Jag behöver upp på ett tak för att byta vindskivor/vattenbräda, och upp i ett träd för att kapa några grenar som växer dumt. Funderar på att köpa en sele och rep för att undvika tråkiga missöden. Jula har nu ett set på kampanj

https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/fallskydd/fallskyddsselar/fallskyddspaket-906225/

Är det något att ha eller måste man gå på dyrare grejer?

Jag kommer inte att arbeta ensam, hustrun och vuxna barn finns i närhet om olyckan skulle vara framme. Tänkte "provhänga" för att kolla hur det fungerar.

P pfb skrev:
Om man måste fråga detta är inte huvudproblemet grejor som saknas utan kunskap som saknas. Börja med att skaffa kunskapen. Ett bra test på om man har tillräcklig kunskap kan vara att man inte behöver fråga sådant här.

Utan kunskap spelar det ingen roll hur bra eller dyra grejer man har. Var rädd om dig.
Det man riskerar om man saknar kunskapen är det egna livet.

Tänk även på att ha en plan på hur dom ska få ner dig om du blir hängande i selen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk även på att ha en plan på hur dom ska få ner dig om du blir hängande i selen.
Exakt, För man blir rätt fort medvetslös efter att man blir hängande i en sele.

O O skrev:
Om man måste fråga detta är inte huvudproblemet grejor som saknas utan kunskap som saknas. Börja med att skaffa kunskapen. Ett bra test på om man har tillräcklig kunskap kan vara att man inte behöver fråga sådant här.

Utan kunskap spelar det ingen roll hur bra eller dyra grejer man har. Var rädd om dig.
Det man riskerar om man saknar kunskapen är det egna livet.
Men vilken tråkig attityd. Har du några tips på vad för kunskap som saknas, och vart man kan skaffa sig den? Eller vill du bara trycka till en nybörjare lite för att visa hur duktig du själv är?

Att en simpel hemmafixare visar tillräckligt intresse för sin säkerhet när denne fixar på taket för att vilja skaffa en sele och rep för en tusenlapp är väl bara positivt. Det är väl för övrigt en helt relevant fråga huruvida julas sele är ok eller sådant skräp att man hellre ska se sig om efter en annan produkt.

• Gilla
Bombus pratorum och 8 till
  • Laddar…
T TedM skrev:
Men vilken tråkig attityd. Har du några tips på vad för kunskap som saknas, och vart man kan skaffa sig den? Eller vill du bara trycka till en nybörjare lite för att visa hur duktig du själv är?

Att en simpel hemmafixare visar tillräckligt intresse för sin säkerhet när denne fixar på taket för att vilja skaffa en sele och rep för en tusenlapp är väl bara positivt. Det är väl för övrigt en helt relevant fråga huruvida julas sele är ok eller sådant skräp att man hellre ska se sig om efter en annan produkt.
Jag vill påstå att kunskap om arbete i sele är minst lika viktig som att använda den, finns utbildningar för detta.
https://www.utbildningskraft.se/web...ePV8fRnRDBaJjcUeNNoTMp9uS0Zbq-yhoC5-AQAvD_BwE

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jobbar man utan specialutrustning så MÅSTE man jobba fallförhindrande för att vara säker. Fallakyddsselar är inte till för att fånga människor från stora fall så som t ex klättrare håller på med. Att lyfta upp en människa är smått omöjligt och dessutom farligt.
Jobbar man fallförhindrande så ställer det inte så stora krav på utrustning utan det är mest bättre komfort man betalar extra för.

Ordet fallförhindrande är egentligen bara att man hela tiden har så spännd lina att man inte kan falla över kanten. Det är tidskrävande men går.

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Den där selen har bara justering för benen, den selen passar egentligen inte någon person alls.

Den ensamma selen för 999:- är minimum man bör/"ska" välja för att få en som går att justera för att passa både mot överkroppen och runt benen,
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/fallskydd/fallskyddsselar/fallskyddssele-906218/

Selen i följande paket är skönare och lättare att justera, samt att man kan fästa sig både på ryggen och på bröstet,
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/fallskydd/fallskyddsselar/fallskyddspaket-906226/

Jag köpte först den enklaste, fast då var den från Cresto, använde den en gång. Köpte sen det dyrare paketet. Det är natt och dag mellan de två.
Jag använder positioneringslinan från enkla paketet när jag tex är vid gavlarna så att jag inte kan trilla över gavelkanten, detta genom att jag & förankringspunkterna bli en triangel.

När man tar på sig selen så "ska" man "krypa ihop" och spänna åt selen över axlarna, remmarna runt benen ska sitta så högt upp i grenen som möjligt samt dras åt så hårt så att man precis får in pekfingret & ringfingret mellan benet & selen.

Positioneringslinan ska vara sträckt hela tiden för att falldämpningen i den ska fungera optimalt.

T TedM skrev:
Att en simpel hemmafixare visar tillräckligt intresse för sin säkerhet när denne fixar på taket för att vilja skaffa en sele och rep för en tusenlapp är väl bara positivt.
En felaktigt "monterad" sele eller felaktig användning av positioneringslina eller felaktig förankring av positioneringslinan kan vara lika livsfarligt som att inte ha någon säkerhetssele alls.

Edit:
INGA selar är till för att fånga upp någon från "stora" fall.

Alla selar är gjorda för att användas med "sträckt" lina i form av tex fallblock, positioneringslina, falldämparlina.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
En felaktigt "monterad" sele eller felaktig användning av positioneringslina eller felaktig förankring av positioneringslinan kan vara lika livsfarligt som att inte ha någon säkerhetssele alls.

Edit:
INGA selar är till för att fånga upp någon från "stora" fall.

Alla selar är gjorda för att användas med "sträckt" lina i form av tex fallblock, positioneringslina, falldämparlina.
Absolut är det så. Nu har det kommit några tips och goda råd i tråden, så det är väl ett bra ställe att börja lära sig på. Jag tror hemmafixare lätt faller in i kategorierna som antingen inte vågar ta sig upp på taket alls, eller som underskattar riskerna. Då är det bättre att informera om vad som är korrekt förfarande och adekvat utrustning för sällananvändnig, än att vara von oben.

Föregående ägare till mitt hus sa: "det är bara att slå ett rep om midjan och andra ändan kring skorstenen". Det funkar bara tills det inte gör det, en släkting till min fru tillbringade hela livet i rullstol efter att ha trillat av ett tak.

P pfb skrev:
Tänkte "provhänga" för att kolla hur det fungerar.
Häng inte så du "löser ut" falldämparen...

Det rimligaste sättet att ta sig ur en situation där du faller och blir hängande är att frun ringer räddningstjänsten, så se till att aldrig någonsin hamna där :-)
OM du skulle vara oskadd nog för att kunna påbörja något slags självräddningsförsök så krävs det ganska avancerade tekniker och ytterligare utrustning för att ta sig loss utan att skära repet.

För att få till en vettig förankring behöver du nog ytterligare utrustning och rätt tekniker. Jag har kutat runt på taket med min gamla klättersele och en slinga runt skorstenen, rakt under förankringen kan man sitta i selen och jobba bekvämt, men ute mot gavlarna börjar det bli riktigt läskigt och osäkert. Krypa runt och byta någon takpanna eller spruta grön-fri går väl an, men skulle aldrig vilja ge mig på att jobba med vindskivorna uppifrån utan en bättre säkerhetslösning.

Förankringspunkten ska vara ovanför där man är, man bör/"ska" inte vara längre än några grader ifrån lodlinjen. Är man för långt från lodlinjen så blir pendlingseffekten för stor så att man riskerar att slå i marken/ståplanet innan falldämparen har gjort hela sitt jobb.

Blir man hängande i selen så tar det inte många minuter innan benen börjar domna pga avstrypt blodtilförsel, för att minska risken så behöver man ha avlastningsband/traumaband som man trär in fötterna i för att kunna "ställa sig upp" så att benen återfår blodtillförsen, tex,
https://stallningsprodukter.se/fallskyddsutrustning/fallskyddstillbehor/avlastningsband-till-sele/
https://www.ahlsell.se/products/personligt-skydd/fallskydd/tillbehor-till-fallskydd/661501

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
G
P pfb skrev:
Jag behöver upp på ett tak för att byta vindskivor/vattenbräda, och upp i ett träd för att kapa några grenar som växer dumt. Funderar på att köpa en sele och rep för att undvika tråkiga missöden. Jula har nu ett set på kampanj

[länk]

Jag kommer inte att arbeta ensam, hustrun och vuxna barn finns i närhet om olyckan skulle vara framme. Tänkte "provhänga" för att kolla hur det fungerar.
Köpte modellen över när Jula hade den på rea manualen var inte den bästa men satt bra osv.

Nu har jag ju inte provat att falla men det gick bra att arbeta med den iallafall lätt att förflytta sig osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.