Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du en spec på denna dvärg från biltema av denna okända åtgång ;) Jag skrev i inledningen att det var brott mot reglerna man skulle bedöma, inte tillverkarens anvisningar, och att man dessutom bara skulle bedöma det man såg på bilden.
De enda dvärgar jag sett som är godkända för två anslutna ledare är nog nya med snabbanslutningar (t ex Hager). Men du har rätt. Jag har inte lusläst alla installationsanvisningar :geek: Dessutom så tror jag att det står i nån föreskrift att man ska följa tillverkarens anvisning. Alltså är det ett brott mot reglerna att inte följa tillverkarens anvisning. ;)

Det går inte att avgöra ifall matningen som kommer från vänster består av PE + N eller PEN + N. I ett mätarskåp kan båda förekomma. Eftersom skyddsledaren saknar blå tilläggsmärkning skulle det vara en PE, i vilket fall man inte får ta ut en PEN.
Om det hade varit TN-C så hade det inte varit någon nolledare alls. Samt så hade den gulgröna ledaren haft blå tilläggsmarkering :rolleyes:

Om du klipper och "gör det från början" så blir det ju som nytt. Det jag tänkte på var just de fall man inte gjorde så.
Men även vid nyinstallation ser jag det som ett fel att blanka EK och FK i dessa toppklämmor. Det är antagligen det du råkat ut för. Det är hur som helst läge att kontrollera när man ser sådant.

Jag läser detta på Torixpaketet från Schneider : Godkänd för enkeltrådiga, fåtrådiga , mångtrådiga och extra mångtrådiga samt kombinationer av dessa..
Jag funderar även på om Torixen enbart tvinnar ledarna, för något fjädertryck från spiralen kan inte se. Spiralens uppgift är nog bara att greppa tag i kardelerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.