Nickan09 skrev:
RadonSKRÄCKEN är en ny modefluga - finns så mycket farligare i vår värld att vara rädd för :cool: Jämför MILJÖkatastrofen och jordens uppvärmning - Har nån sett några såna tendenser i år?? :rolleyes:
Ang. uppvärmningen - det är i princip bara Europa och östra USA som har en strängare vinter än normalt i år. Ser man över Jorden som helhet så är denna vinter faktiskt varmare än normalt.
 
Har fått reda på nu att det är markradon det gäller och att den mätning som är gjort är en korttidsmätning. Närliggande grannar ligger på värden över gränsvärdet. Men har jag rätt i att markradon är lättare åtgärdat en ex. från blåbetong? Har googlat lite på olika lösningar och även kollat prisexempel och tycker att det verkar vara helt överkomliga priser jämfört med ex. FTX.

Vad säger ni? Borde man hindras i ett ev. husköp?
 
Markradon kan i många fall vara billigare att åtgärda än en installation av tex FTX men givetvis finns det undantag även från detta. Generellt beror det på vilken grundkonstruktion det är frågan om, vilken marktyp det är i området och även vad man fyllt upp med för massor när man byggde huset. Har du blålera under huset och platta på mark kan det tex vara ett helvete att sanera medans om du har huset på en rullstensås och platta så går det oftast fint med en radonbrunn. Beror som sagt helt på förutsättningarna runt huset. En hint om hur det är just runt ert hus kan vara att kolla på vad som sker vid större mängder regn då kvarliggande vatten kan indikera riktigt tät mark. Svårt att se vid denna årstiden....

Det ABSOLUT tycker du ska göra är att kräva att en långtidsmätning görs från NU tills slutet av april då mätperioden slutar och avtala med säljarna om vad som ska göras av vem, vem som ska betala osv, om mätningen visar över 200. Korttidsmätningar är av förklarliga skäl inte helt tillförlitliga och är tex inte okay om du vill söka radonbidrag framöver. Långtidsmätningen behöver du ändå med andra ord. Mitt förslag är att du försöker få till det så att säljarna (till delar eller helt) tar kostnaden för en ev sanering OM värdet skulle vara över 200. För er bådas trygghet här skulle det vara bra att ta in en offert från en firma med garanti på att komma under gränser så både säljaren och köparen nu vet ungefär vad en ev sanering skulle landa på. Nu vill jag inte rekomendera företag direkt i tråden men vill du ha tips på några (söder om stan) så skicka ett PM.

// Mats
 
Redigerat:
Känner igen situationen, fast vi hade inget värde alls bara farhågor som besannades.

Var noga med att tillräckligt med tid finns för beställning, mätningen och framkallning av dosorna. Vi råkade ut för att tidsfristen var så snäv att det inte gick att genomföra en långtidsmätning i praktiken fastän vi beställde dosorna så fort vi blivit ägare.

130Bq är inte jättehögt. Värdet varierar ordentligt över tiden speciellt om det inte gjorts några saneringsåtgärder (jag mäter kontinuerligt). Frånluftsventilation kan dessutom få lite sned effekt för att undertrycket i huset kan dra in mer radon från grunden. Ventilation är dock bra.
Vill du få ner värdet mer är det bara radonsug som gäller så fundera redan nu var du kan acceptera ventilationskanal i ditt drömhus från golvet (gärna nära mitten av huset) och är det inte ett drömhus efter det kanske du ska strunta i det. Att göra ventilationshål överallt istället går förstås men det är inte så kul på energiräkningen sen.
 
Har du läst på Strålskyddsinstitutet? http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/

1. Vad står det i Energideklarationen? Där duger det inte med en korttidsmätning.
130 Bq är ett bra värde men det ska i så fall vara en långtidsmätning!

Därför kan du kräva att få in en paragraf (om du köper huset) med reservation för det korrekta värdet efter en långtidsmätning - och vem som ska stå för ev sanering.

Är huset besiktat? Med platta på mark och markradon är en av de mest väsentliga sakerna att plattan är 'hel o tät' - det ska alltså inte vara sättningar och sprickor - det är där radonet pyser in.
- sen är det knappast troligt med lermark - det är i rullstensåsarna som radon i huvudsak bildas...

- Enl. Boverket, www.boverket.se, ska alla hus som går till försäljning from första januari 2009 vara energideklarerade, och i denna energideklaration skall uppgifter om man mätt radon eller ej ingå. Radon räknas inte som ett dolt fel vid husköp. Det innebär att köparen själv måste ta reda på om huset är ett radonhus eller inte. Se därför till att en mätning blir gjord innan ni köper huset, och att ni får tillgång till rapporten. Om det inte finns tid till att göra en radonmätning, begär att få skriva in en klausul i kontraktet där det framgår att ni vill mäta i efterhand och ange hur kostnaderna för eventuell sanering fördelas. Om huset en gång mätts för radon har man skyldighet att vid försäljning upplysa om detta. Man kan även vända sig till kommunens radonregister för att ta reda på om en fastighet är mätt.
2. Hos GammaData - www.gammadataradon.se kan du läsa mer om radon, bidrag mm - och hur en mätning går till. Den ska göras under okt - april, helst 3 månader.
Där hittar du även fler länkar.

3. Om du ska köpa huset eller ej lär (borde) du inte få något svar här - det är ju du som ska bo där. Så läs på, ring till någon/alla på länkarna ovan och ta därefter ett beslut.
 
Lånar tråden. Jag ska buda på ett nytt trä hus som är byggt 2017 och på radon protokollet står det:
våning 1 = 130+20 bq/m3
våning 2 = 110+10 Bq/m3

Är det något att vara orolig över?. jag tänker att det är ett nytt hus så att värdena borde vara lägre?

tacksam för svar
 
  • Gilla
Brantelin
  • Laddar…
Z zaniii skrev:
Lånar tråden. Jag ska buda på ett nytt trä hus som är byggt 2017 och på radon protokollet står det:
våning 1 = 130+20 bq/m3
våning 2 = 110+10 Bq/m3

Är det något att vara orolig över?. jag tänker att det är ett nytt hus så att värdena borde vara lägre?

tacksam för svar
Frågan är om man dragit radonrör i plattan. Om så är fallet bör man kolla om man kan koppla på en bättre fläkt. Personligen så tycker jag att nivån är låg. Alldeles för många har på 4x högre radonhalt utan att de vet om det.
 
Z zaniii skrev:
Jag ska buda på ett nytt trä hus som är byggt 2017
Då måste det vara markradon du har och vid en bygglovsanmälan så vet kommunen vad som gäller, under plattan bör det vara någon form av rör ( dränrör ) som ventilerar under den, samt en radonduk, det brukar vara ett måste vid bygglovet om det är ett högt värde i marken. Kolla upp vad som sägs om konstruktionen under plattan, möjligt att någon kanske inte har gjort vad dom ska, det är ett nytt hus, inget från 70 talet
 
  • Gilla
lingonsoppa
  • Laddar…
Som redan påpekats, så ska ett så nytt hus vara byggt för att kunna ventilera bort eventuell markradon, Npgon radon från byggnadsmaterial ska inte kunna finnas.
Värdena är för höga i förhållande till vad dom bör vara vid en korrekt konstruktion, däremot är det väl inte direkt någon hälsofara. Men det blir ju i slutändan ändå ett fel på fastigheten, som påverkar priset om det inte åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.