nino nino skrev:
Torkar det inte bara ojämnt då? Hur längesen är det du putsade
Det stämmer att det torkar lite ojämnt
Filtra kan man använt för mycket vatten?
Filtrat för tidigt?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad gäller konsistensen så finns det ett gammalt murarknep. Jag säger inte mer än så för att inte råka i rejält trubbel utan länkar istället till denna video som visar hur det går till. 🙄

[media]
Det finns en hel del andra bra tips i denna video också, dessuten gjør det deg glad å høre litt norsk :)
Mycket bra videoklipp, fick en bra känsla för materialet och processen! Är just i läge att putsa upp en grundmur till ett växthus så det blir en enkel variant som visas så bra här, inga ribbor och grejer utan bara köra på och filta efter en stund.

Enda är ju detta om man verkligen behöver rödgrund först för att det ska fästa ordentligt på leca-block sett detta nämnas på många ställen. Nästan omöjligt att få tag på i min lilla stad men kanske onödigt, norrmannen körde inte med det alls utan bara matade på med putsbruk i en fin plastisk konsistens. Kanske vattna litet innan? Eller slabba på litet lösblandat cementbruk först med kalkkvast? Onödigt, ingen aning.

Bra och intressant tråd för alla amatörmurare.
 
T Tummenmitthand skrev:
Det stämmer att det torkar lite ojämnt
Filtra kan man använt för mycket vatten?
Filtrat för tidigt?
Det är jag inte rätt person att svara på 🙂
Ge det någon dag så jämnar det säkert ut sig
 
Anledningen till att man grundar på leca är för man inte ska se fogarna när det är fuktigt ute.
 
T Tummenmitthand skrev:
Det stämmer att det torkar lite ojämnt
Filtra kan man använt för mycket vatten?
Filtrat för tidigt?
Rör du putsen när den börjat stelna så blir den mörkare

Lite därför man ska försöka att köra hela väggen i ett svep.
Ska du måla de sen så spelar det mindre roll
 
  • Gilla
Tummenmitthand och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Mycket bra videoklipp, fick en bra känsla för materialet och processen! Är just i läge att putsa upp en grundmur till ett växthus så det blir en enkel variant som visas så bra här, inga ribbor och grejer utan bara köra på och filta efter en stund.

Enda är ju detta om man verkligen behöver rödgrund först för att det ska fästa ordentligt på leca-block sett detta nämnas på många ställen. Nästan omöjligt att få tag på i min lilla stad men kanske onödigt, norrmannen körde inte med det alls utan bara matade på med putsbruk i en fin plastisk konsistens. Kanske vattna litet innan?

Bra och intressant tråd för alla amatörmurare.
A Alexn72 skrev:
Rör du putsen när den börjat stelna så blir den mörkare

Lite därför man ska försöka att köra hela väggen i ett svep.
Ska du måla de sen så spelar det mindre roll
Tack för din hjälp.

Anlitat företag för köra ett annat rum,
Men det ser riktigt illa, de kör med spackelspade o B puts fin. Hade invändning på att man såg spadtagen så då åkte dom köpte gips puts istället och kletade på två väggar och ser lika illa man ser hur dom dragit o slutat verktyget.

Nu när dom troligen förstört 2väggar för det går ju inte dra bputs över gipset.
Hur kan man få det slät/ rustigt slät?

Hur kan man få det snyggt lösagips
Ungefär som putsade väggen i bilden?
Vill inte spegel blank/slät vägg
 
  • Vägg med ojämn spackling och tydliga dragmärken från verktyg, bredvid en slät yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt spacklad hörnvägg med synliga verktygsspår och nedfallna spackelrester på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ojämna putsade ytor och synliga verktygsspår, renoveringsarbete pågår i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du får be dem knacka ner putsen på deras bekostnad. Gipsputs ska man inte använda i källarväggar eftersom det inte tål fuktvandringen nerifrån.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du får be dem knacka ner putsen på deras bekostnad. Gipsputs ska man inte använda i källarväggar eftersom det inte tål fuktvandringen nerifrån.
Ok, härligt så man hat slitit med slipa & grunda så gipsputset kommer lossna?

Jag som trodde det ska gå snabbare o bättre resultat
 
Låter som de inte alls vet vad de gör.
Nog för att de går att få upp bruket med en spackelspade... På samma sätt som de går att gräva sig ur fängelse med en sked...
De går men de är inte rätt



Är där fukt från marken eller är de torrt på golvet
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Låter som de inte alls vet vad de gör.
Nog för att de går att få upp bruket med en spackelspade... På samma sätt som de går att gräva sig ur fängelse med en sked...
De går men de är inte rätt
Tack så mycket för feedbacken, får snacka med firman på fredag
 
A Alexn72 skrev:
Låter som de inte alls vet vad de gör.
Nog för att de går att få upp bruket med en spackelspade... På samma sätt som de går att gräva sig ur fängelse med en sked...
De går men de är inte rätt



Är där fukt från marken eller är de torrt på golvet
Missade din fråga, det är puts som ramlat ner som ligger kvar.
Annars är det lera/packad sand från grunden.
När väggarna är klara är tanken att lägga epsbetong
 
T Tummenmitthand skrev:
Missade din fråga, det är puts som ramlat ner som ligger kvar.
Annars är det lera/packad sand från grunden.
När väggarna är klara är tanken att lägga epsbetong
Lera låter som där kan komma fukt.
Men där får jag lämna över till någon annan att uttala sig om hur de funkar med gips.
 
N
H Harald Blåtumme skrev:
Mycket bra videoklipp, fick en bra känsla för materialet och processen! Är just i läge att putsa upp en grundmur till ett växthus så det blir en enkel variant som visas så bra här, inga ribbor och grejer utan bara köra på och filta efter en stund.

Enda är ju detta om man verkligen behöver rödgrund först för att det ska fästa ordentligt på leca-block sett detta nämnas på många ställen. Nästan omöjligt att få tag på i min lilla stad men kanske onödigt, norrmannen körde inte med det alls utan bara matade på med putsbruk i en fin plastisk konsistens. Kanske vattna litet innan? Eller slabba på litet lösblandat cementbruk först med kalkkvast? Onödigt, ingen aning.

Bra och intressant tråd för alla amatörmurare.
Rödgrund behöver du inte på leca, Slå på eller dra på det bruk du tänkt använda, gissar C bruk 3mm.
Men man måste göra det minst 2 ggr så fogarna inte lyser igenom.
Mot mark o 25 cm upp rekomenderas b bruk.
 
N neo11 skrev:
Rödgrund behöver du inte på leca, Slå på eller dra på det bruk du tänkt använda, gissar C bruk 3mm.
Men man måste göra det minst 2 ggr så fogarna inte lyser igenom.
Mot mark o 25 cm upp rekomenderas b bruk.
Perfekt, kör med B-bruk då ungefär som på norrmannens film. Detta är en låg grundmur mot mark. Kanske kan vattna litet innan påläggning. Men som sagt konsistensen är rätt avgörande, tycker oftast att det som står på påsen är för snålt med vatten det krävs några deciliter till innan det blir riktigt plastiskt. Det norrmannen visar kanske kan uppfattas en smula stötande av en del (?) men det är där man vill hamna om det ska bli vettigt att lägga på.
 
A Alexn72 skrev:
Lera låter som där kan komma fukt.
Men där får jag lämna över till någon annan att uttala sig om hur de funkar med gips.
Har du förslag på hur man ska putsa på dessa bilder?
Tidigare har det varit puts men tapet på som gjorde att jag behövde knacka bort.
A Alexn72 skrev:
Låter som de inte alls vet vad de gör.
Nog för att de går att få upp bruket med en spackelspade... På samma sätt som de går att gräva sig ur fängelse med en sked...
De går men de är inte rätt



Är där fukt från marken eller är de torrt på golvet
Har du förslag ex bild på hur man kan putsa till dessa bilder? Dörren så va puts med tapet som jag behövde knacka bort. Nu är det stora spikar och företaget hade inget bra svar 🙈 mer än gips, vilket jag sa ifrån pga Tidigare reaktion.

Sedan vid väggen mot golvet om man zoomar ser man mellanrum mellan vägg / sulan
Kan man grunda sedan B bruk? Eller fog?
 
  • Oputsad vägg med synliga spår av gammal puts och kablar, samt en svart plastpresenning vid taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med nakna väggar där gammal puts tagits bort och en spade står på jordgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.