Skulle vilja höra med er som kanske haft liknande dilemma hur ni gjorde,vad ni skulle ha gjort o.s.v..

Vi ska bygga hus (SMV),inflyttn. i nov/dec. (bor i lgh idag) och jag misstänker att det kommer bli en del transporterande av både det ena och det andra...

Dels blir det flyttlådor och möbler m.m...Det KAN man visserligen anlita flyttfirma till, men det kostar en slant.
Dels blir det byggavfall som ska forslas bort...Hyra container kanske? Har förstått att det kostar en del om man har "blandat" avfall...
Dels kommer det förr eller senare bli en del inköp av div. byggmaterial (gipsskivor,reglar,brädor m.m..)
Dels kommer vi till nästa sommar behöva tranportera buskar,träd och annat trädgårdsjox..
Dels (och detta är MIN verkliga anledning till "behovet") skulle det vara gott att kunna ta hojen i skåpet när man ska köra på bana som ligger 20-25 mil bort och slippa köra enformiga långa sträckor på hojen och sen behöva oroa sig för att man inte kommer hem om hojen av nån anledning skulle "bli trasig"..)

Jag har lite olika alternativ:

1. Köpa en begagnad skåpbil, typ Renault Traffic eller Master eller VW Transport eller likn.Men långt lastutrymme är ett krav. (Pris ca 15-20.000)
2. Hyra en skåpbil de gångerna behovet uppstår. (Säg 10 ggr á 1500/gång= 15.000)
3. Installera dragkrok på en av bilarna och hyra släp de gångerna behovet uppstår.
(Org. på Hyndan: ca 11000....men det GÅR. Biltema på gammel-Forden (-97:a med rostiga balkar) ca 2000.Tveksamt om det går p.g.a. rosten)
 
svårt att jobba med hus och trädgårdrenovering utan att äga en släpvagn.
 
Ford kombin har vi ju redan, dock utan dragkrok.
Får väl helt enkelt undersöka skicket på balken undertill....befarar dock att den är minst lika rostig som de andra balkarna...:(

Men 2 st röster på släpkärra är noterade! Tackar!:)
 
Lägger min röst på släpkärran, så nu har du tre. ;-)
 
Köp bil MED krok och en släpkärra. Jag ser inte poängen i att eftermontera krok på en gammal skrotbil.
 
Byt ut den rostiga Forden mot Volvo-kombi typ 745 / 945 med drag rymmer hur mycket som helst och billiga reservdelar och kan repareras av vem som helst med skiftnyckel och skruvmejsel ( lite överdrift men nästan så), finns en uppsjö av bilar på blocket. Sen en kärra med grindar till ett måste om man bygger / renoverar
 
Jag röstar på en skåpbil, smidigt att köra med och man kan köra prylar oavsett väder.

mvh
 
En bil utan kula är bara en halv bil. Hyndan är en Hyundai antar jag, och dragsatser till de flesta Hyundaier kan man köpa från Tyskland från 1200 uppmot 4000kr. Jag har monterat drag på några olika bilar och det är inte särskilt svårt, det brukar behövas nån borr i lite större storlek, en hylsnyckelsats och en momentnyckel, ev sticksåg om du måste genom "spoilerplasten" med kroken. http://www.westfalia-automotive.de har montageanvisningar för det mesta så det är väl bara att kika där om det är nåt du kan tänka dig göra på egen hand. Det brukar följa med instruktioner och erfoderliga papper för registreringsbesiktningen när man köper dragsatsen också, regbesiktningen kostar 380kr.
 
släpvagn med gallergrindar har fungerat för mig. bytt bil 5 gånger sedan jag började med huset men alla har haft dragkrok eller fått det monterat.
 
Alltid dragkrok och eget släp, skulle blitt tokig om jag inte haft drag och kärra under alla byggnationer och trädgårdsanläggande.
Bästa dragbilen jag haft är en Jeep GC 5.2 men det finns billigare förstås, det mest praktiska är som Marive skriver, Volvokombi men inte så spännande direkt :)
 
Halvdan2 skrev:
Ok...tack för alla råd! :tummenupp
Om vi då siktar på släp, skulle ett sånt här [länk]] eller liknande funka eller räcka till?
Bilen har en tjänstevikt på 1370 kg,totalvikt 1750 kg
Maxvikt bil+släp: 3150 kg
Maxvikt obromsat släp: 500 kg
Max totalvikt (för B-kort): 1370 kg
Javisst, om du kan leva med att endast kunna lasta 500-190=310kg minus gallergrindar ca 50kg=260kg, du måste även se till att få släpen nertypad till 500kg. För angiven bil skulle jag nog försöka leta reda på en bromsad släp, typ tex den här: http://www.blocket.se/halland/Gisebo_tip_slap_26997220.htm?ca=20&w=1
 
Skaffa bromsat släp istället.
 
Ok...för- och nackdelar med bromsat släp då?
Förutom att man kan lasta mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.