Renovera eller köpa nya fönster för att slippa kallras

  • Antal röster
    36
B Boende45 skrev:
Ja, det är kopplade 2-glas fönster. Det ska vara öppet mellan glasen.

Byt till Superenergifönster med u-värde 1,0 och välj en bra svensk tillverkare t ex Elitfönster eller Outline (samma tillverkare). 10 års garanti.

Man lever bara en gång och 3 fönster kostar inte så mycket att byta.

Det är en enorm skillnad i värmeförlust mot dina befintliga fönster som har ett u-värde på ca 2,8 - 3,0.
Tack för bra svar! Hur ställer du dig till att lägga till energiglas på dessa fönster och inte byta ut hela fönstret?
 
Claes Sörmland
Ensamseglare Andreas Nobell skrev:
tack för input! Detta är mitt första hus så allt är nytt för mig här. Alltså finns det inget värde i att spara dessa fönster då virket i dessa inte är bättre än nuvarande? Jag ska inte ge mig på att låta en firma installera isolerglas på dessa fönster då?
Jag ska inte döma ut dina fönster, de kanske har bättre virke än man kan kan gissa från deras ålder. Men jag har originalfönster från 1919 här och de är verkligen kvalitet vad gäller virket. Tungt tätvuxet virke med kåddoft. Men fönstrena är ju väldigt omoderna, vi har alltså lösa innanfönster som sätts ned klisterband på insidan och glaset är lätt buckligt.
 

Bästa svaret

Ensamseglare Andreas Nobell skrev:
Tack för bra svar! Hur ställer du dig till att lägga till energiglas på dessa fönster och inte byta ut hela fönstret?
Det finns 3 olika nivåer vad gäller energiåtgärder för äldre fönster:

1 Byta ut inre rutan till energiglas
2 Installera ett nytt inre 3:e glas i befintliga konstruktionen enligt följande teknik https://www.grundels.se/grundels-klimatruta-privatperson/
3 Installera energiglaskassett efter att ha avlägsnat inre rutan.

Alternativ 1 ger enligt mig inte tillräcklig effekt i förhållande till kostnad, u-värdet sänks kanske 0,5 från ursprungligt.

Alternativ 2 ger något bättre effekt om installatören inte slarvar, då blir åtgärden
i princip värdelös. U-värde efter åtgärd ca 1,8.

Alternativ 3 ger ganska bra effekt men konstruktionen är tung och många befintliga fönster klarar inte den extra tyngden, dessutom närmar sig kostnaden ett komplett fönsterbyte. U-värde ca 1,3 - 1,5 efter åtgärd.

Ingen av ovanstående åtgärder löser problemet med underhållet, det blir fortsatt underhåll.

Att äldre fönster håller högre kvalitet är en sanning med modifikation. 50-, 60- och 70-tals fönster håller enligt mig sämre kvalitet än nyproducerade svenska fönster idag.

Dessutom är dom tillräckligt bra med vanligtvis högre ytskydd än äldre fönster i kärnvirke.

Jag vet inte om jag blir så mycket lyckligare av att veta att mina fönster håller 50 år efter min död med underhåll vart 8:e år.

Däremot är jag glad att mina Elitfönster med aluminiumutsida installerade 2002 fortfarande ser ut som nya. Dessutom är dom energieffektiva och inre glaset känns aldrig kallt.
 
  • Gilla
Ensamseglare
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Däremot är jag glad att mina Elitfönster med aluminiumutsida installerade 2002 fortfarande ser ut som nya. Dessutom är dom energieffektiva och inre glaset känns aldrig kallt.
Har dina 20 år gamla Elit glaslist av plast?
 
B Boende45 skrev:
Det finns 3 olika nivåer vad gäller energiåtgärder för äldre fönster:

1 Byta ut inre rutan till energiglas
2 Installera ett nytt inre 3:e glas i befintliga konstruktionen enligt följande teknik [länk]
3 Installera energiglaskassett efter att ha avlägsnat inre rutan.

Alternativ 1 ger enligt mig inte tillräcklig effekt i förhållande till kostnad, u-värdet sänks kanske 0,5 från ursprungligt.

Alternativ 2 ger något bättre effekt om installatören inte slarvar, då blir åtgärden
i princip värdelös. U-värde efter åtgärd ca 1,8.

Alternativ 3 ger ganska bra effekt men konstruktionen är tung och många befintliga fönster klarar inte den extra tyngden, dessutom närmar sig kostnaden ett komplett fönsterbyte. U-värde ca 1,3 - 1,5 efter åtgärd.

Ingen av ovanstående åtgärder löser problemet med underhållet, det blir fortsatt underhåll.

Att äldre fönster håller högre kvalitet är en sanning med modifikation. 50-, 60- och 70-tals fönster håller enligt mig sämre kvalitet än nyproducerade svenska fönster idag.

Dessutom är dom tillräckligt bra med vanligtvis högre ytskydd än äldre fönster i kärnvirke.

Jag vet inte om jag blir så mycket lyckligare av att veta att mina fönster håller 50 år efter min död med underhåll vart 8:e år.

Däremot är jag glad att mina Elitfönster med aluminiumutsida installerade 2002 fortfarande ser ut som nya. Dessutom är dom energieffektiva och inre glaset känns aldrig kallt.

Ett fjärde alternativ är att installera ett lexanglas mellan bågarna.
 
B Boende45 skrev:
Det finns 3 olika nivåer vad gäller energiåtgärder för äldre fönster:

1 Byta ut inre rutan till energiglas
2 Installera ett nytt inre 3:e glas i befintliga konstruktionen enligt följande teknik [länk]
3 Installera energiglaskassett efter att ha avlägsnat inre rutan.

Alternativ 1 ger enligt mig inte tillräcklig effekt i förhållande till kostnad, u-värdet sänks kanske 0,5 från ursprungligt.

Alternativ 2 ger något bättre effekt om installatören inte slarvar, då blir åtgärden
i princip värdelös. U-värde efter åtgärd ca 1,8.

Alternativ 3 ger ganska bra effekt men konstruktionen är tung och många befintliga fönster klarar inte den extra tyngden, dessutom närmar sig kostnaden ett komplett fönsterbyte. U-värde ca 1,3 - 1,5 efter åtgärd.

Ingen av ovanstående åtgärder löser problemet med underhållet, det blir fortsatt underhåll.

Att äldre fönster håller högre kvalitet är en sanning med modifikation. 50-, 60- och 70-tals fönster håller enligt mig sämre kvalitet än nyproducerade svenska fönster idag.

Dessutom är dom tillräckligt bra med vanligtvis högre ytskydd än äldre fönster i kärnvirke.

Jag vet inte om jag blir så mycket lyckligare av att veta att mina fönster håller 50 år efter min död med underhåll vart 8:e år.

Däremot är jag glad att mina Elitfönster med aluminiumutsida installerade 2002 fortfarande ser ut som nya. Dessutom är dom energieffektiva och inre glaset känns aldrig kallt.
svårt det här! tog in offert från alternativ 2 nu så att man har något att jämföra med jämte att sätta in helt nya fönster. Hur är det i praktiken med energibesparing ett renoverat gammalt fönster kontra ett helt nytt. Går det att räkna hem ett fönsterbyte ekonomiskt? Ska tilläggas att vi beställt bergvärme som kommer täcka 100% av effekt och energibehov för huset.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ett fjärde alternativ är att installera ett lexanglas mellan bågarna.
Är det bättre än de 3 andra alternativen?
 
B Boende45 skrev:
Det finns 3 olika nivåer vad gäller energiåtgärder för äldre fönster:

1 Byta ut inre rutan till energiglas
2 Installera ett nytt inre 3:e glas i befintliga konstruktionen enligt följande teknik [länk]
3 Installera energiglaskassett efter att ha avlägsnat inre rutan.

Alternativ 1 ger enligt mig inte tillräcklig effekt i förhållande till kostnad, u-värdet sänks kanske 0,5 från ursprungligt.

Alternativ 2 ger något bättre effekt om installatören inte slarvar, då blir åtgärden
i princip värdelös. U-värde efter åtgärd ca 1,8.

Alternativ 3 ger ganska bra effekt men konstruktionen är tung och många befintliga fönster klarar inte den extra tyngden, dessutom närmar sig kostnaden ett komplett fönsterbyte. U-värde ca 1,3 - 1,5 efter åtgärd.

Ingen av ovanstående åtgärder löser problemet med underhållet, det blir fortsatt underhåll.

Att äldre fönster håller högre kvalitet är en sanning med modifikation. 50-, 60- och 70-tals fönster håller enligt mig sämre kvalitet än nyproducerade svenska fönster idag.

Dessutom är dom tillräckligt bra med vanligtvis högre ytskydd än äldre fönster i kärnvirke.

Jag vet inte om jag blir så mycket lyckligare av att veta att mina fönster håller 50 år efter min död med underhåll vart 8:e år.

Däremot är jag glad att mina Elitfönster med aluminiumutsida installerade 2002 fortfarande ser ut som nya. Dessutom är dom energieffektiva och inre glaset känns aldrig kallt.
Har fått offert nu. Vad tror du om den? Är den skälig? Har du någon uppfattning om vad nya fönster skulle kosta?
 
  • Offert för energieffektivisering med isolerrutor, prisberäkning, ROT-avdrag, unika lösningar, och garantier beskrivs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ensamseglare Andreas Nobell skrev:
Har fått offert nu. Vad tror du om den? Är den skälig? Har du någon uppfattning om vad nya fönster skulle kosta?
Offerten är skälig då det vad jag förstår handlar om att byta 4 glasrutor i varje fönster, dvs totalt 12 glas.

Jag skulle ändå valt helt nya fönster om jag fick tag i en vettig fönstermontör.
Nya fönster bör gå att få för ca 60 - 80 tkr före ROT inkl. Montering. Det blir en hel del extra arbete med plåt och listning invändigt.

Ingen av åtgärderna är lönsamma i kombination med bergväme, dvs det är mycket lång återbetalningstid.

Men är livet lönsamt? Vissa saker handlar om känsla och livskvalitet också.
 
B Boende45 skrev:
Offerten är skälig då det vad jag förstår handlar om att byta 4 glasrutor i varje fönster, dvs totalt 12 glas.

Jag skulle ändå valt helt nya fönster om jag fick tag i en vettig fönstermontör.
Nya fönster bör gå att få för ca 60 - 80 tkr före ROT inkl. Montering. Det blir en hel del extra arbete med plåt och listning invändigt.

Ingen av åtgärderna är lönsamma i kombination med bergväme, dvs det är mycket lång återbetalningstid.

Men är livet lönsamt? Vissa saker handlar om känsla och livskvalitet också.
Okej! Ja helt klart, måste bli av med kallraset. Speciellt från fönstret bakom soffan. När jag känner på karmen och fönsternischen så är dessa ytor iskalla också.

Känner du till någon bra montör i Stockholmsområdet du kan rekommendera om jag ska köra på nya fönster då istället?

Och tack för all hjälp!
 
Någon med erfarenhet av fönstertillverkaren klarfönster.se? Något att ha?
 
Fönster är nåt som engagerar. Och fönster är viktigt. Jag har renoverat fönster och speciellt dåliga gamla bågar i de olika boenden vi haft under åren och det har både gett glädje men också enormt mycket jobb. Mer än 50 fönster som krävt omsorg.
Nu kommer jag aldrig mer jobba med fönster då vi i nuvarande (sista) huset installerat SP fönster med aluminiumklädd utsida. Vridfönster med aluminiumspröjs. Snygg profilerad insida av trä. Lättskött, välisolerat. Visst ser fönsternördar att det är aluminium utsida men jag bryr mig inte. Så fantastiskt bra fönster och vilken skillnad slippa allt kallras vi hade förut. Dåligt drevat och dåliga gamla fönster. Tätningslister var minsta problemet.
Om du lägger till ett isolerglas så gissar jag du kommer fortsätta ha kallras pga undermålig isolation runt fönsterkarmarna.
 
O Olaf3 skrev:
Fönster är nåt som engagerar. Och fönster är viktigt. Jag har renoverat fönster och speciellt dåliga gamla bågar i de olika boenden vi haft under åren och det har både gett glädje men också enormt mycket jobb. Mer än 50 fönster som krävt omsorg.
Nu kommer jag aldrig mer jobba med fönster då vi i nuvarande (sista) huset installerat SP fönster med aluminiumklädd utsida. Vridfönster med aluminiumspröjs. Snygg profilerad insida av trä. Lättskött, välisolerat. Visst ser fönsternördar att det är aluminium utsida men jag bryr mig inte. Så fantastiskt bra fönster och vilken skillnad slippa allt kallras vi hade förut. Dåligt drevat och dåliga gamla fönster. Tätningslister var minsta problemet.
Om du lägger till ett isolerglas så gissar jag du kommer fortsätta ha kallras pga undermålig isolation runt fönsterkarmarna.
Det hela slutade i att jag fasade in en glaskassett och bytte innerrutan och sedan satte in ett energiglas på utsidan. Blev otrolig skillnad och kallraset är nu borta! Utseendet är detsamma. Kostnad ca 16 000kr för ett komplett flaggfönster inklusive målning.
 
  • Gilla
Olaf3
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.