N
Är det full limmat under plattan? Hela plattan bör ju ha ett hårt stöd under så att den inte går sönder/rör sig, när man går på den. Går ju att bända bort och göra om.
Anser att tec7 är bättre än PL lim.

Edit läste ditt inlägg igen, plattor kan ju absolut inte röra på sig, speciellt inte om du ska ha hårdfog.
Dock är det väldigt svårt att få in bruk/fix nu. Skulle gjort om.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Är det full limmat under plattan? Hela plattan bör ju ha ett hårt stöd under så att den inte går sönder/rör sig, när man går på den. Går ju att bända bort och göra om.
Anser att tec7 är bättre än PL lim.

Edit läste ditt inlägg igen, plattor kan ju absolut inte röra på sig, speciellt inte om du ska ha hårdfog.
Dock är det väldigt svårt att få in bruk/fix nu. Skulle gjort om.
Det är bara längst ut som den inte har stöd, kanske 2cm, tror inte den knäcks. Får prova att trycka in lite bruk så det blir bättre stöd.
Göra om orkar jag inte, har inget fix kvar hemma heller.
 
N
Försök fylla dom 2 cm med lite styv fog då, använd nåt från köket för att peta in, men tejpa den undre plattan först, så du inte kladdar igen. Får du det stabilt borde du kunna använda fog som du ville och mjukfog på sidorna.
 
N neo11 skrev:
Försök fylla dom 2 cm med lite styv fog då, använd nåt från köket för att peta in, men tejpa den undre plattan först, så du inte kladdar igen. Får du det stabilt borde du kunna använda fog som du ville och mjukfog på sidorna.
yes, får köra på det.
 
Har en fundering.
Som det är nu har jag ingen värme i den här delen av källaren. Utanför rummet jag håller på att göra iordning ska det upp en fläktkonvektor kopplad till bergvärmepumpen. Hade tänkt haft ett vanligt element i rummet jag håller på med, men för att slippa dra in vattenrör funderar jag på ett elelement. Känns som fläktkonvektorn kommer värma rätt bra utanför och även in i rummet så man inte behöver köra ett oljefyllt elelement på högsta hela tiden. Vore smidigt att sätta upp ett sådant istället för att börja göra hål i vägg och dra rör. Men kanske blir dyrt i längden?
 
H hedstrom skrev:
Har en fundering.
Som det är nu har jag ingen värme i den här delen av källaren. Utanför rummet jag håller på att göra iordning ska det upp en fläktkonvektor kopplad till bergvärmepumpen. Hade tänkt haft ett vanligt element i rummet jag håller på med, men för att
slippa dra in vattenrör funderar jag på ett elelement. Känns som fläktkonvektorn kommer värma rätt bra utanför och även in i rummet så man inte behöver köra ett oljefyllt elelement på högsta hela tiden. Vore smidigt att sätta upp ett sådant istället för att börja göra hål i vägg och dra rör. Men kanske blir dyrt i längden?
Vi har elelement och dessa är ställda lågt ca 20 grader och visst på vintern när det är som kallast drar de lite men det tycker inte jag är så farligt. Har även en luftluftvärmepump till källaren men känns bra att ha ett element på ytterväggarna. Så jag hade kört på ett elelement
 
Nu börjar det likna något i rummet. Nu ska bara fönstren målas men det får bli när det blir varmare ute. Bara resten av källaren kvar.
 
  • Ett renoverat rum med en mörkgrå hörnsoffa och ett färgglatt rutigt mattgolv, väntar på fönstermålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Projektorduk monterad på en mörkgrå vägg ovanför mörkt klinkergolv i ett nyligen renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Unikt namn och 6 till
  • Laddar…
Wow vad snyggt!!
 
H hedstrom skrev:
Nu börjar det likna något i rummet. Nu ska bara fönstren målas men det får bli när det blir varmare ute. Bara resten av källaren kvar.
Ursäkta om du redan skrivit det, men vad finns under klinkern? Hur värms rummet upp, eller är det ok temperatur redan?
 
V Villavilse skrev:
Ursäkta om du redan skrivit det, men vad finns under klinkern? Hur värms rummet upp, eller är det ok temperatur redan?
Det är oisolerad platta under klinkern. Det här rummet värms enbart upp med ett elelement.
Kommer koppla på en fläktkonvektor på bergvärmen i rummet utanför så man inte behöver ha elelementet så varmt.
 
H hedstrom skrev:
Det är oisolerad platta under klinkern. Det här rummet värms enbart upp med ett elelement.
Kommer koppla på en fläktkonvektor på bergvärmen i rummet utanför så man inte behöver ha elelementet så varmt.
Ok tack. Vi ska göra om i vår källare som har oisolerad platta nämligen, men skulle vilja kunna få ca 22 grader där. Funderar på någon form av tunn isolering som andas under klinker. Ev golvvärme i något rum. Samtidigt har vi lågt i tak.
 
Då är man igång med rummet utanför det jag nyligen gjorde iordning. Blir samma sak här, fixa till väggar, fälla in el i väggar, putsa/fixa till väggar och lägga klinker. Trappan har jag redan hunnit fixa. Kommer säkert ha frågor så fortsätter med det här rummet i samma tråd.
Här är lite bilder på hur långt jag kommit än så länge.
 
  • Renoveringsprojekt i källare med omålad murad vägg, synlig tegelvägg och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt påbörjat med delvis putsade väggar och ny lagd klinker i angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt visar tomrum med pågående arbete på väggar och inbyggd elledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med öppet väggutrymme, elinstallationer, vita rör och dörr i vitbearbetat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trappa med vita sidor och trästeg, intill en oputsad betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
henche
  • Laddar…
V Villavilse skrev:
Ok tack. Vi ska göra om i vår källare som har oisolerad platta nämligen, men skulle vilja kunna få ca 22 grader där. Funderar på någon form av tunn isolering som andas under klinker. Ev golvvärme i något rum. Samtidigt har vi lågt i tak.
Finns inga genvägar egentligen. Bila upp och gjut med EPS cement det har en isolerande effekt. För att få 22 grader i rummet är ju inga problem, ett antal element. Dock blir golvet lite kallt. Skall du lägga golvvärme ja då är det bara och bila upp och isolera ordentligt. Om du inte vill värma upp nedåt.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Finns inga genvägar egentligen. Bila upp och gjut med EPS cement det har en isolerande effekt. För att få 22 grader i rummet är ju inga problem, ett antal element. Dock blir golvet lite kallt. Skall du lägga golvvärme ja då är det bara och bila upp och isolera ordentligt. Om du inte vill värma upp nedåt.
golvvärme hade jag tänkt skippa faktist. Gör samma sak med det här rummet som jag gjorde i rummet innan. Slipar bort all gammal färg, flytspacklar och lägger klinkers. Tänkte sätta en vattenburen fläktkonvektor här så det blåser runt värmen lite.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
H hedstrom skrev:
golvvärme hade jag tänkt skippa faktist. Gör samma sak med det här rummet som jag gjorde i rummet innan. Slipar bort all gammal färg, flytspacklar och lägger klinkers. Tänkte sätta en vattenburen fläktkonvektor här så det blåser runt värmen lite.
Tänkte göra detsamma.
Väsnas inte den? Är det stort rummet menar bara konvektor funktion får du ändå på element. Vad använder du till att laga väggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.