torparkalle skrev:
Kör pumpen hela tiden, vattnet är inte inkopplat till huset än. Stänger av ibland så brunnen får fyllas upp, och sedan kör jag igen. Blir intressant att se om radonet går ner när vi tar nytt prov.

Men man bör väl ha ett värde under 100Bq/l om det ska vara säker för bebisar?

Och att värdet skulle bli så lågt verkar otroligt, så det blir säker ett filter och då verkar Radonett vara ett bra val, men dyrt.
Under 1000bq ska vara tjänligt enligt provsvaret jag fick.

Det är viktigt när du tar provet att du simulerar normalt uttag. Och inte spola i flera timmar för så kommer du inte göra när det är inkopplat.
Man ska helst använt vattnet normalt ett tag innan man testar vattnet.

Socialstyrelsens rekommendation är 1000bq vid enskilt vatten. Höjdes för några år sedan från 500bq pga att för många sökte radonbidrag.
Livsmedelsverket rekommendation är 100bq.

Värt att veta är att om du har ett årsmedelvärde i huset över 200bq kan du söka radonbidrag på upp till men max 15 000:-.

mogge_73 skrev:
Socialstyrelsens rekommendation är 1000bq vid enskilt vatten. Höjdes för några år sedan från 500bq pga att för många sökte radonbidrag.

Värt att veta är att om du har ett årsmedelvärde i huset över 200bq kan du söka radonbidrag på upp till men max 15 000:-.
Okej men kan man söka även då man bara har radon i vattnet? Så det inte menas att det bara är för markradon som man får i hela husen? Vi som har i vattnet får väl bara radon i luften medans vi spolar, sen vädras det väl ut?

Nej, radonett frigörs inne i huset när du spolar i köket och badrummet. Därför är dom fula och tillåter inte att man långtidsmäter där. :)
Men det påverkar absolut årsmedelvärdet.
Men du måste ha en mätning i huset, och det måste vara över 200bq.
Då får du bidraget oavsett det är i vattnet eller marken.

Har nu fått svar att radonhalten gått ner 500bq, så nu ligger vi på ett värde på 1150bq/l.

Så vad ska man göra nu, vänta några månader till och se om det går ytterligare, eller installera ranonavskiljare?

Tänkte även komplettera med mätning i huset med dosa, kan ju va så att man kan söka bidrag!

Hur är radonet mätt?

I båda fallen med MRM glasflaska.

Första gången spolade jag källan i ca 3 veckor och tog prov direkt ifrån källan.

Nu senast efter normal användning i några månader, spolade 10min innan prov som togs kl 19.30 på kvällen.

Kan man hoppas det kan sjunka mer?

Ok! Har aldrig hört talas om dom förut.
Alcontrol och Eurofins tar bara 295:- för radonprov. Och bägge använder samma flaska ImageUploadedByByggahus.se1377539047.572030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viktigt att det inte finns luft kvar i flaska då radonet slås ut under transport. Och att man fyller sakta mot kanten för att undvika att gasen smiter.

Jag tror nog ändå att det stämmer ganska bra, du kan också få olika värden på vår och sommar då vattentrycket förändras.

Men oavsett tycker jag att du gör rätt i att lufta bort radonet.

Ok, MRM kör med glasflaska, har hört att radonet kan gå igenom plast?
Fyllde försiktigt full flaska.

MRM Radon http://www.radon.nu/radon/index.php?action=vatten

Så det du menar är att troligen så har värdet gått ner p.g.a av en annan årstid? :(

Tänkte att man hade högt värde för att man hade nyborrad brunn.

Kommer vänta 3 månader och sedan ta ett nytt prov för att se.

Tycker du att man ska köpa en radonett även om värdet sjunker under 1000bq?
Man hoppas slippa den kostnaden.

Jag har aldrig hört att radongas kan passera plast. Alcontrol och Eurofins är dom största labben i Sverige och dom använder plast. Låter som försäljningstrick men jag ska inte säga hundra.

Du ska absolut åtgärda radonet, men är du orolig skulle jag mäta inomhus radonet.
Inomhus radon ska inte vara högre än 200 bq per kubik. Vatten gäller 1000bq per liter. Och det går många liter på 1kubik. Värt att tänka på när du stänger duschkabinen och gasar dig själv lite.

Man säger att 1000bq/l ger ca 100bq per kubik.

Jag kommer mäta inomhus.
Även kontrollmäta vattnet igen, det kan finnas en möjlighet att värdena i vattnet går ner.
Tänker inte köpa rening om det inte behövs.

Tack för svaren så långt!

Värt att tänka på är att radon inte är farligt när man dricker det, bara när man andas in det. Det är bl.a. därför gränsen för vatten är så hög. Men radonet frigörs från vattnet när det luftas trycklöst, dvs. när det kommer ur kranen. I duschen frigörs radonet lätt samt har ingen stans att ta vägen så gasen blir koncentrerad och du andas in den.

Ligger du en bra bit under 1000Bq/l vid ett ordenligt prov skulle jag inte köpa något filter. Tänk dock på radonvärdet inte har konstant samma nivå samt att det finns en felmarginal vid mätning. Så mäter du upp 900Bq är det inte säkert att det alltid ligger där.

Viktigt att du även gör ett uran prov på vattnet när det finns radon.

Om din nya brunn ger väldigt mycket vatten är ett annat alternativ att guta igen ett par meter underifrån. Dock inget jag skulle rekommendera då det inte är någon garanti för att problemen försvinner samt att det med lite utur är där då får allt vatten ifrån.

Stickan56
M mogge_73 skrev:
Detta är en gammal tråd men jag gör ett försök.
Var kan jag hitta någon dokumentation om den höjningen?

Stickan

Den informationen fanns tidigare på socialstyrelsen, men all den informationen försvann när man flyttade allt till livsmedelsverket.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.