H hedstrom skrev:
Vill inte lägga mer klinker utan mer ute efter en snygg tröskel i ek.
Nä detta skulle isåfall vara lagt redan. För att kunna använda standard nivålister. Alltså något att fundera på till mästare bygge.
 
  • Gilla
hedstrom
  • Laddar…
Du får nog bygga en tröskel själv. Först en list på ca 25 mm tjocklek som ligger på nedre golvet, och sen en ca 12 mm som ligger på den första listen och på betongen, mot övre golvets klinker.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
H hedstrom skrev:
vet ej vad det är för färg på golvet, vill att golvet ska kunna andas.
varför ska den andas? den är tätt nu och klarar sej bra så låt bli att skrapa
 
H hedstrom skrev:
Skulle behöva hjälp.
Blev en nivåskillnad på 37mm mellan tvättstuga och hall, vad ska jag välja för tröskel? Finns det någon som passar eller måste man tillverka någon? Ute efter en i ek.
Jag skulle ha satt en liten form och gjutit upp en rak fin klack där och fortsatt att klä in den med samma klinker
 
Jag tror det blir snyggast med en egensnickrad sockel på golvet för att jämna ut skillnaden. Fräs i en liten aluminiumlist där kaklet möter träet
 
Jag har Planhyvlad ek hemma, 143x15. Får försöka göra något med den. Tror jag limmar ihop 2 som får ligga på det lägre golvet sedan 3’e som får ligga på övre golvet, så får jag en ganska djup tröskel till öppningen. Blir lite raka kanter men gör ett försök får vi se hur det blir.
 
  • Gilla
karelin
  • Laddar…
Nu har jag limmar ihop lite ek och slipat. Det får bli sådär någonting, funderar på en kvartstavs ek längst fram där det är dubbelt, vid nedre golvet.
 
  • Sammanfogade och slipade eklister liggande på ett mörkt kakelgolv nära en vägg och en klädställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dfernhol och 7 till
  • Laddar…
Hur tätar man snyggast limskarvar i ek?
 
  • Två långa ekbrädor med limskarv synlig, uppställda inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipdamm blandat med lim
 
K karelin skrev:
Slipdamm blandat med lim
vanligt vitt trälim?
 
  • Gilla
karelin
  • Laddar…
Japp
 
Har satt igång med att slipa väggar i tvättstugan nu, men det dammar jävlar. Kommer en sån här Grovdammsugare med påse fungera att koppla på betongslipen för att slippa det värsta?
Grovdammsugaren jag hade gav upp idag, det var en utan påse och den satte igen sig direkt.
 
  • En gul och svart grovdammsugare från Stanley på kampanj för 1199 kronor, inklusive fyra munstycken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer säkert fungera fint...
 
Vad slipar du med? Har du någon dammkåpa på slipen som du ansluter dammsugaren till? Annars kan man tillverka egen kåpa med kakburk i plast och lite silvertejp. Så fångar man upp dammet ännu bättre.

Jag har den dammsugaren eller nån syskonmodell från samma tillverkare. Märker att om det blir riktigt fint damm så fångar inte filtret upp alltsammans utan lite grand följer med ut genom utblåset. T.ex om man slipar spackel. Så jag brukar koppla en dammsugarslang även på utblåset och hänga ut den genom en dörr eller ett fönster.
 
S Stuff skrev:
Vad slipar du med? Har du någon dammkåpa på slipen som du ansluter dammsugaren till? Annars kan man tillverka egen kåpa med kakburk i plast och lite silvertejp. Så fångar man upp dammet ännu bättre.

Jag har den dammsugaren eller nån syskonmodell från samma tillverkare. Märker att om det blir riktigt fint damm så fångar inte filtret upp alltsammans utan lite grand följer med ut genom utblåset. T.ex om man slipar spackel. Så jag brukar koppla en dammsugarslang även på utblåset och hänga ut den genom en dörr eller ett fönster.
kör med en betongslip, ibland när det behöver tas mer kör jag vinkelslipen och diamantslipskiva med kåpa.
Då slår jag till på en sån maskin, får vi hoppas den fungerar bättre än den gamla gjorde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.