Ejca säljer Jet och dom har 2 storlekar av den typen av filter. Kolla under produkter och sedan i Jet pdf'n.

Jaha, nu så har jag ringt runt lite.

Ringde först till EJCA och fick ett pris på deras största filterpatron på 2450:- + moms. Dimensionen visste han inte men han kunde ta reda på det. Jag hör av mig sa jag.

Ringde Plano om Scheppach 530 mm patron. Den fans hemma och kostar 2945:- + moms. Dom hade även Felder som han inte visste dimensionen på som han skulle ha 3140:- + moms för.

Nu mailade jag EJCA om dimensionen på deras filter så man får vänta och se vad jag får för svar. Nu vet man vad priset ligger ungefär.

Fick precis svaret från EJCA:

"Hej.
Patronfiltret har en diameter på 520mm jag tror inte att du kan spänna fast
det."

Summasumarum är att det lutar åt EJCA och man får bygga upp kransen med nån gummilist. Den väger tydligen ca 8 kg.

Hej!
Jag är färsk som medlem här och vill börja med att berömma alla som skriver såna bra inlägg! Toppen!

Själv köpte jag en kinatillverkad spånsug från Luna-sortimentet som visade sig vara trasig redan när jag packade upp den. Eftersom att jag inte gillar smäck så åkte den tillbaka till butiken. Så jag köpte en Elektra Beckum/Metabo för en tusenlapp mer och är toppennöjd med den.

Sedan har jag börjat intressera mig lite för det som en del av er andra är inne på. Nämligen hur tar man hand om allt trädamm som flyger omkring som eventuella dammsugare och spånsugar inte tar? Det är ju onekligen en del damm som flyger omkring. Kan man ju särskilt se en solig dag om man tittar mot ljuset...usch.

Jag intresserar mig då för en Blueair luftrenare, typ 501 eller liknande. Vad tror ni, kan det vara någon bra lösning?

Ja just det,
jag ville ju skicka länken också. Här kommer den:

http://www.blueair.se/luftrenare.htm

Enligt en återförsäljare så skulle denna (typ 501) passa bra för ett litet snickeri...

Snorunge skrev:
Jaha, nu så har jag ringt runt lite.

Ringde först till EJCA och fick ett pris på deras största filterpatron på 2450:- + moms. Dimensionen visste han inte men han kunde ta reda på det. Jag hör av mig sa jag.

Ringde Plano om Scheppach 530 mm patron. Den fans hemma och kostar 2945:- + moms. Dom hade även Felder som han inte visste dimensionen på som han skulle ha 3140:- + moms för.

Nu mailade jag EJCA om dimensionen på deras filter så man får vänta och se vad jag får för svar. Nu vet man vad priset ligger ungefär.

Fick precis svaret från EJCA:

"Hej.
Patronfiltret har en diameter på 520mm jag tror inte att du kan spänna fast
det."

Summasumarum är att det lutar åt EJCA och man får bygga upp kransen med nån gummilist. Den väger tydligen ca 8 kg.
Vet du vilken filterklass/kategori filterpatronena har?

Det glömde jag fråga. Antog att den var bra.

Edit:
Nu när jag kollade EJCA pdf filen, men det står inget om filterklass. Men på spånsugarna står det "Filtrerar med en effektivitet på 99.5 % av allt findamm 0.2– 2 micron partickelstorlek genom högkvalitets filtermaterial BIA kategori G". Har ingen aning om vad det betyder, men det är säkert skitbra.

Redigerat:
Snorunge skrev:
Det glömde jag fråga. Antog att den var bra.

Edit:
Nu när jag kollade EJCA pdf filen, men det står inget om filterklass. Men på spånsugarna står det "Filtrerar med en effektivitet på 99.5 % av allt findamm 0.2– 2 micron partickelstorlek genom högkvalitets filtermaterial BIA kategori G". Har ingen aning om vad det betyder, men det är säkert skitbra.
Jo jag såg det också och man får väll anta att filerpatronerna är ännu bättre. Jag tog å kollade en gång till i pdf'n i inlägg 5 här och där är ju faktiskt BIA upptagen. Verkar ju vara riktigt bra, så länge filtren är hela förstås och det är väll där som hela cyklon historian kommer in.

Lite feedback om Lunan. Hämtade den idag och testkörde. Kanonbra sug. Låter som en jumbojet men det är det värt. Stort filter och lätt att byta säck. Grov hammarlackad plåt. GIllar rejäla, tunga don. Ångrar inte att det blev en beg. sådan istället för en ny från China.

• Gilla
Tony M.
  • Laddar…
Grattis Pingler!

Det låter som ett bra köp, nu blev jag lite avis...

MVH
Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.