2 843 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Pwm styrning av 18 volt dc motor
Är det så att det är full fart hela tiden gissar jag att transistorn på kortet brunnit och leder hela tiden.
Jag skulle valt en krets som klarar runt 20A till den motorn. Gissar vilt nu men vis av tidigare erfarenheter så ska man ta rejäla marginaler för att få "kina kort" att fungera.
Det krävs nog 10A bara för att säkert starta den motorn.
Jag skulle valt en krets som klarar runt 20A till den motorn. Gissar vilt nu men vis av tidigare erfarenheter så ska man ta rejäla marginaler för att få "kina kort" att fungera.
Det krävs nog 10A bara för att säkert starta den motorn.
Tack för tipsen. Jag vill att den ska snurra ett varv / sekund, och det var vad jag hade. Ska nog beställa annan motor som är långsammare från börjanB Bjober skrev:Är det så att det är full fart hela tiden gissar jag att transistorn på kortet brunnit och leder hela tiden.
Jag skulle valt en krets som klarar runt 20A till den motorn. Gissar vilt nu men vis av tidigare erfarenheter så ska man ta rejäla marginaler för att få "kina kort" att fungera.
Det krävs nog 10A bara för att säkert starta den motorn.
Ja du bör nog ha en växlad motor då.
Sen måste man förstå att ellära är rak och enkel matematik... men det betyder inte att en motor specad till 2A drar 2A. Man får dimensionera för 10gånger så mycket för att kretsen ska klara startström och höga temperaturer mm.
Sen har billiga kinakort gravt överdrivna specar också i många fall.
Bara som exempel så har jag utrustat fruns rullstol med extra batteri inför semesterns cykelturer. En step up converter omvandlar 12v till 56v för att ladda de 4 batterierna med ett extra 12v batteri. Kretsen är specad in max 16A men redan vid in 8A blir det problem med värme. Tänkte lösa problemet genom att låta 2 kretsar hjälpas åt och ta 4A vardera men det gick inget vidare. Var för sig fungerar de men kopplat parallellt ger nästan bara en ström. Teori och praktik går inte alltid hand i hand.... men vi har klarat semesterns cykelturer på Gotland hittills i alla fall.
Sen måste man förstå att ellära är rak och enkel matematik... men det betyder inte att en motor specad till 2A drar 2A. Man får dimensionera för 10gånger så mycket för att kretsen ska klara startström och höga temperaturer mm.
Sen har billiga kinakort gravt överdrivna specar också i många fall.
Bara som exempel så har jag utrustat fruns rullstol med extra batteri inför semesterns cykelturer. En step up converter omvandlar 12v till 56v för att ladda de 4 batterierna med ett extra 12v batteri. Kretsen är specad in max 16A men redan vid in 8A blir det problem med värme. Tänkte lösa problemet genom att låta 2 kretsar hjälpas åt och ta 4A vardera men det gick inget vidare. Var för sig fungerar de men kopplat parallellt ger nästan bara en ström. Teori och praktik går inte alltid hand i hand.... men vi har klarat semesterns cykelturer på Gotland hittills i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder