Ja jag vet inte exakt. Har inte testat men kalkputs är ju mjöligt även torkat. Det kan man ju borsta bort med en stålborste typ jämfört med cementputs som blir stenhårt och lossnar i bitar. Blir då kalkputsen blöt med jämna mellanrum så kan jag livligt föreställa mig att den helt sonika löser upp sig och regnar bort på tid och längd. Inte så att det beter sig som lera men ändå.
 
Låter väl nog som jag får ta och låta det vara några år till!:crysmile:
 
N
Du kan inte ta några fler bilder och lägga upp?
Vad har du använt för bruk sa du, ser ut som tjock färg som släppt.
Va gärna specifikt tydlig med va du använde.
 
Det där är så länge sen så det kommer jag inte ihåg. Nån form av kommersiellt putsbruk, förmodligen KC bruk.
 
N
Har du något tak på murningen på grillen? Eller rinner vattnet mellan stenen och putsen?
Tycker du ska putsa med cementbruk A, eller kanske B bruk.
Alltså inte kc bruk eller någon form av kalkbruk.
 
Du får bort det bruket lätt med en bilmaskin och flat mejsel.

Det ser ut som att du har putsat alldeles för tunt (en vanlig säck putsbruk bör ha en balast på 0-3mm och då bör du lägga minst 2.5 gånger det för bäst resultat) på ett underlag med för dålig vidhäftning.

Eftersom underlaget är cement och målat? Så kan du putsa med t.ex Weber EF 261 så har du bra vidhäftning framöver om du ska lägga så tunt.

Annars har jag köpt en primer och använt ett b-bruk med låg balast t.ex Weber 133.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.