3 921 läst · 144 svar
4k läst
144 svar
Quiz: 10 svåra el-ord
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 420 andra personer (11%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 678 andra personer (73%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"
Yay! 💪
Betyder det att jag har så kallad nödig kännedom? 😁
Yay! 💪
Betyder det att jag har så kallad nödig kännedom? 😁
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 469 andra personer (11%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 041 andra personer (74%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"
Fick min första rörradio för 63 år sedan, som far ropade in på auktion. Var kul att plocka isär.
Utbildade mig mycket inom styr- och reglerteknik, radiosystem, tv mm mm.
Jobbade 15 år som lärare inom områdena.
Kul var även Telegrafi, men att bli elektriker valde jag inte.
Så begreppen är bekanta.
/Toni
Fick min första rörradio för 63 år sedan, som far ropade in på auktion. Var kul att plocka isär.
Utbildade mig mycket inom styr- och reglerteknik, radiosystem, tv mm mm.
Jobbade 15 år som lärare inom områdena.
Kul var även Telegrafi, men att bli elektriker valde jag inte.
Så begreppen är bekanta.
/Toni
Redigerat:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 169 andra personer (74%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"
Sista frågan var ju lite av en kuggfråga, 2 fel och ett halvrätt...
Sista frågan var ju lite av en kuggfråga, 2 fel och ett halvrätt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga två: Elektrisk kraft? Enhet på den tack 😅👍 Har då aldrig räknat på el i Newton.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Kraft är inte det ord som brukar användas, men jag ser ingen fel på det i vardagligt tal, (häst)kraft == effekt. Quizet är ju inte riktat till ingenjörer.
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 198 andra personer (27%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"
Alternativet som anses rätt är fel.Bo.Siltberg skrev:
Jag gissar att man med ”Hur effekt elektrisk kraft används” syftar på verkningsgraden. Den har inget med effektfaktorn att göra.
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 333 andra personer (74%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 522 andra personer (11%) som har gjort quizet "10 svåra el-ord"