N
Grunda med b bruk, behövs inget annat bruk.
Egentligen borde du använda c bruk istället, för stockning o puts.
 
Till att börja med skulle jag inte putsa mot karmen utan något stötupptagande mot karmen. Tex golvfoam eller liknande så du får några mm springa som flexar.
sen är nästa fråga hur tjockt du kommer behöva putsa.

När det gäller ner mot golvet så ser det fuktigt ut vilket skulle motivera att gå upp i styrka på bruket.

När det sen gäller själva putsandet på väggen så hade jag nog sågat till rätt tjocklek på avdragningslist och kört igång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Till att börja med skulle jag inte putsa mot karmen utan något stötupptagande mot karmen. Tex golvfoam eller liknande så du får några mm springa som flexar.
sen är nästa fråga hur tjockt du kommer behöva putsa.

När det gäller ner mot golvet så ser det fuktigt ut vilket skulle motivera att gå upp i styrka på bruket.

När det sen gäller själva putsandet på väggen så hade jag nog sågat till rätt tjocklek på avdragningslist och kört igång.
Hantverkarn som la gipsputs tog inte bort det från väggen som är innervägg.
Utan la ytterligare B-puts fin.

Ska man reklamera eller avvakta se om det spricker?
 
A Alexn72 skrev:
Till att börja med skulle jag inte putsa mot karmen utan något stötupptagande mot karmen. Tex golvfoam eller liknande så du får några mm springa som flexar.
sen är nästa fråga hur tjockt du kommer behöva putsa.

När det gäller ner mot golvet så ser det fuktigt ut vilket skulle motivera att gå upp i styrka på bruket.

När det sen gäller själva putsandet på väggen så hade jag nog sågat till rätt tjocklek på avdragningslist och kört igång.
 
  • Ojämna grovputsade väggar och riven golvbeläggning som visar betongunderlaget i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tummenmitthand skrev:
Hantverkarn som la gipsputs tog inte bort det från väggen som är innervägg.
Utan la ytterligare B-puts fin.

Ska man reklamera eller avvakta se om det spricker?
Jag kan tyvärr inte uttala mig i hur gips och puts funkar på detta sätt.
Men jag skulle inte vilja ha den ordningen på de.
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
S
A Alexn72 skrev:
Jag kan tyvärr inte uttala mig i hur gips och puts funkar på detta sätt.
Men jag skulle inte vilja ha den ordningen på de.
Haha, säg att det är fel utfört och betala inte.
Du kan spola vatten på och se vad som händer.
 
S sinuslinus skrev:
Haha, säg att det är fel utfört och betala inte.
Du kan spola vatten på och se vad som händer.
Spola vatten på en vägg inomhus är väl ändå lite mer än vad en vägg förväntas tåla😉
 
S
A Alexn72 skrev:
Spola vatten på en vägg inomhus är väl ändå lite mer än vad en vägg förväntas tåla😉
Väggen blir ju fuktig underifrån.
Är den fuktigaste perioden nu så det borde i och för sig visa sig under sommaren.
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag kan tyvärr inte uttala mig i hur gips och puts funkar på detta sätt.
Men jag skulle inte vilja ha den ordningen på de.
Tack för din input, överallt har jag läst / sagt att starkaste ska vara underst o svagaste överst. Nu blir det som du skriver något man inte vill.
Får se imorgon om de kan göra bättre när betonggolvet är lagt. Annars blir hela renoveringen uppskjutet 😁🙈😇
 
S
Så här skriver Weber: Skärmdump av en webbsida från Weber med information om gipsbaserade putsprodukter för väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Så här skriver Weber:[bild]
Tack då har man mer tillföra.
Såg ni bilden om man zoomar ojämnheten, där gipset lyste genom ?
 
  • Ojämn gipsskiva synlig på vägg i pågående renoveringsprojekt med synliga kablar och grovt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tummenmitthand skrev:
Tack för din input, överallt har jag läst / sagt att starkaste ska vara underst o svagaste överst. Nu blir det som du skriver något man inte vill.
Får se imorgon om de kan göra bättre när betonggolvet är lagt. Annars blir hela renoveringen uppskjutet 😁🙈😇
Med så begränsat utrymme på gammal vägg så är frågan om den har satt sig färdigt eller om man kan förvänta sig att den ska röra sig.
Iförsig ska du gjuta och de kan ju röra på väggen...

Fanns där sprickor innan du började fixa?


Din sista bild är lite svårtolkad i vad man ser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Med så begränsat utrymme på gammal vägg så är frågan om den har satt sig färdigt eller om man kan förvänta sig att den ska röra sig.
Iförsig ska du gjuta och de kan ju röra på väggen...

Fanns där sprickor innan du började fixa?


Din sista bild är lite svårtolkad i vad man ser.
Rummet som hantverkaren varit så va det inga sprickor.
Det var typ slamsprutade vita + tapet. Yttervägg är betonghålssten
mellanvägg är byggd med gråsuggor

Och innerväggar wallategel och det är väggarna med Wallategel som han dragit på med gipsputs.

Innan hade jag lagt på grundning A + nät
Körde all in 😁🙈

Om man målar med silikat färg och märker att det inte blir då han sa att det inte kommer synas med färg. Kan man göra något med ojämnheten?

Du som hållt på kan en riktig murare
Jämna till väggen utan tappa för mycket puts? Då jag tänker att dom får göra om efter vi lagt betonggolvet.
 
olika färg på putsen går lätt att dölja men inte ojämnheter.
Ang tappa puts... lägg nått på golvet så är det inget problem alls
 
  • Älska
Tummenmitthand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.