12 897 läst · 26 svar
13k läst
26 svar
Råd inför altanbygge
Tack Stefan_h! Låter som en god idé
Har du, eller någon annan, ytterligare förslag på hur jag bäst löser det med grävandet? Se mitt inlägg ovan.
Tack för alla bra svar måste jag bara tillägga.
// Nicke
Har du, eller någon annan, ytterligare förslag på hur jag bäst löser det med grävandet? Se mitt inlägg ovan.
Tack för alla bra svar måste jag bara tillägga.
// Nicke
Mitt hus är gaska lika ditt, jag ska göra en ram med 195x45 60cc som jag fäster i grunden,och fäster i stolpar längst ut.
Jag gjuter till stolparna,sedan skruvar jag fast 195an på utsidan stolpen med spax skruv.
Sedan blir det en regel på tvären under 195an,som vilar på plint.
Då kan man gräva lite där så den får plats under.
Det är lite svårt att förklara men man kan ju försöka.
Så tänkte jag göra iaf.
Mvh Roger
Jag gjuter till stolparna,sedan skruvar jag fast 195an på utsidan stolpen med spax skruv.
Sedan blir det en regel på tvären under 195an,som vilar på plint.
Då kan man gräva lite där så den får plats under.
Det är lite svårt att förklara men man kan ju försöka.
Så tänkte jag göra iaf.
Mvh Roger
Du behöver inte lägga dina tvärgående reglar uppe på dina bärande reglar. Fäst de tvärgående reglarna med balkskor så att överkanten kommer i samma höjd som dina "bärande" reglar. Lägger du sedan 28 mm virke på får du en totalhöjd på ca 198.
Du får en höjdskillnad på 7 cm. Här har du möjlighet att höja plintarna en aning oc´h minska skillnaden på så sätt, allternativt lyfta regeln någon cm ectra vid infästningen i plintjärnen.
Eller bygg ett lågt trappsteg framför utgången.
Köp färdiga plintar, mindre jobb. Prisskillnaden går jämt ut om du kör med 700 plintar.
Du får en höjdskillnad på 7 cm. Här har du möjlighet att höja plintarna en aning oc´h minska skillnaden på så sätt, allternativt lyfta regeln någon cm ectra vid infästningen i plintjärnen.
Eller bygg ett lågt trappsteg framför utgången.
Köp färdiga plintar, mindre jobb. Prisskillnaden går jämt ut om du kör med 700 plintar.
Produkter som diskuteras: "plintjärnen"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Alltså, vilka bra tips man får av er! Tack verkligen!
Ante, du säger att totalhöjden blir ca 198. Menar du inte 223 mm(195 + 28)? Eller har jag missat nått?? :-/
Sedan var jag på byggmax idag och kollade in plintar. Det finns ju ett gäng sorter att välja på. Ska man köra på 500 mm eller 700 mm? Och sedan bör man väl kanske välja plintar där plintjärnet sitter med 100 mm mellanrum, för då kan man ju skarva bärlinorna på blinten om så behövs, eller är det dumt kanske?
Tack återigen!
// Nicke
Ante, du säger att totalhöjden blir ca 198. Menar du inte 223 mm(195 + 28)? Eller har jag missat nått?? :-/
Sedan var jag på byggmax idag och kollade in plintar. Det finns ju ett gäng sorter att välja på. Ska man köra på 500 mm eller 700 mm? Och sedan bör man väl kanske välja plintar där plintjärnet sitter med 100 mm mellanrum, för då kan man ju skarva bärlinorna på blinten om så behövs, eller är det dumt kanske?
Tack återigen!
// Nicke
Öhhh...sa jag det...hmm! Fel av mig såklart!
Tänkte både i cm och mm samtidigt!
19,5 + 2,8 = 22,3 cm
195 + 28 = 223 mm
Ja, som kan det bli!
Då var ju även problemet med tröskeln löst
Föreslog 70 cm plintar i mitt första svar, och visst kan du skarva i järnen.
Mitt förslag i det svaret är OM du vill överarbeta det hela. Normalt räcker det med ca 10 cm grovbetong i botten, dvs gräv 80-85 cm och fyll upp 10-15 cm med trögflytande betong. Undvik att ställa plinten direkt på urgrävd botten eftersom den blir porös vid grävningen.
Tänkte både i cm och mm samtidigt!
19,5 + 2,8 = 22,3 cm
195 + 28 = 223 mm
Ja, som kan det bli!
Då var ju även problemet med tröskeln löst
Föreslog 70 cm plintar i mitt första svar, och visst kan du skarva i järnen.
Mitt förslag i det svaret är OM du vill överarbeta det hela. Normalt räcker det med ca 10 cm grovbetong i botten, dvs gräv 80-85 cm och fyll upp 10-15 cm med trögflytande betong. Undvik att ställa plinten direkt på urgrävd botten eftersom den blir porös vid grävningen.
Bra, då vet jag! Nu känns det som om jag fått tillräckligt med "kött" på benen för att verkligen klara av det här projektet. Tänkte slänga upp en webbsida över altanbygget, ska posta en länk när jag väl börjat. Först måste huset målas ... Tack för alla bra svar, det har VERKLIGEN hjälp mig.
// Nicke
// Nicke
Hej, nu har jag visst en fråga till här
Den yttre bärlinan enligt skissen ovan kommer ju att bli den som syns utåt, och plitbläket kommer ju då att synas. Detta är ju inget vidare snyggt, hur löser man detta lilla dilemma? Ska man "fläska" på med ytterligare en planka och i denna mejsla ut för där plintbläcken hamnar eller hur gör man??
// Nicke
Den yttre bärlinan enligt skissen ovan kommer ju att bli den som syns utåt, och plitbläket kommer ju då att synas. Detta är ju inget vidare snyggt, hur löser man detta lilla dilemma? Ska man "fläska" på med ytterligare en planka och i denna mejsla ut för där plintbläcken hamnar eller hur gör man??
// Nicke
Bifogar en skiss sedd uppifrån och framifrån.
Spika/skruva på distanser på din bärlina så att du på dessa fritt kan fästa 28x95-120 brädor, vad som nu komme passa in. Det blir en snygg avslutning på ditt trädäck.
Föreslår att du använder lite av ditt regelvirke till dessa eftersom du kommer behöva skruva sista trallbrädan i dessa.
Fäst distanserna cc 60 och så överkanten kommer i överkant med övriga reglar.
Se till att distanserna blir med en höjd motsvarande täckbrädornas totalhöjd.
Häng inte upp dig på skissens dimensioner, det är bara en principskiss!!!
//A
Spika/skruva på distanser på din bärlina så att du på dessa fritt kan fästa 28x95-120 brädor, vad som nu komme passa in. Det blir en snygg avslutning på ditt trädäck.
Föreslår att du använder lite av ditt regelvirke till dessa eftersom du kommer behöva skruva sista trallbrädan i dessa.
Fäst distanserna cc 60 och så överkanten kommer i överkant med övriga reglar.
Se till att distanserna blir med en höjd motsvarande täckbrädornas totalhöjd.
Häng inte upp dig på skissens dimensioner, det är bara en principskiss!!!
//A
TACK ANTE! det var just detta jag var ute efter. Satt hela kvällen igår och spånade hit och dit men det blev inget vidare bra. Men nu är ju allt löst! (hoppas jag). Tack återigen, och vilken tur att detta forum finns!
// Nicke
// Nicke
Nu har jag kommit på ytterligare en fråga. Ska man köra med singel och/eller fiberduk under altanen? Och hur mycket singel behöver man isådana fall OCH ( mycket och här nu ) vad ligger priset på ungefär per kubik?
// Nicke
// Nicke
Okej, var bor du? Blir väl enklast om jag hjälper dig på plats
Skämt åssido, tycker singel är overkill. Placera ut alla plintar och lägg fiberduk med generösa överlapp (30 cm). Vid plintarna klipper du små hål så att du nätt och jämt kan dra duken över plintjärnen. Vid skarvarna kan du lägga stenar som du säkert har gott om. Mest för att förhindra att duken blåser upp och blottlägger marken.
Innan du lägger ut duken tycker jag du skall försöka få ett fall från huset på jordytan.
//A
Skämt åssido, tycker singel är overkill. Placera ut alla plintar och lägg fiberduk med generösa överlapp (30 cm). Vid plintarna klipper du små hål så att du nätt och jämt kan dra duken över plintjärnen. Vid skarvarna kan du lägga stenar som du säkert har gott om. Mest för att förhindra att duken blåser upp och blottlägger marken.
Innan du lägger ut duken tycker jag du skall försöka få ett fall från huset på jordytan.
//A
Tackom!
// Nicke
// Nicke