Finns några länkar om rådjur här sen tidigare. Men det går inte att få bukt med.  Tyvärr.

Ett nytt försök utan att avliva dom skulle kanske vara nedanstående, om man monterade på en manick som reagerade på rörelser. :) En tenniskanon! ;D

• images_001.jpg
morsan skrev:
[edit]Eller satsa på att odla sådant som rådjuren inte äter av. [/edit]
*flinar lite* De äter ALLT :surprised: Även sådant som anses "rådjurssäkert" :-?
Nej, viltstängsel eller 2,5 m Gunnebo är nog det ensa som stoppar dem. Vi hade en granne som försökte mota älg med ytterst viltstängsel sedan högt Gunnebo och innerst elstängsel men han fick inte ha sin kål ifred ändå :surprised:
Jag vill se det rådjur som sätter i sig digitalis andra väldigt giftiga växter. Gifterna i verkar ju på rådjur också. De kan nafsa lite och smaka lite på "rådjurssäkra" växter, men det blir sällan samma skövling som när man erbjuder dem sallad och tulpaner.

Älg är väl ändå en helt annan sak än rådjur? Älgar brakar in genom stora vardagsrumsfönster om de så vill.

Köp blodmjöl. Blanda blodmjöl, ättika/ammoniak med lite vatten till en gröt. Dutta detta på pinnar med t e x oasis eller tyg/bomull, trassel m.m., sätt ut bland rådjurens smörgåsbord (försök att sätta dem så de inte syns för mänskliga ögat). Upprepa efter regn (spar blandningen i en väl tillsluten plastburk). Fyrbenta gräsmarodörer gillar INTE lukten.

Tänk på att inte sprida ut blodmjölet direkt i jorden, varjefall inte efter midsommar. Det är MYCKET kväverikt vilket inte är bra för vedartade växter som inte behöver mer kväve efter midsommar.

Mkt kortsiktig lösning. Första regnet tar bort det. Då fungerar fårull ungefär likabra.

Sen älskar hundarna blodmjölet.... Och då är rabatten ett minne blott..... >:(

OLHA skrev:
Mkt kortsiktig lösning. Första regnet tar bort det. Då fungerar fårull ungefär likabra.

Sen älskar hundarna blodmjölet.... Och då är rabatten ett minne blott..... >:(

Därför är det så enormt bra med ammoniak :D

En rådjurskåt jycke är väldigt bra annars..
Eller el i överliggaren, funkar för mig. Att dom inte får el i sig i luften är bara teoretiskt, vill till om dom kan balansera på bara eltråden. Maskorna i staketet jordar dom gott.

galento
vitabergspredikan skrev:
En rådjurskåt jycke är väldigt bra annars..
Eller el i överliggaren, funkar för mig. Att dom inte får el i sig i luften är bara teoretiskt, vill till om dom kan balansera på bara eltråden. Maskorna i staketet jordar dom gott.
Eller mer varg och lodjur.

Vi har 150 cm Gunnebo (olivgrönt, mycket diskret), runt vår tomt då vi har saluki (vinthundar). Vi har aldrig varit med om att rådjuren hoppar över. Jag har sett dem gå längs med staketet för att istället gå till grannens tulpaner.

Att rådjuren inte hoppar över hos oss tror jag inte beror på våra hundar, de är ju i stort sett bara ute när vi själva är på tomten. Vi har massor av goda tulpaner och andra lökar, men rådjuren är lata och går hellre till grannen som inget staket har... Jag tror att 150 cm alla gånger räcker även för dem som inte har hund. (men ve det rådjur som skulle komma in då våra hundar är på tomten, då blir det rådjurssadel till middag ;))

OLHA skrev:
Finns några länkar om rådjur här sen tidigare. Men det går inte att få bukt med.  Tyvärr.

Ett nytt försök utan att avliva dom skulle kanske vara nedanstående, om man monterade på en manick som reagerade på rörelser. :) En tenniskanon!  ;D

Haha skulle vilja se dig komma hem och att du själv har glömt bort den där tennisbollmakapären. ;D man brukar säga att gud straffar vissa med en gång. Och ska jag vara ärlig så tror jag rådjuren går fri och du e den som får blåmärken ;D

Prova gärna och berätta sen hur det gick igentligen ;)

Faidros skrev:
[quote author=OLHA link=1138703054/0#15 date=1139422631]Ett nytt försök utan att avliva dom skulle kanske vara nedanstående, om man monterade på en manick som reagerade på rörelser. :) En tenniskanon!  ;D
En vattenspridare med rörelsedetektor är kanske inte lika kul. Men billigare (895 Kr).

http://www.willabtradgard.se/search...=rörelsedetektor&leta=alt2&plats=bada[/quote]

En sådan skulle Securitas också behöva, med rödfärg i ;D

Man kanske skulle ta och bygga en själv. Det behövs ju inte mycket delar. Är det någon som vet hur flödet är ur en magnetventil från en gammal tvättmaskin? Kan det räcka för att skrämma bort ett rådjur?
magnetventil.jpg323697_X_2004-06-29_170822.jpg344223m_w1.jpg

Det får bli att testa med lokal inhägnad av sånt vi är mest rädda om, hittade ett diskret plastnät 1,5 m högt som kan fungera.

En bekant berättade att han hade en rävfamilj som bodde under en liten bod i trädgårn, han hade inte sett ett rådjur på flera år. Man kanske skulle leasa en liten räv?

Tänkte inte på det, då kanske man slipper kattskit i sandlådan oxå ;)

Faktum är att samme bekant har katt själv och det har inte varit några problem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.