Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 678 andra personer (73%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

Yay! 💪
Betyder det att jag har så kallad nödig kännedom? 😁

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 694 andra personer (73%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 729 andra personer (74%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 832 andra personer (73%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

K
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 469 andra personer (11%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 041 andra personer (74%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

Fick min första rörradio för 63 år sedan, som far ropade in på auktion. Var kul att plocka isär.
Utbildade mig mycket inom styr- och reglerteknik, radiosystem, tv mm mm.
Jobbade 15 år som lärare inom områdena.

Kul var även Telegrafi, men att bli elektriker valde jag inte.

Så begreppen är bekanta.

/Toni

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 481 andra personer (11%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

B
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 169 andra personer (74%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

Sista frågan var ju lite av en kuggfråga, 2 fel och ett halvrätt...

Quizfråga 10 av 10 på Byggahus.se om "Vad är Plejd?", med tre svarsalternativ, där 92% valde "En tillverkare av smart belysningsstyrning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga två: Elektrisk kraft? Enhet på den tack 😅👍 Har då aldrig räknat på el i Newton.

Kraft är inte det ord som brukar användas, men jag ser ingen fel på det i vardagligt tal, (häst)kraft == effekt. Quizet är ju inte riktat till ingenjörer.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 198 andra personer (27%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kraft är inte det ord som brukar användas, men jag ser ingen fel på det i vardagligt tal, (häst)kraft == effekt. Quizet är ju inte riktat till ingenjörer.
Alternativet som anses rätt är fel.
Jag gissar att man med ”Hur effekt elektrisk kraft används” syftar på verkningsgraden. Den har inget med effektfaktorn att göra.

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 333 andra personer (74%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.