B BSOD skrev:
Håller med om att det ser tjockt ut, ser mer ut som murbruk än puts. Står det inte på påsen hur mycket vatten det ska vara? Jag brukar blanda i vatten på känsla, men det brukar vara lösare än din film.

#4 visar ungefär hur fast putsen brukar vara när jag putsar.

Skruva fast avdragsbanan om du inte får till det. Och så skruvar du loss den och tar bort den 1-2h efter att putsen fästs. Du vill inte försöka få bort den med stämjärn, du kommer den dra med putsen också...
Tack så mycket för filmen & dina tips.
Ska jag använda primer när jag grundat eller ska jag blanda ut smeten lösare först se om det funkar?
 
MrJay
T Tummenmitthand skrev:
Tack för tipset, det har varit kondens på rutorna i vintras när jag dragit på grunden.

Trodde det kunde varit det eller betongen som jag tagit bort. Legat på ca 80%

Funkar avfuktare, eller gäller ha fönster öppet?

Slutar med att man får röta på bjälklaget oxå haha 🙈😇
Du vill helst leda bort fukten, så i dagens väder är öppna fönster och fläkt bäst men visst har du avfuktare ha den också igång
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
T Tummenmitthand skrev:
Tack så mycket för din hjälp,
Ska prova igen idag dra på rejält 💪
Är det ok ta 12mm ribba annars blir det tyvärr tjockare 25mm och då får man dra på 3-4ggr om man stockar 5,7mm åt gången
Jag körde 10mm sist jag putsa invändigt.
Så tjockleken på vad du vill ha är inte de viktiga.
(När man putsar lika tjockt som de största kornen i bruket så är det trixigt. För minsta lilla sten som är lite större river upp ytan. Så minst dubbla tjockleken mot största kornstorlek på putsen)
Utan det är mest teknik och vatten som ska till för din del.
Sen ska jag vara ärlig och säga att jag oftast skruvar fast avdragslisterna när jag putsar leca

Men ska ärligheten fram så handlar det nog mer om att kunna sätta listern och sen köra på utan att göra de momentet när bruket redan är blandat.

Då kan man lägga brukets brinntid på att få upp de på väggen innan dagen tar slut.
Märk väl, när bruket sen är på gång att börja brinna så ska allt vara uppe på väggen och i mitt fall murblandaren tömd.
Sen är det direkt på att börja skura.
 
Redigerat:
  • Älska
Tummenmitthand
  • Laddar…
Vad gäller konsistensen så finns det ett gammalt murarknep. Jag säger inte mer än så för att inte råka i rejält trubbel utan länkar istället till denna video som visar hur det går till. 🙄


Det finns en hel del andra bra tips i denna video också, dessuten gjør det deg glad å høre litt norsk :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag körde 10mm sist jag putsa invändigt.
Så tjockleken på vad du vill ha är inte de viktiga.
(När man putsar lika tjockt som de största kornen i bruket så är det trixigt. För minsta lilla sten som är lite större river upp ytan. Så minst dubbla tjockleken mot största kornstorlek på putsen)
Utan det är mest teknik och vatten som ska till för din del.
Sen ska jag vara ärlig och säga att jag oftast skruvar fast avdragslisterna när jag putsar leca

Men ska ärligheten fram så handlar det nog mer om att kunna sätta listern och sen köra på utan att göra de momentet när bruket redan är blandat.

Då kan man lägga brukets brinntid på att få upp de på väggen innan dagen tar slut.
Märk väl, när bruket sen är på gång att börja brinna så ska allt vara uppe på väggen och i mitt fall murblandaren tömd.
Sen är det direkt på att börja skura.
Tack för din hjälp, gjorde träribbor som du skrev.bild result dra på 2a lagret då det är drygt 2cm från vägg till ribba.
Mer vatten i tombolon, men tror jag hinner bara 2säckar innan det blir torrt i hinken.
 
  • Vägg under renovering med vertikala träribbor och nylagt, vått puts på ena sidan, byggverktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tummenmitthand skrev:
Tack för din hjälp, gjorde träribbor som du skrev.bild result dra på 2a lagret då det är drygt 2cm från vägg till ribba.
Mer vatten i tombolon, men tror jag hinner bara 2säckar innan det blir torrt i hinken.
Skrapar du av med bräda?
De ser bättre ut men jag tror du ska ha lite mer vatten och bara fokusera på att slänga på bruk. Sen med sicksack rörelse dra av med bräda eller liknande.
Din bild skvallrar om att du inte gör exakt så
Person som använder en träbräda för att jämna till våt murbruk på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du tittar på den övre delen och jämför med din så ser du att det ser "blötare" ut
Vilket gör att de är lättare att dra av och få en acceptabel yta innan man skurar.

Ett annat tips är att lägga plast på golvet så du kan plocka upp de du tappar
 
Redigerat:
  • Gilla
Tummenmitthand och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vad gäller konsistensen så finns det ett gammalt murarknep. Jag säger inte mer än så för att inte råka i rejält trubbel utan länkar istället till denna video som visar hur det går till. 🙄

[media]
Det finns en hel del andra bra tips i denna video också, dessuten gjør det deg glad å høre litt norsk :)
A Alexn72 skrev:
Skrapar du av med bräda?
De ser bättre ut men jag tror du ska ha lite mer vatten och bara fokusera på att slänga på bruk. Sen med sicksack rörelse dra av med bräda eller liknande.
Din bild skvallrar om att du inte gör exakt så
[bild]
Om du tittar på den övre delen och jämför med din så ser du att det ser "blötare" ut
Vilket gör att de är lättare att dra av och få en acceptabel yta innan man skurar.

Ett annat tips är att lägga plast på golvet så du kan plocka upp de du tappar
Tack för bilden 👍
Är det därför det blir sk små "öar" 🙈
jag kastade på med murslev och sedan drog med bräda men brädan når inte allt så då tog jag plast rivbräda med puts o drog och petade 🙈 jämnade med mursleven.

Ska ner göra en vägg till, dra i mer vatten 😁 testa.
Dock är djupet 20mm mellan vägg mot ribba o säcken säger 10-12mm.
Så dra på puts 10mm sedan dra på nästa lager när det torkat eller när det är fuktigt typ 2h?
 
Använd mursleven till att kasta på.
Och brädan till att dra av.


Saknas det..... Så kasta på mer.
Och dra av igen.

Inget petande😉
Dina öar eller rättare sagt gropar är resultatet av sleven...

Tittar du på bilen jag skickade så har även där sleven varit framme men de är enbart för att tillföra material.
Aldrig släta av.
Är väggen jämn i övrigt så gör de inget att man duttar till extra material med sleven för de fixar skurbrädan sen

20mm är inga problem att kasta på men de är inte helt optimalt när det torkar.
Finns lite större risk att du kan få torksprickor
 
Redigerat:
  • Älska
Tummenmitthand
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Använd mursleven till att kasta på.
Och brädan till att dra av.


Saknas det..... Så kasta på mer.
Och dra av igen.

Inget petande😉
Dina öar eller rättare sagt gropar är resultatet av sleven...

20mm är inga problem att kasta på men de är inte helt optimalt när det torkar.
Finns lite större risk att du kan få torksprickor
Tack, funkar det e
A Alexn72 skrev:
Använd mursleven till att kasta på.
Och brädan till att dra av.


Saknas det..... Så kasta på mer.
Och dra av igen.

Inget petande😉
Dina öar eller rättare sagt gropar är resultatet av sleven...

Tittar du på bilen jag skickade så har även där sleven varit framme men de är enbart för att tillföra material.
Aldrig släta av.
Är väggen jämn i övrigt så gör de inget att man duttar till extra material med sleven för de fixar skurbrädan sen

20mm är inga problem att kasta på men de är inte helt optimalt när det torkar.
Finns lite större risk att du kan få torksprick
A Alexn72 skrev:
Använd mursleven till att kasta på.
Och brädan till att dra av.


Saknas det..... Så kasta på mer.
Och dra av igen.

Inget petande😉
Dina öar eller rättare sagt gropar är resultatet av sleven...

Tittar du på bilen jag skickade så har även där sleven varit framme men de är enbart för att tillföra material.
Aldrig släta av.
Är väggen jämn i övrigt så gör de inget att man duttar till extra material med sleven för de fixar skurbrädan sen

20mm är inga problem att kasta på men de är inte helt optimalt när det torkar.
Finns lite större risk att du kan få torksprickor
Nu när jag fyllt på puts till ribborna o dragit av.
Är det vänta tills imorgon vattna för minska risken för sprickbildning.
När är det dags riva med plastbräda?
 
S
Du river läkten och fyller i hålrummet direkt när du är klar med den delen. Sen får man känna när bruket är tillräckligt torrt. Är det för Kanske 15 minuter väntan. Du stänker vatten lite lätt med kalkkvast och sen river du. Börjar sanden i murbruket att rulla på ytan har du för mycket vatten eller har rivit för länge
 
Riva /skura brukar göras mellan 0,5-4h från bruket blandats
Om putsen fastnar på brädan pga de är löst så får du vänta.
Men har de stelnat förmycket så kommer du aldrig få ihop ytan.
S
Då blir det snarare så att du hyvlar av materialet istället

Och avdragsbanorna plockar man så fort man dragit av och fyller i.

Vilken yta siktar du på att få?

Jag håller de fuktigt men inte blött första 3 dygnen.
Bruket ska vad jag vet reagera med luften och fukten. Så dränker man de så blir det inte bra och torkar det helt blir det inte bra
 
Redigerat:
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
N
Absolut ingen primer, och man ska helst inte putsa tjockare än 10 mm per dygn.
Tyckte bruket i youtube videon var för tjockt, ska vara lösare.
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Riva /skura brukar göras mellan 0,5-4h från bruket blandats
Om putsen fastnar på brädan pga de är löst så får du vänta.
Men har de stelnat förmycket så kommer du aldrig få ihop ytan.
S
Då blir det snarare så att du hyvlar av materialet istället

Och avdragsbanorna plockar man så fort man dragit av och fyller i.

Vilken yta siktar du på att få?

Jag håller de fuktigt men inte blött första 3 dygnen.
Bruket ska vad jag vet reagera med luften och fukten. Så dränker man de så blir det inte bra och torkar det helt blir det inte bra
Tack så mycket för hjälpen, jag däckade och jobbet stannade upp 🙈

Ska köra på senare idag och tänkte att ytan ska bli hyfsad slät.

Bifogar bild på 3 olika putsrutor och även om 3e rutan inte är slät där det släppt lite så

Så tack så jätte mycket för din hjälp bl.a. att sluta peta med sleven 😅 Och mycket andra goda råd.

Ska köpa finputs kasta på sista så det fyller tomhålen.
 
T Tummenmitthand skrev:
Tack så mycket för hjälpen, jag däckade och jobbet stannade upp 🙈

Ska köra på senare idag och tänkte att ytan ska bli hyfsad slät.

Bifogar bild på 3 olika putsrutor och även om 3e rutan inte är slät där det släppt lite så

Så tack så jätte mycket för din hjälp bl.a. att sluta peta med sleven 😅 Och mycket andra goda råd.

Ska köpa finputs kasta på sista så det fyller tomhålen.
 
  • Betongvägg med träreglar och ojämn puts under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.