16 830 läst · 38 svar
17k läst
38 svar
Råd vid ominstallation av vattenburet radiatorsystem
Ja, cirka 8kW är radiatorernas totala märkeffekt. Hade varit trevligt att använda 22mm, visst blir det rätt stor skillnad utseendemässigt! Husets toppeffekt har jag ingen aning om och inte tidigare ägare heller tyvärr. Ska fundera lite kring detta, men med 28mm är jag i vilket fall på säkra sidan!mexitegel skrev:Ser ju kalasfint ut!
En fundering dock;
Du har skrivit att varje slinga är på 8kW, jag antar att det är radiatorernas totala märkeffekt?
Har du någon uppfattning om husets toppeffekt? Jag tänker som så att om den är något lägre än 8 kw så bör du klara dig med 22mm på slingorna hela vägen, särskilt om sträckan fram till radiator 3 är relativt kort. Om du kan göra på det viset så blir det snyggare och enklare rördragning.
Ang. energimätning så var det just någon form av sådan lösning jag hade i åtanke. Just flödesmätarna brukar vara billiga på ebay.de. Sök på"durchflussmesser".
Tack för tipset om flödesmätare!
Det var min tanke att koppla all golvvärme på samma shunt. Av enkelhetsskäl och ren snålhet har jag i ritningen dragit ned alla golvvärmeslangar direkt till shuntens föredelare där jag tänkte sätta en avstängningsventil till varje slinga så man kan stänga ned eller reglera flödet. Men kanske är det värt att göra en grövre stam upp och koppla på slingorna med en termostat i varje badrum istället, är det så du tänker?Bert19 skrev:
Du slår två flugor i en smäll om du sätter sätter du shunt och cirkpump i källaren och sätter ett fördelarskåp med golvvärmefördelare på ett strategiskt ställe på övervåningen, då kan du lufta slingorna i skåpet och slipper extra luftningsnipplar i badrummen uppe och kan bara dra ner slangarna direkt till skåpet helt dolt om möjligt.Anton Westerberg skrev:Det var min tanke att koppla all golvvärme på samma shunt. Av enkelhetsskäl och ren snålhet har jag i ritningen dragit ned alla golvvärmeslangar direkt till shuntens föredelare där jag tänkte sätta en avstängningsventil till varje slinga så man kan stänga ned eller reglera flödet. Men kanske är det värt att göra en grövre stam upp och koppla på slingorna med en termostat i varje badrum istället, är det så du tänker?
När det gäller 28mm eller 22mm skulle jag börja med att fundera på vad som sitter på värmekällan. Sitter det 22mm skulle jag kört med 22mm hela vägen.
När jag installerade radiatorer i mitt hus, så drog vi 22mm rör. Vi drog upp allting på ovanvåningen sedan drog vi 22rör hela vägen Radiatorerna på nedervåningen matades med 15mm rör från ovanvåningen. Jag valde att inte isolera rören utan lät samtliga rör ligga oisolerade för att utnyttja den värmen som dessa ger.
När jag installerade radiatorer i mitt hus, så drog vi 22mm rör. Vi drog upp allting på ovanvåningen sedan drog vi 22rör hela vägen Radiatorerna på nedervåningen matades med 15mm rör från ovanvåningen. Jag valde att inte isolera rören utan lät samtliga rör ligga oisolerade för att utnyttja den värmen som dessa ger.
Tack för din input!Odjuret skrev:När det gäller 28mm eller 22mm skulle jag börja med att fundera på vad som sitter på värmekällan. Sitter det 22mm skulle jag kört med 22mm hela vägen.
Det blir i detta fall en ny panninstallation, så vi kommer gå med 35mm rör från pannan upp till plan 1 där det delar sig ut till varje lägenhet. Därifrån blir det antagligen 22mm, alternativt 28mm allra första biten.
Nu tar jag upp den här tråden igen!
Tidigare råd om att sätta de fyra badrummens golvvärmeslingor på en egen shuntgrupp så att den kan köras under sommaren när elementen är avstängda, har jag tagit till mig. Så ska det bli. Min fundering är bara hur jag enklast kopplar detta till pannan.
Jag har en blå Janfire Combifire pelletspanna, som har en fastmonterad shunt för radiatorslingan. Den har jag tänkt använda som tillverkaren föreslår, alltså till radiatorslingan med tillhörande pump. Till det skulle jag vilja koppla en slinga med separat shunt och pump till golvvärmen, kan jag koppla dessa där det är tänkt att koppla ackumulatortank till pannan, alltså framledning från toppen och retur från botten? (Se bifogad skiss) Jag har nån 3-vägsshunt liggandes på hyllan, kan jag använda den tillsammans med en mindre cirkulationspump tro? På så vis kunde jag komma undan relativt billigt.
Alla synpunkter är välkomna!
Tidigare råd om att sätta de fyra badrummens golvvärmeslingor på en egen shuntgrupp så att den kan köras under sommaren när elementen är avstängda, har jag tagit till mig. Så ska det bli. Min fundering är bara hur jag enklast kopplar detta till pannan.
Jag har en blå Janfire Combifire pelletspanna, som har en fastmonterad shunt för radiatorslingan. Den har jag tänkt använda som tillverkaren föreslår, alltså till radiatorslingan med tillhörande pump. Till det skulle jag vilja koppla en slinga med separat shunt och pump till golvvärmen, kan jag koppla dessa där det är tänkt att koppla ackumulatortank till pannan, alltså framledning från toppen och retur från botten? (Se bifogad skiss) Jag har nån 3-vägsshunt liggandes på hyllan, kan jag använda den tillsammans med en mindre cirkulationspump tro? På så vis kunde jag komma undan relativt billigt.
Alla synpunkter är välkomna!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du har en inbyggd shunt så är det nog rimligt att koppla som du tänkt dig. Jag hade nog då lämnat avstick med kulventiler så det enkelt i framtiden fortfarande går att sätta dit en ackumulatortank.
Visst kan du använda din befintliga 3-vägs shunt, men min erfarenhet är att kompletta paket inkl. styrning blir billigare.
Visst kan du använda din befintliga 3-vägs shunt, men min erfarenhet är att kompletta paket inkl. styrning blir billigare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra vid öppning för garageport? Isolerad träregelstomme på leca
Byggmaterial & Byggteknik -
Nockfals vid 45 gradigt tak
Tak & Vind -
Köpt villa, vad ska jag fråga vid möte med säljare före tillträdet?
Köpa & Sälja hus -
Tips vid kalla radiatorer i gammalt hus.
Värme allmänt -
Fönster vid diskho - hur göra tätt mot fönsterbräda?
Kök