3 424 läst · 62 svar
3k läst
62 svar
Quiz: Vad kan du om elpriser?
Administrator
· Skåne
· 6 558 inlägg
13th Marine skrev:
A Alexn72 skrev:Fråga 4
Elöverföringsavgiften ingår som en del på din faktura från nätägaren. Hur ändras priset på avgiften per kWh beroende på hur mycket du förbrukar?
Inom sin säkringsstorlek så är väl ändå standard att de är samma överföringsavgift.
Eon har 2 olika medans andra verkar ha samma..
Fråga 11
Hur många öre per kWh ska du lägga på spotpriset på el för att få fram det du kommer att få betala?
(under förutsättning att man har timpris)
Mer korrekt svar är
Runt 49 öre energiskatt +20öre överföring × moms och eventuellt påslag
Så vid ett elpris på 10öre är siffran 90öre
Vid ett elpris på 500öre= 212öre
Och detta utifrån en förbrukning som ligger över 8000kwh om året...
R roli skrev:
pacman42 skrev:Jag fick 9/11 rätt, vilket är bättre än 50 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"
Hmm, jag anser inte att mina två fel är fel, men men....
- Hos mitt elbolag sänks inte priset med ökad volym Som villaägare betalar jag samma elöverföringsavgift/kWh oavsett volym. Därmed så stämmer inte svaret på fråga 4 för mitt elnät.
- hur mycket extra man skall lägga på priset beror på ett flertal saker, exempelvis vad elpriset är från början. Utifrån detta så var inget alternativ i fråga 11 korrekt med det elpris jag har, men alternativ B var det enda som fungerade iom att det var korrekt om jag uteslöt moms. Det var det enda svar som inte beroedde på vad man betalar för pris för stunden på elmarknaden...
Inte så viktigt, men det går inte att ställa frågor som inte har entydiga svar...
Edit: Och rörande fråga 4 så kan ju priset tolkas som att det faktiskt ökar om man tar in effekttariff i frågan också. Men den är iofs inte en del av den rent rörliga kostnaden, vilket gör att säkringsstorlek inte heller kan tas in i den rörliga kostnaden.
useless skrev:
Jag börjar bli osäker på vad som gäller angående fråga 4 som lyder så här:pacman42 skrev:
"Elöverföringsavgiften ingår som en del på din faktura från nätägaren. Hur ändras priset på avgiften per kWh beroende på hur mycket du förbrukar?"
Det är mycket möjligt att det korrekta svaret borde vara: "Inte alls" dvs att priset på avgiften per kWh inte påverkas av hur mycket du förbrukar.
Jag vet att den som har säkrat upp sitt hus t ex gått från 16 till 35 ampere (vilket vi stegvis har gjort, för att sedan säkrat ner huset till 25 ampere) får betala ganska mycket mer per månad (420 kr/månad för 16 A, 665 kr/månad för 20 A, 827,50 kr/månad för 25 A, 1085 kr/månad för 35 A hos Kraftringen) i elnätsavgift.
Men den avgiften påverkas ju inte direkt av hur mycket el man förbrukar.
Jag tänkte mer på att olika elbolag verkar ha olika kWh-priser för om du köper lite el eller om du köper mycket el. Detta verkar vara olika för olika elbolag men jag upptäckte det i samband med att jag försökte kartlägga olika elpriser för ett år sedan. Då upptäckte jag att vissa elbolag delade in kunderna i stor och småförbrukare och att det verkar vara dyrare att vara småförbrukare (upp till 8000 kWh).
Jag håller med om att frågan är otydlig. Jag ville försöka gå på djupet med den först, men Marlén var ivrig med att publicera den. Mitt fel.
Jag fick 8/11 rätt i quizet "Vad kan du om elpriser?"
Ganska förväntat, jag är en vuxen karl men vet inte så mycket om sådant här.
Ganska förväntat, jag är en vuxen karl men vet inte så mycket om sådant här.
Administrator
· Skåne
· 6 558 inlägg
Vi har nu ändrat det korrekta svaret på fråga 4. Om ni vill får ni göra om quizet. Tack för feedback!
Administrator
· Skåne
· 6 558 inlägg
Jag fick 11/11 rätt, vilket är bättre än 197 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"
Jag hjälpte Marlen lite grand med detta quiz men jag fick chansa på en fråga och det var årtalet när elpriszonerna infördes.
Jag hjälpte Marlen lite grand med detta quiz men jag fick chansa på en fråga och det var årtalet när elpriszonerna infördes.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 633 inlägg
Jag fick 11/11 rätt, vilket är bättre än 201 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"
Nuså
Nuså
Jag fick 11/11 rätt, vilket är bättre än 219 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"
Jag fick 11/11 rätt, vilket är bättre än 219 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"
Jag fick 11/11 rätt, vilket är bättre än 229 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"
Jag fick 10/11 rätt, vilket är bättre än 276 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"