2 829 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Quiz: Kan du fönstret?
Jag fick 5/10 rätt, vilket är bättre än 185 andra personer som har gjort quizet "Kan du fönstret?"
Har en del att lära, men putsa dom vet jag hur man gör
Har en del att lära, men putsa dom vet jag hur man gör
Medlem
· Västra Götaland
· 2 287 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 041 andra personer som har gjort quizet "Kan du fönstret?"
Medlem
· Västra Götaland
· 2 287 inlägg
Skillnaden mellan dreh-kipp och kipp-dreh är i vilken ordning funktionerna kommer. I bilden är det vänstra handtaget vridet 90° och låter fönstret "kippa". Det högra är vridet ytterligare 90° och då är bågen sidohängd ("dreh"). Fönstret på bilden kallas alltså kipp-dreh. Om funktionerna vid respektive vridning av handtaget är omvänd blir det dreh-kipp.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ok, om du vill krångla till det så...Stefan Bengtsson skrev:Skillnaden mellan dreh-kipp och kipp-dreh är i vilken ordning funktionerna kommer. I bilden är det vänstra handtaget vridet 90° och låter fönstret "kippa". Det högra är vridet ytterligare 90° och då är bågen sidohängd ("dreh"). Fönstret på bilden kallas alltså kipp-dreh. Om funktionerna vid respektive vridning av handtaget är omvänd blir det dreh-kipp.
Vi tar det på engelska i stället: Tilt & Turn.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 287 inlägg
Jag avsåg inte att krångla till det. Jag ville bara förklara varför man ibland ser det skrivet dreh-kipp och ibland kipp-dreh. Jag tyckte jag såg att någon funderade på det.