Hej!
Köpte hus i somras med ventilerad kryp/torpagrund. När vi köpte huset i somras hade tidigare ägare lagt byggplast, satt igen ventilerna med isolering och satt in en avfuktare. Upplevdes torr. Men då jag var lite skeptisk så stängde jag av avfuktaren och öppnade ventilerna och satte in fuktmätare. Sedan i augusti har RF varit mellan 65-90% med snitt runt 80%.
idag inspekterade jag grunden och den ser ut enl bilderna.
Min tanke är nu att lägga ett lager byggplas till med ordentlig tätning mot grundmuren samt sätta igen ventilerna med cellpast+ fogskum (vilket jag läst mig till man kan göra) och sätta igång avfuktaren igen
Tar gärna emot tankar o funderingar o tips.
Med vänlig hälsning,
Markus
Köpte hus i somras med ventilerad kryp/torpagrund. När vi köpte huset i somras hade tidigare ägare lagt byggplast, satt igen ventilerna med isolering och satt in en avfuktare. Upplevdes torr. Men då jag var lite skeptisk så stängde jag av avfuktaren och öppnade ventilerna och satte in fuktmätare. Sedan i augusti har RF varit mellan 65-90% med snitt runt 80%.
idag inspekterade jag grunden och den ser ut enl bilderna.
Min tanke är nu att lägga ett lager byggplas till med ordentlig tätning mot grundmuren samt sätta igen ventilerna med cellpast+ fogskum (vilket jag läst mig till man kan göra) och sätta igång avfuktaren igen
Tar gärna emot tankar o funderingar o tips.
Med vänlig hälsning,
Markus
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
HejJonatan79 skrev:
Tack för svar.
Ja det var därför jag stängde av avfuktaren. Men den vita beläggningen och vissa fläckar hade du inte reagerat på då? Är det först när det blir svarta fläckar jag skall bli orolig?
Japp byggt 61
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 178 inlägg
Under vintern är luftfuktigheten normalt sett låg utomhus, så låt ventilerna vara öppna.
Varför har tidigare ägare lagt ner så mycket jobb på grunden? Har de känt lukt från det tryckimpregnerade virket inne i huset, eller har de bara blivit uppskrämda av Ant*c*mex?
Varför har tidigare ägare lagt ner så mycket jobb på grunden? Har de känt lukt från det tryckimpregnerade virket inne i huset, eller har de bara blivit uppskrämda av Ant*c*mex?
SågspånPappspikEternit skrev:
Grunden är byggd på ett berg med sluttning så det är nästan alltid viss fukt bla risken när det regnar mycket samt kondens från kalla berget.
gissar att det var vid en besiktning från det nämnda bolaget som föranledde markplast o avfuktare. Men när de var här senast sa den mannen att jag skulle stänga av avfuktaren och mäta RF vilket jag nu gjort.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 178 inlägg
Nämnda bolag är kända för att vara hispiga, gärna i kombination med egen ekonomisk vinning.
Jag har ett hus som också är byggt direkt på hälleberget, med ett litet vattenflöde säsongsvis. Tre fjärdedelar torpargrund och resten källare. Kåken står stadigt, och golven är stabila. Byggår sent 1800-tal.
Men naturligtvis var besiktningspersonen från AC nervös över att det var några små trämaskhål i de 100+ år gamla bjälkarna i taket på källaren. Jag rekommenderades att sätta in en avfuktare. Håhåjaja.
Jag har ett hus som också är byggt direkt på hälleberget, med ett litet vattenflöde säsongsvis. Tre fjärdedelar torpargrund och resten källare. Kåken står stadigt, och golven är stabila. Byggår sent 1800-tal.
Men naturligtvis var besiktningspersonen från AC nervös över att det var några små trämaskhål i de 100+ år gamla bjälkarna i taket på källaren. Jag rekommenderades att sätta in en avfuktare. Håhåjaja.
SågspånPappspikEternit skrev:Nämnda bolag är kända för att vara hispiga, gärna i kombination med egen ekonomisk vinning.
Ja, jag är oerhört skeptisk till de flesta bolag o hantverkare nu för tiden, upplever att det sällan finns ärliga personer som går på erfarenhet o god vilja. Men jag får ändå medge att han som var här o besiktigade senast var en som varit med länge med riktigt sunt förnuft o ärlighet så det var positivt.
Iom att jag är väldigt okunnig i ämnet så känns det bra att skicka ut frågan här.
själv tänker jag om huset har stått i 60 år utan röta så står det nog ett tag till, men så läser man om alla faror med fuktigare klimat osv så blir jag lite nojjig
Renoverare
· Uppsala
· 1 835 inlägg
Vad är det för fukthalt i träet i blindbotten? För jag tycker att det ser rätt fint ut för att vara i en grund. RF i luften kanske är mindre viktigt om träet har en ok fukthalt.
Plasta och sätt igen ventilerna men starta inte avfuktaren. Mät RF under en period så får du se vad som händer med fuktigheten. Det är hög RF i luften på vintern men det är låg fukthalt. Den värsta perioden är sommaren med varm fuktig luft utomhus som kan komma in i grunden och kondensera i den kallare luften som finns där
Förlåt att jag kapar tråden lite men vilken fuktmätare kör du med? Precis flyttat in i ett hus byggt - 78 och skulle vilja mäta fukthalten året runt. Gärna genom avläsning i mobil eller en display jag kan sätta i boningsdelen.
Bränna el är ju inte nåt man vill i dag.Jonatan79 skrev:
Men det gör dock inte min Sorptionsavfuktare.
Har en ACETEC.
Mycket energisnål. Inställt att avfukta vi vald RF-nivå.
Valt 60 %.
Händer att avfuktaren går då och då.
Just min är inställd så att luftcirkulation sker hela tiden i grunden, och avfuktar när nivån blir högre än inställd.
Funkar kanon.
Produkter som diskuteras: "Sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 345 kr inkl moms
Läs mer
Displayen placerad i köket visar alla nödvändiga data som t ex temp och RF.H Hybro skrev:Bränna el är ju inte nåt man vill i dag.
Men det gör dock inte min Sorptionsavfuktare.
Har en ACETEC.
Mycket energisnål. Inställt att avfukta vi vald RF-nivå.
Valt 60 %.
Händer att avfuktaren går då och då.
Just min är inställd så att luftcirkulation sker hela tiden i grunden, och avfuktar när nivån blir högre än inställd.
Funkar kanon.
Har kollat med annan utrustning. Och det stämmer bra.
Redigerat:
Jag har en stuga och ett hus med krypgrund. Har satt igen alla ventiler, plast på marken och vanliga Woods avfuktare. Har luftfuktighet på mellan 50 och 65%, funkar alldeles utmärkt, huset är byggt 01 och har haft avfuktare hela tiden (blev hög luftfuktighet under byggtiden därför avfuktare) Golven blir varmare så man slösar inte el i onödan. Verisurelarm har hygrometer som tillval där det är lätt att kolla i app.