18 426 läst · 83 svar
18k läst
83 svar
Qubino flush dimmer kräver 1A säkring!?
Köpte säkringar till Qubinon, i en normaldjup dosa med en normal brytare så får det inte plats... Urkass... Vad göra?
I de första Qubino jag köpte står inte säkringarna med i manualen. Strängt taget borde då man kunna lämna tillbaka dessa tycker jag, då de ju har en beskrivning på en installation som inte är OK.
Egentligen skulle jag vilja byta till Fibaro eller Aeon, vilken som nu är bäst. Jag kanske kan få avsättning för några av Qubinopuckarna, men på många ställen har jag gamla 40-talsdosor där absolut inte säkringarna går in.
I de första Qubino jag köpte står inte säkringarna med i manualen. Strängt taget borde då man kunna lämna tillbaka dessa tycker jag, då de ju har en beskrivning på en installation som inte är OK.
Egentligen skulle jag vilja byta till Fibaro eller Aeon, vilken som nu är bäst. Jag kanske kan få avsättning för några av Qubinopuckarna, men på många ställen har jag gamla 40-talsdosor där absolut inte säkringarna går in.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 516 inlägg
Surt, det är inte lätt att vara konsument.
Du kanske kan sätta en förhöjningsram på brytaren?
Du kanske kan sätta en förhöjningsram på brytaren?
Nu blir detta väldigt ot, men huset har en mix av kulo med porslinsdosor och infällda plåtrör och plåtdosor. I väggarna är det ofta rör men i taken kulo. Utan säkringar funkar det... Jag skaffar nog nåt annat till de dosor som blir trånga...
Jag lånar tråden lite, Jag har monterat qubino flush Dimmer till alla lampor i huset, men jag ville ha en i hallen med, och då fungera med två brytare (vanlig trappkoppling) efter kopplat in qubino så kan jag bara styra den från i1 men inte från i2 som den andra brytaren är ansluten till, det går dock släcka med i2 om jag väljer 3 polig brytare i inställningarna, går dock ej tända med den. Ska man koppla denna som en vanlig trappkoppling i stället för att gör som kopplingsschemat säger? blir lite smått förvirrad av denna modul. kan någon vara vänlig och ge mig en spark i rätt riktning? //
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Nu snackas det Qubino här. Tänkte bara höra lite. Upplever ni att det är problem med exkludering/inkludering har en (flush relay 2) som jag vill exkludera men den vill inte. Har kopplat in den typ 1m från gateway(Telldus) sen dessa klick på I1 Dvs lysknappen hur många ggr som helst. Blir irriterad! Tips?
håll in knappen 5-6 secunder efter du startat excluderingen //mvhMattias_Jo1 skrev:Nu snackas det Qubino här. Tänkte bara höra lite. Upplever ni att det är problem med exkludering/inkludering har en (flush relay 2) som jag vill exkludera men den vill inte. Har kopplat in den typ 1m från gateway(Telldus) sen dessa klick på I1 Dvs lysknappen hur många ggr som helst. Blir irriterad! Tips?
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg