H hedstrom skrev:
kör med en betongslip, ibland när det behöver tas mer kör jag vinkelslipen och diamantslipskiva med kåpa.
Då slår jag till på en sån maskin, får vi hoppas den fungerar bättre än den gamla gjorde.
Hade rekommenderat att hyra en stoftavskiljare.
Betongdamm är jäkligt finkornigt. Filtret och eller påsens porer kommer bli igensatta snabbt.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Det kommer nog damma satan även med kakburk. Hyr betonggiraff med dammsugaranslutning, det ångrar jag att jag inte gjorde. Köp en bättre dammsugare, typ kärcher wd4 eller bättre, dessa går att ha påse i, vilket jag rekommenderar.
 
H hedstrom skrev:
kör med en betongslip, ibland när det behöver tas mer kör jag vinkelslipen och diamantslipskiva med kåpa.
Då slår jag till på en sån maskin, får vi hoppas den fungerar bättre än den gamla gjorde.
Ja det gör det garanterat. Kom ihåg att rengöra filtret med jämna mellanrum bara. Det sätter igen snabbt och då får motorn andnöd, suger sämre och ger förmodligen upp snabbare. Man brukar få loss mycket bara genom att lossa filtret och knacka det mot insidan av en hink eller insidan av behållaren.
 
P Pyka skrev:
Hade rekommenderat att hyra en stoftavskiljare.
Betongdamm är jäkligt finkornigt. Filtret och eller påsens porer kommer bli igensatta snabbt.
Jag har typ en sån hemma som jag använder som stoftavskiljare, använde den i första rummet jag körde men tyvärr sög dammsugaren lite för dåligt så damm samlades i slangen och stoppade suget.
Jag provar och köper den där dammsugaren och kör med min stoftavskiljare får jag hoppas på det bästa.
 
  • Dust Commander S30, 30 liters stålbyggsats, svart, skärm med webbläsare, produktsida på Amazon.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hedstrom skrev:
Jag har typ en sån hemma som jag använder som stoftavskiljare, använde den i första rummet jag körde men tyvärr sög dammsugaren lite för dåligt så damm samlades i slangen och stoppade suget.
Jag provar och köper den där dammsugaren och kör med min stoftavskiljare får jag hoppas på det bästa.
Okidok. Har aldrig provat en sådan.
Lycka till.
 
Redigerat:
Kan meddela att det fungerade bra med dammsugaren, nu är väggarna slipade så snart dags att börja laga/putsa dem.

Har kört Combimix lagningsbruk på alla andra väggar i källaren förutom en då det var slut och jag fick köpa finjas lagningsbruk. Var på Bauhaus idag och skulle köpa bruk men inget av dem fanns, däremot fanns det något som heter finja lagningsmassa fin, är det något liknande jag kan använda? Tycker det fungerar väldigt bra att laga samt putsa alla andra väggar så skulle helst vilja fortsätta köra med lagningsbruk.
Ska jag ha tag i samma måste jag åka över 30mil tur/retur.
 
Har ett avloppsrör som går ner i tvättstugan jag håller på nu. Hur ska man kunna lyckas täta och putsa till det snyggt? Har en fundering på att spruta in fogskum som jag sedan skär till och lagar/putsar med lagningsbruk över efter det härdat? Vet inte hur man ska lyckas fylla hålet och hålla röret på plats annars?
 
  • Grå avloppsrör går genom vägg, med skarv i betong, vita rör ovanför, trånga utrymmen, byggkonstruktion, möjlig renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort rör passerar genom en obearbetad öppning i en vägg och tak, med isolerade mindre rör ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg en låda av gips runt röret sen kan du ta tunnputs eller gipsputs utanpå om du vill ha samma struktur som övriga rummet använd stålvinklelregel. Sådana som man har när man lägger undertak med aluminiumreglar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.