3 643 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Råd ang fukt i krypgrund
L _Lillen_ skrev:Grunden är byggd på ett berg med sluttning så det är nästan alltid viss fukt bla risken när det regnar mycket samt kondens från kalla berget.
gissar att det var vid en besiktning från det nämnda bolaget som föranledde markplast o avfuktare. Men när de var här senast sa den mannen att jag skulle stänga av avfuktaren och mäta RF vilket jag nu gjort.
Hej! Jag var på en visning på ett hus med krypgrund som är byggd 1975. Huset är dödsbo och säljs med klausul,enligt besiktningsprotokollet från A.C. har huset mikrobiella påväxter både i krypgrund och i vinden . Krypgrunden är skyddad med makadam med plast och även avfuktare.När jag var på visningen då kände liten avvikande doft precis i hallen , övriga delarna i huset var helt normalt. Det var ingen fukt lukt och undrar vad det var för lukt? Vet någon om vad det kan vara? TackSågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 177 inlägg
Vad för sorts klausul? Friskrivningsklausul?
Bilden hade inte så bra upplösning, så den sa inte så mycket. Har du själv undersökt krypgrunden och vinden och sett hur mycket påväxt det är?
Konstig lukt (som inte är mögel) i 70-talshus kan komma från kloranisoler, som bildas när trä behandlat med pentaklorfenol blir fuktigt. Finns mycket info på nätet, sökord "sjuka hus" exempelvis.
Bilden hade inte så bra upplösning, så den sa inte så mycket. Har du själv undersökt krypgrunden och vinden och sett hur mycket påväxt det är?
Konstig lukt (som inte är mögel) i 70-talshus kan komma från kloranisoler, som bildas när trä behandlat med pentaklorfenol blir fuktigt. Finns mycket info på nätet, sökord "sjuka hus" exempelvis.
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 634 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 634 inlägg
Funderat på att täta och fylla igen volymen med cellplast?L _Lillen_ skrev:Hej!
Köpte hus i somras med ventilerad kryp/torpagrund. När vi köpte huset i somras hade tidigare ägare lagt byggplast, satt igen ventilerna med isolering och satt in en avfuktare. Upplevdes torr. Men då jag var lite skeptisk så stängde jag av avfuktaren och öppnade ventilerna och satte in fuktmätare. Sedan i augusti har RF varit mellan 65-90% med snitt runt 80%.
idag inspekterade jag grunden och den ser ut enl bilderna.
Min tanke är nu att lägga ett lager byggplas till med ordentlig tätning mot grundmuren samt sätta igen ventilerna med cellpast+ fogskum (vilket jag läst mig till man kan göra) och sätta igång avfuktaren igen
Tar gärna emot tankar o funderingar o tips.
Med vänlig hälsning,
Markus
Hej ! Tack för svaret på och hjälpen. Huset säljs med friskrivningsklausul, jag har inte själv varit i vind och krypgrunden men skall göra det på nästa visning.Alltså det något avvikande doft jag kände men det var inte fukt utan något annat. När jag ringde och frågade besiktningsmannen då sa han det kan vara antingen hjärtväggssyll eller behandlade virke som är fuktskadat.SågspånPappspikEternit skrev:Vad för sorts klausul? Friskrivningsklausul?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 177 inlägg
Det låter lite som att köpa ett problem. Det luktar konstigt i huset, men ingen vet riktig vad det är som luktar eller varifrån det kommer. Är det ett drömhus av någon anledning är det köpläge, inte annars. Det finns fler hus, just nu väldigt många fler hus.
Jag tänker så här: det finns två skäl till att ett hus har renoveringsbehov. Det första är dåligt underhåll; spruckna takpannor som inte bytts, flagande färg, ett avloppsrör som står och droppar till en illaluktande pöl i källaren. Lite jobbigt, men går ofta rätt lätt att både upptäcka och fixa. Det andra skälet är dålig konstruktion. Enstegstätade fasader, källare inredda med organiskt material, syllar som behandlats med pentaklorfenol. Här är det betydligt värre, det är som regel väldigt jobbigt (och dyrt, inte minst) att åtgärda dessa dåliga konstruktioner. Besiktningsmannen misstänkte att hjärtväggssyllen var fuktskadad eller något (annat?) behandlat virke. Hjärtväggen går rätt igenom huset och bär tillsammans med ytterväggarna upp hela övervåningen och takkonstruktionen. Det finns alltså risk för att syllen, som sitter längst ner på hjärtväggen, behöver bytas. Ja, du fattar.
Jag tänker så här: det finns två skäl till att ett hus har renoveringsbehov. Det första är dåligt underhåll; spruckna takpannor som inte bytts, flagande färg, ett avloppsrör som står och droppar till en illaluktande pöl i källaren. Lite jobbigt, men går ofta rätt lätt att både upptäcka och fixa. Det andra skälet är dålig konstruktion. Enstegstätade fasader, källare inredda med organiskt material, syllar som behandlats med pentaklorfenol. Här är det betydligt värre, det är som regel väldigt jobbigt (och dyrt, inte minst) att åtgärda dessa dåliga konstruktioner. Besiktningsmannen misstänkte att hjärtväggssyllen var fuktskadad eller något (annat?) behandlat virke. Hjärtväggen går rätt igenom huset och bär tillsammans med ytterväggarna upp hela övervåningen och takkonstruktionen. Det finns alltså risk för att syllen, som sitter längst ner på hjärtväggen, behöver bytas. Ja, du fattar.
Hej ! Tack för hjälpen.Alltså huset är inte riktigt drömhus men ligger i ett bra läge och vi har inte råd annars att köpa ett fint hus i det området,vi funderar på att köpa och renovera så småningom . Jag ringde besiktningsmannen och frågade om påväxten osv, han gav inte riktigt svar om vad det var, men jag ska anlita en besiktningsman och besikta huset innan jag skriver under.Det är det bästa och säkraste tycker jag, då vet man allt om huset från botten till toppen 👍 ha en trevlig helgSågspånPappspikEternit skrev:Det låter lite som att köpa ett problem. Det luktar konstigt i huset, men ingen vet riktig vad det är som luktar eller varifrån det kommer. Är det ett drömhus av någon anledning är det köpläge, inte annars. Det finns fler hus, just nu väldigt många fler hus.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 177 inlägg
Det går inte alltid att få ett drömhus. Men det är å andra sidan bra att göra ett informerat val vid köp av icke-drömhus, genom att ta reda på så mycket som möjligt innan en sätter sin kråka på köpekontraktet. Nu blir inte den här lukten en obehaglig överraskning efter tillträdet, utan något ni vet om och har möjlighet att ta reda på mer om. Lycka till!
Exakt! Vi har inte skrivit på kontraktet än och tänker inte göra det innan vi har besiktat huset. Efter besiktningen konstaterar man om det blir något eller inte. Tack för hjälpen. Ha en fin helgSågspånPappspikEternit skrev:Det går inte alltid att få ett drömhus. Men det är å andra sidan bra att göra ett informerat val vid köp av icke-drömhus, genom att ta reda på så mycket som möjligt innan en sätter sin kråka på köpekontraktet. Nu blir inte den här lukten en obehaglig överraskning efter tillträdet, utan något ni vet om och har möjlighet att ta reda på mer om. Lycka till!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fuktslang eller droppslang för nyplanterad häck?
Trädgård allmänt -
Råd ang. överlåtelsebesiktning fuktskada badrum
Köpa & Sälja hus -
Måla/bygga igen förrådsvägg i betong, stänger fukt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Råd angående fuktskada
Miljö & Hälsa -
Råd angående fukt och mögel i jordkällare under krypgrund
Miljö & Hälsa