsug
Totalpris ca 60k för dessa åtgärder?
2 men avvakta med radonsug innan du mäter på nytt.ELantagonism skrev:
Att du upplever det som "kvavt" beror troligtvis på att det är varmt i förhållande till hög luftfuktighet. Du behöver ventilationen till att kontrollera luftfuktigheten, börja med att tillsätta tilluftsventiler/25m2 eller i varje sovrum. Skaffa ett sätt att mäta luftfuktighet och håll den mellan 40-60%. Vintertid kan du klara dig med väldigt låg ventilation då tillkommande luft är torr så att det ska bli kallt behöver du inte oroa dig för mycket för.ELantagonism skrev:*Behöver lite råd ang radon och dålig ventilation i äldre villa⭐️*
Vi bor i en villa 1,5vån med källare (inkl krypgrund samt oisolerad vind) byggd i början på 1900-talet. Huset har självdrag men vi upplever att det är kvavt på ovanvåningen sommartid. Vi har lite för högt markradon, vilket ger oss värden på ca 250Beq i beboeliga våningar. Huset värms med direktverkande el + LLVP + vedeldning i kakelugn vintertid.
Har haft (1) ventilationsföretag över där jag rekommenderades att installera friskluftsventiler i väggarna och fläktar i bägge WC (har bara en gammal i badrummet) för att ge ett behagligare inomhusklimat och på så vis även ventilera bort radon. Detta skulle hamna på ca 20-30kkr jämfört med FTX som skulle hamna på 200-250kkr enl honom.
Det enda som bekymrar mig är hur kallt det kommer bli vintertid med friskluftsventilerna, genom värmeförluster via dessa kanaler. På bottenvåningen sitter ju LLVP och där eldar vi så det blir nog Ok, dock kommer ovanvåningen antagligen bli ordentligt kall? Funderar också på om detta verkligen kommer få bort radonet tillräckligt samt om inomhusklimatet verkligen blir mycket bättre?
Jag hade även ett annat företag över som avrådde mig från FTX då huset är så pass gammalt och oisolerat… sades även att krypgrunden har en del fukt….. det jobbigaste var nog att det företaget inte tyckte att dessa ventiler skulle göra någon skillnad för oss.
Har ni några förslag på vad som vore lämpligaste vägen framåt?
Bifogar bilder på vår planlösning🙂 LLVP på våning 1.
Skit i radonen. Teoretiskt sett ökar du risken för att du får lungcancer från 0,30% till 0,35%, men i praktiken är det obefintligt. Radon är bara ännu ett sätt att klämma ur pengar ur villaägare.
FTX kan du också glömma. Jag kan ge tips på tusentals mycket bättre investeringar istället.
Enligt dig, vore detta alternativ lämpligt?G Gullliver skrev:Att du upplever det som "kvavt" beror troligtvis på att det är varmt i förhållande till hög luftfuktighet. Du behöver ventilationen till att kontrollera luftfuktigheten, börja med att tillsätta tilluftsventiler/25m2 eller i varje sovrum. Skaffa ett sätt att mäta luftfuktighet och håll den mellan 40-60%. Vintertid kan du klara dig med väldigt låg ventilation då tillkommande luft är torr så att det ska bli kallt behöver du inte oroa dig för mycket för.
Skit i radonen. Teoretiskt sett ökar du risken för att du får lungcancer från 0,30% till 0,35%, men i praktiken är det obefintligt. Radon är bara ännu ett sätt att klämma ur pengar ur villaägare.
FTX kan du också glömma. Jag kan ge tips på tusentals mycket bättre investeringar istället.
1) Installera friskluftsventiler i alla rum, fläkt i toaletten samt badrummet (vi har en gammal nu enbart i badrummet) och eventuellt en fläkt i krypgrunden som får ventilera bort markradonet i den mån det går
2) Installera Ytterligare LLVP på ovanvåningen om det blir för kyligt vintertid
3) Radonsug om åtgärd nummer 1 inte är tillräcklig för att komma under 200 BeQ
1 innehåller ju redan alternativ 3, en radonsug är en fläkt.
Jag skulle inte sätta en till LLVP på ovanvåningen om det är där ni sover, dom väsnas för mycket. Om det inte är så att ni har det så varmt att en AC står på inköpslistan. Då kan det ju vara värt det då nästan alla modeller kan göra det jobbet också på sommaren. Värmen stiger uppåt så om ni bara är hemma och rör er så luften inte står helt still kommer värmen stiga uppåt och det blir nog varmt nog där uppe utan en LLVP.
Jag skulle inte sätta en till LLVP på ovanvåningen om det är där ni sover, dom väsnas för mycket. Om det inte är så att ni har det så varmt att en AC står på inköpslistan. Då kan det ju vara värt det då nästan alla modeller kan göra det jobbet också på sommaren. Värmen stiger uppåt så om ni bara är hemma och rör er så luften inte står helt still kommer värmen stiga uppåt och det blir nog varmt nog där uppe utan en LLVP.
Känns spontant väldigt dyrt för FTX. Har du kollat med olika firmor? Vi satte in vårt system förra året och gav 96 800 för aggregat och installation. Huset är på 180 kvm och fördelat på fyra halvvåningsplan. Vilket resulterade i betonghåltagning mellan dessa. Kolla upp med fler. Att sätta in FTX har gett oss bättre inomhusluft och mer energieffektivitet. Även fått ner radonet då vi hade liknande värden i källarens innerväggar. De är nu nere på väldigt låga nivåer.
Jäklar det var ett bra pris! Får jag fråga vart i Sverige ni bor? Det var alltså totalkostnaden för all material och arbete?T Tobext skrev:Känns spontant väldigt dyrt för FTX. Har du kollat med olika firmor? Vi satte in vårt system förra året och gav 96 800 för aggregat och installation. Huset är på 180 kvm och fördelat på fyra halvvåningsplan. Vilket resulterade i betonghåltagning mellan dessa. Kolla upp med fler. Att sätta in FTX har gett oss bättre inomhusluft och mer energieffektivitet. Även fått ner radonet då vi hade liknande värden i källarens innerväggar. De är nu nere på väldigt låga nivåer.