N Nalleman64 skrev:
Jag hjälpte min mor som flyttat till ny lägenhet nyligen att koppla in TV:n.
I den nya lgh är det Tele2 som äger kabelnätet.
Ett drygt tiotal TV-kanaler ingår gratis men även SR P1, P2, P3 och Sisu samt ett antal andra radiokanaler som BBC World vilket faktiskt förvånade mig. Dessa sänds ju då digitalt via DVB-C.
Antar att det är hyresvärden som avgör (och troligen betalar för) vilka kanaler som skall erbjudas gratis.
Låter märkligt med radiokanalerna. När jag frågade Tele2-supporten om detta var det ingen tvekan om att radio var skrotat för länge sedan i kabelnätet.

/Höghus
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
Höghus Höghus skrev:
Låter märkligt med radiokanalerna. När jag frågade Tele2-supporten om detta var det ingen tvekan om att radio var skrotat för länge sedan i kabelnätet.

/Höghus
Ja jag blev väldigt förvånad faktiskt men de dök upp i kanallistan när jsg gjorde en sökning och de fungerar fint med bra ljud.

(En annan intressant sak är att Sverige är det enda av de nordiska länderna som inte sänder sina public service radiokanaler över satellit. De övriga länderna sänder sina PS radiokanaler fritt tillgängliga).
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Ja jag blev väldigt förvånad faktiskt men de dök upp i kanallistan när jsg gjorde en sökning och de fungerar fint med bra ljud.

(En annan intressant sak är att Sverige är det enda av de nordiska länderna som inte sänder sina public service radiokanaler över satellit. De övriga länderna sänder sina PS radiokanaler fritt tillgängliga).
Jag var tvungen att testa igen. Det visade sig att min tv kunde söka på två sätt, antingen manuellt, mata in en startfrekvens. Eller automatiskt, mata in operatörs-id 41001.
Körde man den automatiska hittade jag samma som du. Ett gäng fria tv och radio-kanaler.
Tele2-supporten har tydligen dålig koll...

/Höghus
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Men var det inte FM bandet som skrotades hos Tele2?

Det ni skriver om är ju digitalt.

Men lite intressant ändå att dom sänder på "tv bandet"....precis som Finland gjorde ett tag i marknätet. Fanns tom en radiolista på min gamla Triax box. Fast den var enbart till marknätet DVB-T.

Men där skrotades det för flera år sedan och ska inte heller gå till DAB.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men var det inte FM bandet som skrotades hos Tele2?

Det ni skriver om är ju digitalt.

Men lite intressant ändå att dom sänder på "tv bandet"....precis som Finland gjorde ett tag i marknätet. Fanns tom en radiolista på min gamla Triax box. Fast den var enbart till marknätet DVB-T.
Analogt FM är skrotat. Men Tele2-kundtjänsten hade ingen aning om att de även skickar ut radio via DVB-C.

/Höghus
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
kisumisu kisumisu skrev:
Men lite intressant ändå att dom sänder på "tv bandet"....
De är väl "vanliga" TV-kanaler som sänds utan bild(?)
Om man gillar att lyssna på radio och vill ha en mer traditionell radioapparat kan jag för övrigt rekommendera en fysisk Internet-radio. Finns miljarders gratis internetradiokanaler (känns det som). Väldigt nöjd med vår Imperal dabman i200 med "allt i ett".
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag lyssnar mycket på analog FM via min gamla Marantz 2226B 70-tals receiver med en bra FM antenn.
Jäklar vad bra ljud det är!

En Marantz 2026B 70-tals FM-receiver med vred och blå ljusstyrka.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
C cpalm skrev:
De är väl "vanliga" TV-kanaler som sänds utan bild(?)
Om man gillar att lyssna på radio och vill ha en mer traditionell radioapparat kan jag för övrigt rekommendera en fysisk Internet-radio. Finns miljarders gratis internetradiokanaler (känns det som). Väldigt nöjd med vår Imperal dabman i200 med "allt i ett".
Mycket möjligt att det är så.
Nu när du nämner det så sändes det väl även i Sverige P1, P2, P3 och P4 på DVB-T som svart tvbild men radions ljud?

Eller jag minns kanske fel.

Nån av länderna sände i alla fall som tvbild utan bild och nån som nåt radioformat (var tvungen välja radioläge i boxen för att kunna lyssna).

Lustigt att det skrotades. Men var kanske nåt test. Danmark, Norge och Island sänder i alla fall radio över sattelit (så även många andra länder)....dock inte Sverige eller Finland. Jo vissa svenska reklamradio kanaler sänds över sattelit och är rätt så bra, då jag bor på en ort där dessa ej fungerar över fm bandet.

Internetradio är ju bra det också, men oftast är dessa apparater beroende av nån specifik tjänst för att kunna fungera.
Sedan har vissa tjänster börjat kosta pengar och jag tycker man oftast får bättre ljudkvalitet från sattelit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
kisumisu kisumisu skrev:
Nu när du nämner det så sändes det väl även i Sverige P1, P2, P3 och P4 på DVB-T som svart tvbild men radions ljud?
Vill också minnas att det var så. Hittade följande:
https://sverigesradio.se/artikel/2525574
Undrar när det försvann?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
C cpalm skrev:
Vill också minnas att det var så. Hittade följande:
[länk]
Undrar när det försvann?
Tack det friskade till minnet.
Kan det vara 2010, när det står att dessa sänder till 2009-12-31
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
kisumisu kisumisu skrev:
Tack det friskade till minnet.
Kan det vara 2010, när det står att dessa sänder till 2009-12-31
Ja, det kanske inte blev mer än denna "försöksperiod"...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De är väl "vanliga" TV-kanaler som sänds utan bild(?)
Nej, tror inte det. Tvn identifierar dem som radiokanaler och ger dem en egen nummerserie för kanalplats. Men det lär inte ha någon betydelse öht.

C cpalm skrev:
Om man gillar att lyssna på radio och vill ha en mer traditionell radioapparat kan jag för övrigt rekommendera en fysisk Internet-radio. Finns miljarders gratis internetradiokanaler (känns det som). Väldigt nöjd med vår Imperal dabman i200 med "allt i ett".
Ip-radio är mycket bra, men jag blir frustrerad av att det finns så mycket att välja på 😄.
En av trådens premisser var att jag ville ha FM för att det är så mycket mer snabbjobbat än appar och menyer för digital lyssning. Sidospåret med Tele2 kom jag in på när jag fattade att FM i kabel var skrotat.
Nu har jag FM via antenn i hemmabion (tyvärr fortfarande lite dålig mottagning), ip-radio i hemmabion, och några enstaka kanaler via kabeltv-nätet. Och hittade fria tv-kanaler i kabeln oxå, vad jag nu ska med dem till.

/Höghus
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
C
Höghus Höghus skrev:
Ip-radio är mycket bra, men jag blir frustrerad av att det finns så mycket att välja på 😄.
En av trådens premisser var att jag ville ha FM för att det är så mycket mer snabbjobbat än appar och menyer för digital lyssning.
Jo, jag förstår precis hur du menar. Just därför jag föreslog en fysisk radioapparat. i200:an är väldigt smidig att sätta upp sina favoritkanaler och när man väl gjort det så funkar den som vilken traditionell radio som helst. OK, man kan inte "kanalsurfa" så klart. Dessutom har den både FM- och DAB-radio om man av någon anledning behöver lyssna utan internet.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Det här blir nu lite utanför ämnet.
Men ni som gillar internetradio, jag har haft en app som heter "Tunein radio" riktigt grym app var den en gång i tiden.

Man kunde lyssna runt hela världen radio, men när jag satt en gång i min bil och fibblade med Android Auto. Tänkte wow det här blir ju kul internetradio i bilen 😎

Då märkte jag att den fungerar nu bara till local stations dvs svenska kanaler och övriga måste man ha abbonemang 😭

Finns det nån liknande app som då inte kräver registrering och är gratis använda?
 
kisumisu
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag lyssnar mycket på analog FM via min gamla Marantz 2226B 70-tals receiver med en bra FM antenn.
Jäklar vad bra ljud det är!

[bild]
Det där är riktig kvalitet!

Innerst inne är jag också en analog person. Det jag ogillar mest med digitalt är när det går sända med olika bitrate, regionkoda (bor själv nära finska gränsen och tar in finsk radio från analog FM nät), bli beroende av data, fungerar inte på alla enheter och har enheten några år på nacken så är det bara glömma o köpa nytt, sist men inte minst inte lika kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.