60 296 läst · 440 svar
60k läst
440 svar
Pyspunka eller global reset av det monetära systemet?
"Luft" i marknaden beror väl inte på om husen står tomma eller är överfulla, utan att värdet är överdrivet.Mikael_L skrev:.....jag tror inte på något likadant fall som 1991-1994, ty då fanns det mycket luft i bostadsmarknaden, dvs hus, fastigheter och BRF-lägenheter som faktiskt stod helt tomma, och bara köptes och såldes såsom rena investeringsobjekt.
Idag är det inte detta läge, utan allt är bebott, många ggr även trångbott....
Och i så fall borde väl det omvända gälla, att trångboddhet driver efterfrågan och därmed pris.
Det du nämner gäller möjligen större fastigheter i attraktiva lägen vilket totalt sett inte är någon jättevolym på bostadsmarknaden.
Jag håller med Dennis.
Så långt jag kan förstå leder billiga lån och stora avdragsmöjligheter för lånekostnader och långa amorteringstider bara till att fastighetspriserna som helhet lägger sig på en högre nivå. Det är ändå samma antal medborgare som köper samma antal fastigheter.
Så långt jag kan förstå leder billiga lån och stora avdragsmöjligheter för lånekostnader och långa amorteringstider bara till att fastighetspriserna som helhet lägger sig på en högre nivå. Det är ändå samma antal medborgare som köper samma antal fastigheter.
Dessvärre har du en poäng där. Alltför många särintressen som sätts före ett allmänintresse.DennisCA skrev:I år får jag ännu dra av 5%, 2018 var det ännu 35%, Det gick att genomföra här utan mycket gnäll. Det är bara korrekt att ta bort det anser jag även om det drabbar mig litet. I Sverige verkar man inte kunna tänka i de banorna, dvs. vad som är bra för mig personligen, är kanske inte bra för samhället som helhet i det långa loppet.
[länk]
Ok, jag tycker det verkar märkligt att vilja ha kvar beskattning medans man vill ta bort avdragen. Det hänger liksom ihop i min värld.T Taxture skrev:
Varför är det bättre om det ger samma effekt?Excel skrev:
Jag ser inget fel i att dra av räntekostnader i företag eller jordbruk eller skogsbruk. Har man en maskin som går och producerar eller ett åkerskifte där rågen växer är det rimligt att man drar av kostnaderna när man skattedeklarerar inkomsten som den har tjänat in under året. Precis såsom jag drar av kostnader för verktyg och arbetskläder.C cpalm skrev:
Däremot kan jag inte förstå varför bostadens kostnader skulle vara avdragsgilla. Det finns för oklara samband mellan boendekostnad och produktivitet för att det skall fungera. Där är samhällsnyttan större i att bromsa fastighetsprisutvecklingen.
Räntekostnader kommer bli en stor utgift för staten. Dessa skatter kommer tas in på något annat sätt. Avdraget borde fasats ut redan 2008. Troligtvis hade bostadspriserna inte varit där de är idag och svensken hade inte varit så hårt belånad.H heimlaga skrev:Jag ser inget fel i att dra av räntekostnader i företag eller jordbruk eller skogsbruk. Har man en maskin som går och producerar eller ett åkerskifte där rågen växer är det rimligt att man drar av kostnaderna när man skattedeklarerar inkomsten som den har tjänat in under året. Precis såsom jag drar av kostnader för verktyg och arbetskläder.
Däremot kan jag inte förstå varför bostadens kostnader skulle vara avdragsgilla. Det finns för oklara samband mellan boendekostnad och produktivitet för att det skall fungera...
Jag tradar gärna ränteavdrag mot lägre inkomstskatt.