12 438 läst · 74 svar
12k läst
74 svar
Rabatt på listränta bolån Nordea?
Hej, vi har 1.35% rabatt, ink grönt bolån 1.45%. 79% belåning.N noone70 skrev:Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?
Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Tror alla pratar om procentenheter - så från listräntan ner till runt 2,9-3,2% ränta på de flesta bindningstider nu.P para skrev:
Kommer vänta några månader och eventuellt lösa in mitt bundna bolån i förtid när räntan har halkat ner ännu mer.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
1.35% i rabatt på 3mån rörligt hos Nordea har vi med 30-35% belåningsgrad
Nja, inte med 1% rabattD Dortmunder DAB skrev:
Det är väl inte "rabattens %" som ger räntan? Rabatten är ju bara ett påhittat begrepp av bankerna som mig veterligen de inte ens får hålla på med, ex "om du oxå flyttar ditt pensionssparande till oss får du så mycket rabatt, om du inte gör det får du bara så här lite i rabatt". Har man bra ekonomi och sköter den så har banken inget att klaga på utan handlar mer om list ränta och hur mycket man själv orkar argumentera med banken. Och bankens egna inlåningsränta. Eller är jag helt ute och cyklar? Så förhandlar iaf jag när det är dags att fönya vilkoren och det har fungerat bra.
Allvetare
· Östergötland
· 4 152 inlägg
1,3%, 70-80% belåningsgrad beroende på vilken värdering man går på...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 768 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 768 inlägg
Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 768 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 768 inlägg
Det beror ju på vilka siffror du matar in.N nissebrun skrev:
Prova mata in värdet 5 miljoner på huset och 3,5 miljoner i lån så får åtminstone jag lägre ränta på SBAB.