Man borde:
Bygga cyklon och sätta upp rör o fixa till allt så att man slipper det fina och farliga dammet.
Man gör:
Kör med billig spånsug som sprider damm och går med ansiktsmask vid sågning och fräsning.
Och ska därför köpa:
En bättre spånsug/dammspridare och fortsätta med ansiktsmask.
Nu undrar jag om någon har erfarenheter denna:
http://www.verktygsboden.se/?id=50626
Hyfsat stark och med dubbla säckar ska det gå att hyvla lite mellan tömningarna. Och priset verkar riktigt bra tycker jag.
Den är snarlik denna:
http://www.drift-underhall.se/#showCategory.php?id=74
som dock kostar 1500 kr till.
Bygga cyklon och sätta upp rör o fixa till allt så att man slipper det fina och farliga dammet.
Man gör:
Kör med billig spånsug som sprider damm och går med ansiktsmask vid sågning och fräsning.
Och ska därför köpa:
En bättre spånsug/dammspridare och fortsätta med ansiktsmask.
Nu undrar jag om någon har erfarenheter denna:
http://www.verktygsboden.se/?id=50626
Hyfsat stark och med dubbla säckar ska det gå att hyvla lite mellan tömningarna. Och priset verkar riktigt bra tycker jag.
Den är snarlik denna:
http://www.drift-underhall.se/#showCategory.php?id=74
som dock kostar 1500 kr till.
Ursäkta en dum fråga, men blir det fint damm när man hyvlar? Jag bygger min verkstad med en enklare Sheppach spånsug till hyveln och seriös dammsugare till bordssågen, men jag har inte startat upp hyveln ännu. Har jag tänkt fel?
För övrigt hör den här tråden hemma i snickeriforumet, enligt min mening.
För övrigt hör den här tråden hemma i snickeriforumet, enligt min mening.
Redigerat:
Alla träbearbetningsmaskiner genererar fint damm, en hyvel kanske mindre än tex en såg eller en fräs men ändå... Dessutom kommer det fina dammet som finns i verkstad, spånsug, etc. röras runt och blåsas ut i luften av spånsugen oavsett vilken maskin som från början skapade det. Använd ansiktsmask om du inte har riktigt bra dammuppsugning och filtrering!
Allt trädamm är onyttigt att dra i sig, damm från lövträ är onyttigare än gran och fur och vissa tropiska träslag är riktigt giftiga.
Allt trädamm är onyttigt att dra i sig, damm från lövträ är onyttigare än gran och fur och vissa tropiska träslag är riktigt giftiga.
Ja, Eld sa det.
Och om vi pratar om dammproblem så tycker jag tråden kan platsa i Snickeri. Men nu var det ju en maskinfråga jag hade.
Eller menar du mattiasp att vi ska dela in så att renodlade snickerimaskiner behandlas i snickeriforumet och byggmaskiner (skruvdragare-spikpistoler), samt alla övriga maskiner behandlas i detta?
I så fall ingen dum idé, tycker jag.
Och om vi pratar om dammproblem så tycker jag tråden kan platsa i Snickeri. Men nu var det ju en maskinfråga jag hade.
Eller menar du mattiasp att vi ska dela in så att renodlade snickerimaskiner behandlas i snickeriforumet och byggmaskiner (skruvdragare-spikpistoler), samt alla övriga maskiner behandlas i detta?
I så fall ingen dum idé, tycker jag.
Redigerat:
Ek- och bokdamm är ju cancerframkallande efter lång exponering. Defintivt inget problem nu för tiden men för säg två generationer sedan var det ganska vanligt med näscancer bland möbelsnickare, tyvärr ofta med dödlig utgång.
Nu dock är det ju MDF som är värst vad gäller damm, MDF-damm ligger i omlopp i luften i drygt 24 timmar. Och det är ju inte helt nyttigt tyvärr, men håller man verkstaden ren (vilket tyvärr krockar med att hålla produktionen igång) så ser ju allt ljusare ut.
Jag är hemskt förtjust i Felder och deras spånsugar, dom större av skåpmodell kallas för renluftsaggregat för dom är så jävla rena men tokdyra, fast dom är ju mobila faktiskt. Klart vanliga spånsugar släpper igenom mer men det skall gå ändå om man inte snålar för mycket. Men den du länkade till på Verktygsboden ser ju pålitlig ut, om den inte pallar dammet så får du ju stämma dom och lämna tillbaka.
Annars är ju gamla Luna-sugar grymma också. Kolla dom här annonserna på blocket; http://www.blocket.se/li?ca=11_s&th=1&q=sp%E5nsug&cg=0&w=3
Att behöva arbeta med ansiktsmask är ju hemskt. Går ju inte i längden. Ett renluftsaggregat är ju en väl värd investering för den mindre verkstaden, väldigt få som har det dock, fast det gör ju stor skillnad, tar ju effektivt upp partiklarna i luften.
En grym investering, inte alltid så dyra heller.
mattiasp; Jag förstår ju din tanke men det är ju nästan enklare att ha en bra spånsug med förgrening än en schysst och en halvdassig, eller?
Tycker för övrigt att den har allt att göra med möbelsnickeri, arbetsmiljön är det viktigaste vid möbelsnickeri, fast det är ju maskiner iofs...
Nu dock är det ju MDF som är värst vad gäller damm, MDF-damm ligger i omlopp i luften i drygt 24 timmar. Och det är ju inte helt nyttigt tyvärr, men håller man verkstaden ren (vilket tyvärr krockar med att hålla produktionen igång) så ser ju allt ljusare ut.
Jag är hemskt förtjust i Felder och deras spånsugar, dom större av skåpmodell kallas för renluftsaggregat för dom är så jävla rena men tokdyra, fast dom är ju mobila faktiskt. Klart vanliga spånsugar släpper igenom mer men det skall gå ändå om man inte snålar för mycket. Men den du länkade till på Verktygsboden ser ju pålitlig ut, om den inte pallar dammet så får du ju stämma dom och lämna tillbaka.
Annars är ju gamla Luna-sugar grymma också. Kolla dom här annonserna på blocket; http://www.blocket.se/li?ca=11_s&th=1&q=sp%E5nsug&cg=0&w=3
Att behöva arbeta med ansiktsmask är ju hemskt. Går ju inte i längden. Ett renluftsaggregat är ju en väl värd investering för den mindre verkstaden, väldigt få som har det dock, fast det gör ju stor skillnad, tar ju effektivt upp partiklarna i luften.
En grym investering, inte alltid så dyra heller.
mattiasp; Jag förstår ju din tanke men det är ju nästan enklare att ha en bra spånsug med förgrening än en schysst och en halvdassig, eller?
Tycker för övrigt att den har allt att göra med möbelsnickeri, arbetsmiljön är det viktigaste vid möbelsnickeri, fast det är ju maskiner iofs...
Redigerat:
Jag har också funderat på det, men kommit fram till att man då bara kan använda spånsugen under icke-uppvärmningssäsongen. Hur mycket suger en seriös spånsug? 3000 kubik i timmen? Den skulle suga ut dyrluften ur en villa på 10 minuter!
Edit: Förresten har jag sett i amerikanska tidskrifter att man kan ersätta de där tygpåsarna med jättestora veckade pappersfilter. Finns de att få tag i i Sverige?
Edit: Förresten har jag sett i amerikanska tidskrifter att man kan ersätta de där tygpåsarna med jättestora veckade pappersfilter. Finns de att få tag i i Sverige?
Redigerat:
Det var den här typen av filter jag menade. Finns det att få tag på i Sverige? Klart att man kan importera, men med tanke på storleken, blir det nog tråkiga fraktkostnader.
http://www.onlinetoolreviews.com/reviews/sherwoodpleatedfilter.htm
http://www.onlinetoolreviews.com/reviews/sherwoodpleatedfilter.htm
Det var en intressant tanke med Scheppach tillbehör. Kollade på deras sug och då pratar dom om en filterpatron som tillbehör. Vad är det för sak och kan man sätta den på en vanlig spånsug efter en mindre moddning?
Kollade diametern på min spånsug med skjutmåttet och det var 500 mm. En av Scheppach filterpatron är 530 mm. Min filterpåse sitter med ett spännband. Frågan är om man kan klämma ihop en filterpatron 30 mm, eller måste man sätta dit ett tjockt band av nått slag? För jag antar att man bara byter filterpåsen mot en filterpatron.
Tror jag ringer Plano imorgon och hör på pris.
Tror jag ringer Plano imorgon och hör på pris.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Fan vad schysst med en riktig luna! Dom håller ju i evighet, nästan. Om inte så finns det ju delar...Pingler skrev:
Kul att du funderar på ett sådant dammfilter! Det gör livet till en dans på rosor, åtminstone i verkstaden. Du kanske fick pengar över när du köpte Lunan så då är det ju bara att köra. Var fås dom tag i här i Sverige egentligen? Letade ihjäl mig för ett par år sedan men nu arbetar jag på plats utan lokal så behöver ingen just nu. Men kan ju vara bra att veta.