Och lite nytt... Frun i huset kände att hon ville ha i alla fall en fräsch toalett som gästerna kunde använda (så de slapp blå-chocken i badrummet eller den gamla gäst-toan). Så vi bestämde oss för att fixa till den lilla gäst-toan på övervåningen som såg ut så här:
4a12k1efguv4jsja.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ville inte göra detta till ett stort projekt så det blev lite genvägsrenovering av detta. Jag tänkte enkelt: måla om tak, element och dörrkarm/foder, nytt klinkers ovanpå det gamla (kändes inte så aktuellt att hålla på och bila bort bara för att lägga nåt tätskikt i en gästtoa utan golvbrunn) och sedan lite ny inredning.

Gamla kaklet på väggen bortrivet. Infällt i väggen så det blev till att limma och spika dit en masonit sedan.
DSC_1255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt kakel och elementet målat:
DSC_1451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt klinkers, börjar sätta tapet på väggarna:
DSC_1458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite svårt att få någon bra bild då det är lite trångt, men det färdiga resultatet:
DSC_0743.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar lite på ifall vi ska sätta någonting på den bakre väggen, men har inte kommit dit än :)
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Varning för mycket text :)

Egentligen mitt i allt detta så hände det något oväntat (eller ja, inte helt oväntat förstås, men oplanerat...). Jag gick ut en morgon från källaren vid garaget och tänkte shit vad det måste ha regnat, för det rann vatten för nedfarten ned mot garaget. Men det hade väl inte regnat inatt? Hmm... började traska upp och gick förbi en massa småfåglar som badade i vattenpölar längs infarten. Jag konstaterade att den nyplanterade häcken inte skulle behöva vattnas den dagen och insåg ganska snart att det bubblade upp massvis med vatten mitt i häcken vid servicekranen till inkommande vatten. Lovely, vattenläcka.

Ringer kommunen som ska komma ut och stänga av vattnet, men farsan hinner före med ett verktyg för att stänga av (finns det något du inte har hemma pappa?). Kommungubben kommer lite senare och konstaterar förstås att vattenläckan är på vår sida kranen och önskar oss lycka till. Han kom dock med den goda nyheten att de faktiskt har förberett och skjutit in ny slang i röret så långt de kunnat när de bytte på sin sida serviceledningen för ett antal år sedan (slangen är inkopplad, sedan tätar de röret mot slangen på något finurligt vis - troligen den tätningen som börjat läcka nu). 12 m slang hade de skjutit in enligt anteckningarna vilket skulle vara rätt nära husväggen.

Perfekt tänkte jag och envis som man är så vill man fixa själv - bara att gräva! Jag hade ju tränat att gräva lite när jag planterade häck så det kan väl inte vara så märkvärdigt. Började gräva utanför huset där inkommande vatten kom in på insidan.
DSC_1545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag grävde och grävde, hittade dagvattenrör, kom ner till sulan och det fanns ju fan inget rör. Kliade mig lite i huvudet och hörde med farsan vad han trodde. Han hämtade sin fina bilmaskin och körde ner lite i golvet inomhus där inkommande vatten gick ner i golvet. 90-graders böj bortåt "gillestugan", inte alls ut genom väggen... kul... Var tusan tar det där röret vägen då kan man ju fråga sig.
DSC_1546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett antal hål i golvet senare hittade vi var röret gick ut genom väggen. Enligt min enkla logik borde förstås röret sedan gå från den punkten och rakaste vägen till service-kranen. Kikade var det skulle vara och mätte upp 12 m - där borde slangen ligga! Jag hade lite energi kvar så det var väl bara att gräva en till grop då.
DSC_1549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså gräva i all ära, men man blir ju ganska lack när man inte hittar nåt jäkla rör där heller. Det börjar ju bli lite sura miner inifrån också för det är ju lite pyssligt att springa till grannarna och fixa vatten och det är ju meck att spola toan med hink. Jag fick helt enkelt käka upp min stolthet och lyfta telefonen. Mitt i sommaren, alla vill hålla på i trädgården. 10 samtal senare fick jag äntligen tag på en grävare som kunde klämma in det under morgondagen.

Vid det här laget hade jag ju ingen aning om hur röret egentligen låg - min logik var ju uppenbarligen fel. Jag funderade om man kanske hade gått rakt upp från brunnen för att komma till hörnet på huset, sedan tagit ledningen utmed huset och sedan in i väggen efter ett tag. Eller hade man gått lite mer som jag hade tänkt men att jag ändå hade missat röret? Det gav ett ganska brett område att gräva i och med tanke på hur grävaren skulle komma in så var det bara att börja bortifrån.

Hej kompis!
DSC_1550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar gräva lite. Gjorde en koll i Ledningskollen först, fanns inkommande el i vägen och den mätte jag och pappa ut (ja, han fick med sig ett riktigt instrument för att läsa av elledningar också).
DSC_1554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var är du lilla rör...
DSC_1556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han grävde djupt och inget rör kunde hittas. Vi gick förbi min tänkta slutpunkt utan träff... Vad tusan tänkte jag och ungefär då rasslade det till lite. Avloppet avgrävt. Det var väl inte heller helt oväntat att det skulle ske men det hade ju varit kul att slippa. Vattenledningen låg intill avloppet och gick åt "fel" håll, dvs bort från servicekranen (och böjde väl sedan av). Här har vi tagit fram slangen (vi förberedde lite för gubbarna som skulle komma och fixa - lite tid och pengar sparade i alla fall)
DSC_1563.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörisarna fixar avloppet - de verkade seriösa så jag hoppas att det inte blir mer problem. Har inte blivit det än i alla fall 9 månader senare. Var inte riktigt tillfälle att göra om hela avloppet och det såg riktigt bra ut annars i rören så hoppas vi slipper. Vattnet valde vi att dra in genom väggen där vattenmätaren satt (yes, min grävning där var inte för gäves!).
DSC_1569.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hus får man alltid räkna med det oväntade :)
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
På tal om oväntade saker. Jag satt och kikade på när grävaren var igång och såg att det flög in ett bi i ett hål i fogen mellan teglet i fasaden. Vafan ska han in där och göra tänkte jag och satt och tittade när han åkte ut och sedan kom tillbaka. Visst, det är ju hål i teglet men det kan väl inte vara någon framtid för det finns ju ingen plats till någon kupa? Några googlingar senare hade jag lärt mig vad ett murarbi var för något... Inför denna sommaren måste jag fixa alternativa bostäder så de inte äter upp mer av mitt hus :p (i dagsläget endast några få hål så inget problem)
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Fan oplanerade/oväntade grejer med hus är nog det tråkigaste som finns, just för att man inte har lust eller räknat med det. Men tack för att du delar med dig av det.
Antar att det är lite terapi att skriva om det också! :p
 
Hajjen skrev:
På tal om oväntade saker. Jag satt och kikade på när grävaren var igång och såg att det flög in ett bi i ett hål i fogen mellan teglet i fasaden. Vafan ska han in där och göra tänkte jag och satt och tittade när han åkte ut och sedan kom tillbaka. Visst, det är ju hål i teglet men det kan väl inte vara någon framtid för det finns ju ingen plats till någon kupa? Några googlingar senare hade jag lärt mig vad ett murarbi var för något... Inför denna sommaren måste jag fixa alternativa bostäder så de inte äter upp mer av mitt hus :p (i dagsläget endast några få hål så inget problem)
Även jag noterade ett murarbi förra våren som pysslade i vår tegelfasad. Det var rakt ovanför garageporten (garage i källaren) så jag var lite orolig att få problem med en bisvärm där jag rör mig som mest runt huset, samt givetvis fasadens välmående. Dock lärde jag mig att många murarbin är solitärer (alltså ett ensamt bi som lägger väldigt få ägg) och att det är långt ifrån alla som skadar fasaden, så det fick vara. När våren var över blev det helt lugnt och jag såg aldrig några fler bin. Får hålla lite koll på ifall det upprepar sig i år. Även vi har haft alternativa bostäder i tankarna, inte bara för att skona fasaden utan också för att det kan vara kul att kunna studera bin och humlor lite närmare! (y)
 
Jo precis, de är sådana där solitärbin och det var väl därför de kunde trivas i teglet :) I alla fall mina tegel har ju sexkantiga hål precis som en bikupa så det var väl perfekt tillhåll för solitärbin... Blir de för många är det ju ett problem, men tänkte försöka antingen bygga eller vara slö och köpa ett alternativt boende. Såg det fanns något på Granngården t.ex. en sådan här.
 
Precis så! Dock undrar jag hur man lockar dem att välja holken framför det de är vana vid, alltså fasaden...jag menar, huset är ju ett så mycket större mål och en liten holk sittande någonstans på tomten är ju jätteliten i jämförelse.
 
Paxman skrev:
Precis så! Dock undrar jag hur man lockar dem att välja holken framför det de är vana vid, alltså fasaden...jag menar, huset är ju ett så mycket större mål och en liten holk sittande någonstans på tomten är ju jätteliten i jämförelse.
Jo, jag har inte riktigt någon plan för det än :) Min tanke var att försöka sätta holken där de är i fasaden - uppenbarligen har de ju trivts där och sedan täppa till hålen. Det borde ju vara enklare att ta ett färdigt hål än att gnaga sig igenom en massa tegelfog känner jag, men jag är ju inget solitärbi så de kanske tänker annorlunda.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi får googla på lite och se om vi hittar någon bra info om detta ämne! Lovar att återkomma i ärendet om jag hittar något bra. (y)
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
ichigo skrev:
Gillestugan gillar jag den inbyggda träväggen med hyllor, jättefint men lite dassiga tapeter, skulle måla/tapetsera om.
Ja, den där träväggen.... Vad man än tyckte om utseendet så var jag rätt övertygad om att en trävägg mot en källaryttervägg inte var bästa idén så den bestämde jag rätt snart att jag ville riva bort. Det var ingen lukt i källaren, men lite fuktgenomslag (inga stora grejer) på vissa väggar.

När jag rev bort väggen så var det en träreglad vägg direkt mot betongen och dessutom isolerad direkt mot. Så här så andra sidan av väggen ut:

DSC_1613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt genomrutten alltså, nästan konstigt att det inte var någon lukt i källaren, men det kanske hade ruttnat för rätt länge sedan för det var inte så fuktigt (det regnade ute så därför är det genomblött på bilden :))

Det mesta av putsen bakom var ju bara sand dessutom...
DSC_1615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här bestämde jag mig egentligen för att jag ville ha hit någon som putsade väggen. I tid skedde det här samtidigt som jag ville få fasaden gjort (där teglet hade satt sig ovanför vardagsfönstren) så min tanke var att få hit en murare som kunde putsa väggen och fixa fasaden. Det tog ju dock ett bra tag innan jag hittade någon och när de första hantverkarna verkade rätt ointresserade och inte hörde av sig så tänkte jag, vafasen, det är ju bara i källaren, jag kan väl försöka själv. Putsa hade jag ju aldrig gjort så det blev en hel del googlande och letande. Jag började med att knacka loss all lös puts, vilket gick rätt enkelt (hade inga specialverktyg till det).

Jag tog även bort lite puts som var lös på intilliggande vägg.
DSC_1634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läste forum och diskuterade lite på lokala bygghandeln och bestämde mig för att putsa 1 cm, blöta väggen innan putsning och att kasta upp bruket på väggen för så skulle man göra :). Jag gjorde något annat på förmiddagen men började vid lunchtid.
DSC_1643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick faktiskt förvånansvärt bra att kasta upp putsen på väggarna! Gjorde iordning 1cm tjocka träribbor för väggen och enligt instruktionen så skulle det gå bra att putsa in dessa i väggen och sedan köra. Ja tjenare, det var ju lättare sagt än gjort... riktigt knepigt att få dit dem bra i putsen så det blev att ta fram dyckertpistolen. Den gjorde jobbet och höll ribborna på plats.
DSC_1644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1649.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tiden då? Ja, jag kände ju på mig att det här skulle ta rätt lång tid men jag var ändå lite av en tidsoptimist... Det ska vara klart idag bestämde jag mig för för det var ju bäst om man putsade hela väggen i ett svep sades det. Bruket blandade jag ute i en stor murarbalja med borrmaskin och blandare. Ja, jag skulle väl ha fixat en tombola... Jag var ute och blandade i solen, jag blandade i skymningen, jag blandade i mörker, jag blandade i morgonsolen. Klockan var nog typ 4-5 på morgonen när jag var klar...

Putsen satt kvar dagen efter i alla fall. Jag gick och eftervattnade väggen i typ 3 dagar tror jag.
DSC_0027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var riktigt nöjd över att ha gjort det själv men jag vetetusan om jag vill putsa så mycket mer :)

Fortsättning på det rummet kommer i nästa uppdatering!
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Ja, vi tar väl lite fortsättning så ni slipper ligga utan uppdatering så här på lördag kväll :)

Det var ju någon gammal brun vävtapet i gillestugan och sedan rödmålat under det. Vävtapeten rev jag ner, spacklade lite där det var hål i putsen och sedan var det målardags.

DSC_0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0077.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter några veckor målade jag även den nyputsade väggen. Innerväggarna målade jag med vanlig väggfärg. Satt någon form av plastfärg sedan tidigare och inga som helst tillstymmelse till fukt på dessa så jag körde på. Nyputsade väggen målades med silikatfärg för att kunna andas.
DSC_0097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderade lite på vad jag skulle göra med golvet och kom fram till 2 alternativ. Lägga klinkers och använda mattor eller lägga in en ny heltäckningsmatta för att få golvet lite varmt och gott. Bila upp, isolera och lägga golvvärme kändes inte som ett alternativ. Jag kikade lite på mattor och var lite inne på någon nålfiltsmatta då den skulle vara bra för källargolv. Beställde hem några prover men det kändes inte riktigt rätt, dessutom rätt dyrt om man skulle ha något lite halvseriös variant.

Här blev det en sådan där tur-grej som man bara får några gånger i livet. Lyckades få kontakt med en lokal mattaffär och det råkade vara så att just nu hade de en stor rulle hemma som någon beställt till ett helt våningsplan, men sedan upptäckt ett färgfel. Mattan var från Belgien och det var bara trassel att skicka tillbaka tydligen. Riktigt mjuk och go matta, perfekt för källargolv då den var helt diffusionsöppen. Frågade vad den kostade och fick till svar att den låg på drygt 700 kr/kvm. Ouch, tänkte att det blir nog ingenting för hur mkt kunde han tänka sig gå ner för ett litet färgfel. "Du får den för 100 kr/kvm". Ok. Jag tar den! Samma kvadratmeterpris som den skabbigaste nålfiltsmattan jag hade beställt prov på.

Mattan la jag och pappa in själva. Tejpad utmed väggarna, vid dörrar samt vid skarven i mitten på rummet, inget lim. "Mullvad" heter mattan och den skiftar väldigt fint i färg beroende på vilket håll man tittar från.

DSC_0201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite möblering. Det har blivit några brädspelskvällar där nere, blev riktigt bra :) Värmer inte upp det mer än kanske 18 grader men det duger, man får ta lite tofflor och en filt om man fryser. Kommer bli riktigt skönt till sommaren när det är varmt. Har satt upp en ny lampa också men hittade ingen bild nu. Skrivbordet är bara där temporärt och tänkte försöka hitta något vettigt sen att förvara brädspel i. Tanken är väl att någon gång i framtiden slänga upp en duk på bakre väggen och få lite biorum, men det är lågprioriterat än.

DSC_0330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi drar även om elen allt eftersom och så även i detta rum.

Här fick de nog slut på rätt färger. Röd är normalt jord i den gamla elen här, men här var det visst något annat med röd och svart ihopkopplat. Lita aldrig på färger och mät alltid :)
DSC_0390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svanteon
  • Laddar…
Jag och min fru väntar med spänning på nästa uppdatering om din renovering.
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Intressanta färger på trådarna. Det är skönt när man får det nytt och nästa gång kan lita på färgerna :)
 
Nixon77 skrev:
Jag och min fru väntar med spänning på nästa uppdatering om din renovering.
Kul att du gjorde ett konto och skrev detta som ditt första inlägg! Då kan jag ju inte låta er vänta alltför länge på nästa uppdatering :)
 
Ramnemark skrev:
Intressanta färger på trådarna. Det är skönt när man får det nytt och nästa gång kan lita på färgerna :)
Jo det är skönt att få det riktigt gjort. Är egentligen inget fel på trådarna men vettiga färger och såklart jordat överallt gör att det är fint att byta. Inget att fundera på egentligen eftersom farsan har elbehörighet och vi kan göra det själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.