1 531 läst · 53 svar
2k läst
53 svar
Quiz: Varför visslar elementet?
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 351 andra personer (88%) som har gjort quizet "Varför visslar elementet?"
Missade visslande radiator.
Visslar kan det göra när det är för högt flöde över nästan stängd ventil.
Om det är (mycket) luft i radiatorn så porlar det.
Missade visslande radiator.
Visslar kan det göra när det är för högt flöde över nästan stängd ventil.
Om det är (mycket) luft i radiatorn så porlar det.
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 513 andra personer (97%) som har gjort quizet "Varför visslar elementet?"
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Jag får hålla med om att det vanligaste hörbara symtomet på luft i elementen är att det porlar. Plus övriga symtom. Att det visslar har jag aldrig hört. Däremot var det väldigt mysko läten i ett element som visade sig vara felkopplat, input-output förväxlat.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 727 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 727 inlägg
Radiator som har luft i sig visslar aldrig.
Den radiatorn porlar.
Däremot så visslar en radiator när termostaten är på gång att stänga flödet när rumstemperaturen nästan är uppnådd...
Eller att radiatorn har för snålt ställt Kv-värde av misstag.
Den radiatorn porlar.
Däremot så visslar en radiator när termostaten är på gång att stänga flödet när rumstemperaturen nästan är uppnådd...
Eller att radiatorn har för snålt ställt Kv-värde av misstag.
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 623 andra personer (97%) som har gjort quizet "Varför visslar elementet?"
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 428 andra personer (66%) som har gjort quizet "Varför visslar elementet?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 572 andra personer (88%) som har gjort quizet "Varför visslar elementet?"