N neo11 skrev:
[länk]
Sätt dom med pass, sen kan du köra så tunt du vill, bara det blir rakt.
Slå på en smal linje (10cm bred) med puts från golv till tak, tryck in listen nästintill i botten.
Sen en käpp och pass för att kolla att det är rakt.
Med 1,5 meters mellanrum. Sen dra käpp på banorna när du putsar.

Helt underbart med all denna info . Tusen tack.

måste fråga när jag får svar. Har en dörröppning som är 92cm idag som jag provisoriskt har minskat till 82 cm p.g.a passande dörrkarm. Vad är bästa tipset att ersätta de regler jag satt med? Ska man gjuta en form eller kan man putsa 5cm på varje sida? Känns väldigt tjockt?

//Andreas
 
N
Gjuta en form låter bökigt, det går att putsa 5 cm i omgångar, eller använda någon form av block.
Men vad skruvar du karmen i då?
 
N neo11 skrev:
Gjuta en form låter bökigt, det går att putsa 5 cm i omgångar, eller använda någon form av block.
Men vad skruvar du karmen i då?
Kom på det nu, blir inget att skruva i. Kanske mura dessa mot betonghålstenen? Se bild. Vad tror du om det samt vilken bruk? Murbruk B?
 
  • Betonghålsten, Murblock FINJA 3MPa 9x19x59cm, förslag på användning i byggprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Du kanske bör lägga upp lite bilder, förstår inte hur du ska få plats med dom blocken.
 
N neo11 skrev:
Du kanske bör lägga upp lite bilder, förstår inte hur du ska få plats med dom blocken.
kommer bilder imorgon för lite mer förtydligande.

inte köpt material än, men såg nu. Vad är det för skillnad på putsbruk C och KC puts. Både innehåller kalk?
 
N neo11 skrev:
Du kanske bör lägga upp lite bilder, förstår inte hur du ska få plats med dom blocken.
här kommer bild på dörröppningen jag pratade om.
mvh Andreas Nyinstallerad dörröppning i källarutrymme med oslipade träkarmar och vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
S Sandman88 skrev:
kommer bilder imorgon för lite mer förtydligande.

inte köpt material än, men såg nu. Vad är det för skillnad på putsbruk C och KC puts. Både innehåller kalk?
Putsbruk c är ett kc bruk, svar ja, kc står för kalk och cement.
 
Redigerat:
Köp en större dörr.

Man har aldrig problem med för stora dörrar... För små däremot är ett gissel.
 
N neo11 skrev:
Putsbruk c är ett kc bruk, svar ja, kc står för kalk och cement.
måste fråga er alla, slår man på putsen eller drar på?
 
N
Man slår på putsen.
 
N neo11 skrev:
Man slår på putsen.
Tack för all hjälp :)

En annan fråga, måste man riva putsen när jag stockat? Jag ska kakla på dessa väggar och är inte ute efter utseende.

mvh Andreas Renoveringsarbete i rum med osläta väggar, rörinstallationer, elanslutningar och en mätare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Man kan brädriva lite, blir ju lite ojämnt när man käppat. Men väggarna måste vara helt raka, använd rätkäpp.
Är ju inte ett badrum, men plattsättningen blir lättare om väggarna är raka.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.