1 997 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Råd angående fuktproblem och dränering i källaren
Orsaken måste vara köket. När vattnet är på i köket ser jag vatten komma ut ur väggen nere.O Odi et Amo skrev:
Det är enorm skillnad om du får bort vatten från stuprör/tak från huset. Det är ca 2000l vatten/100m2 tak om det regnar 20mm. Som dräneringen ska ta hand om.
Om du istället leder bort vatten med regnvattenspridare har du minskat belastningen på dräneringen avsevärt. Du får dock inte leda vatten mot granne eller allmänning.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...3NZnnH1t_8bBa1y_lihoCbN8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Om du istället leder bort vatten med regnvattenspridare har du minskat belastningen på dräneringen avsevärt. Du får dock inte leda vatten mot granne eller allmänning.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...3NZnnH1t_8bBa1y_lihoCbN8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Uppsala
· 1 825 inlägg
Det ser ut att vara en läcka i tappvattenröret upp till köket. Jag antar att det är en avstängning till det röret man ser längst ned i bild. Antingen bilar du försiktigt fram röret själv (med vattnet i huset avstängt) eller också ringer du en rörmokare direkt.ByggNV skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 416 inlägg
Jag är rätt övertygad om att det där är avloppsrör och en inspektionslucka.Henningelvis skrev:
Dessutom skulle en läcka på tappvattnet rinna hela tiden och inte bara när man spolar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 416 inlägg
Det var inte så kul, men då vet du mer för stunden, nästan steg för mig hade varit att leta reda på var det läcker från avloppsröret.ByggNV skrev:
Spontant ser det ut att läcka rätt högt upp, men missfärgningarna kan lura en, se blå markering:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade antingen rivit själv, först närmast taket, eller eventuellt filmat röret för att hitta var eventuell skada är.
När vattnet rann i köket började vatten komma från andra områden som jag nu har markerat. Konstigt! När du säger 'filmma,' menar du hela huset?"13th Marine skrev:Det var inte så kul, men då vet du mer för stunden, nästan steg för mig hade varit att leta reda på var det läcker från avloppsröret.
Spontant ser det ut att läcka rätt högt upp, men missfärgningarna kan lura en, se blå markering:
[bild]
Jag hade antingen rivit själv, först närmast taket, eller eventuellt filmat röret för att hitta var eventuell skada är.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 416 inlägg
Vatten kan röra sig på spännande sätt, men då har du troligtvis en läcka på röret någonstans ovanför din markering. Rött är där själva röret troligtvis går.ByggNV skrev:
Med filmning menar jag främst det aktuella röret.
Renoverare
· Uppsala
· 1 825 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 416 inlägg
En variant att få bättre koll på avloppen är att spela spekulant till en Relining-firma som erbjuder gratis filmning..
Missade att du uteslutit regn. Jag skulle nog ringa försäkringsbolaget men om det är orginal så är det nog inte mycket att hämta.
Har också hus från 70noch de plaströren som användes då lakas ur och blir som äggskal. Fick liknande skada i en skarv där röret sprack, men då droppade det bara, ditt rör har nog en rätt stor skada. Troligen i kröken högt upp, det är extra utsatt och annars skulle det inte rinna ut så mycket.
Eftersom det satt lättillgängligt för mig så lagade jag bara med silikon då vi kommer dra om det senare. Tidigare ägare hade redan bytt ut rör i källargolv och andra delar så vi kan vänta lite.
I ditt fall kanske ni vill se över skicket på samtliga rör. Att filma är nog bra. Relining firmor gör det kostnadsfritt om de tror de kommer få sälja på dig relining.
Avloppsrör från 70 tal ska ma nog räkna med att byta relativt snart så man vill inte börja renovera in det. Jag skulle inte valt relining om det går att göra ordentligt.
Har också hus från 70noch de plaströren som användes då lakas ur och blir som äggskal. Fick liknande skada i en skarv där röret sprack, men då droppade det bara, ditt rör har nog en rätt stor skada. Troligen i kröken högt upp, det är extra utsatt och annars skulle det inte rinna ut så mycket.
Eftersom det satt lättillgängligt för mig så lagade jag bara med silikon då vi kommer dra om det senare. Tidigare ägare hade redan bytt ut rör i källargolv och andra delar så vi kan vänta lite.
I ditt fall kanske ni vill se över skicket på samtliga rör. Att filma är nog bra. Relining firmor gör det kostnadsfritt om de tror de kommer få sälja på dig relining.
Avloppsrör från 70 tal ska ma nog räkna med att byta relativt snart så man vill inte börja renovera in det. Jag skulle inte valt relining om det går att göra ordentligt.
Som en uppdatering så accepterade inte försäkringsbolaget det ursprungliga problemet eftersom det anses vara gammalt. Imorgon kommer ett företag för att filma hela huset och ge mig ett erbjudande för att lösa problemet. Även om problemet är ganska uppenbart, rekommenderar de att filma först för att avgöra vilken del av väggen som behöver öppnas. Filmningen medför en kostnad oavsett om jag väljer att gå vidare med dem eller inte.