V Villa1949 skrev:
Tyckte du nivåsystemet fungerade bra? Var det svårt? Har aldrig använt det
Tyckte det var väldigt smidigt att lägga med nivåsystemet, första gången för mig med.
Köpte för lite kilar så räckte bara till 4 rader. Men får dela upp rummet i 3 omgångar.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
A
Hur gör du mellan vägg och golv? Hårdfog?
 
Johan1975z skrev:
Hur gör du mellan vägg och golv? Hårdfog?
Inte planerat så långt än.
Trodde det skulle gå använda samma fog som man kör mellan plattorna med. Eftersom väggarna inte är helt raka så blir det ganska mycket man får fylla upp med fog på en del ställen.
 
Redigerat:
Gör så att du sätter en delad platta som sockel så kommer du runt problemet med stora fogar. Mjukfoga mellan platta och sockeln. Lägg lite puts ovanpå sockeln och jämna av med en fuktig pensel.
 
  • Närbild på mörka kakelplattor med sockel och tunn fog vid ett gipsat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K karelin skrev:
Gör så att du sätter en delad platta som sockel så kommer du runt problemet med stora fogar. Mjukfoga mellan platta och sockeln. Lägg lite puts ovanpå sockeln och jämna av med en fuktig pensel.
Har funderar på det men men kommit fram till att jag vill ha utan sockel.
 
Borde det inte gå att använda frigolitlister i källaren? Skulle helst vilja ha tak och golvlister så det känns mer som ett vanligt rum än en källare.
 
Absolut det har jag. Men inte längs golvet. Frigoliten är så känslig men det finns golvlister i plast som ser bra ut om du inte vill sätta golvlist av trä.
 
N
Hålkärl eller liknande frigolit funkar nog utmärkt i tak om det är rakt.
Har själv källare, sutteräng. Har hålkärlslister i trä i taket och sockel lister i trä vid golven.
Och 2 rum med parkettgolv i källaren =) Dom andra golven är ju klinker.
Och tapet på väggarna i vissa rum och plastfärg på dom resterande väggarna.
Har inte upplevt några problem på 16 år.
 
Då är golvet lagt, ska dit några plattor som tröskel bara. Få rent plattorna från fog var ju inte det lättaste, tvättat bra många gånger redan. Kommit fram till att jag struntar i golvsockel och kör endast fog ut mot väggarna.
 
  • Nyinstallerade mörka klinkerplattor på golv i ett rum, tröskel saknas, synlig trappa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
H hedstrom skrev:
Då är golvet lagt, ska dit några plattor som tröskel bara. Få rent plattorna från fog var ju inte det lättaste, tvättat bra många gånger redan. Kommit fram till att jag struntar i golvsockel och kör endast fog ut mot väggarna.
grymt. Hur många timmar har du lagt ner. Tänkte börja på nått liknande snart
 
Johan1975z skrev:
grymt. Hur många timmar har du lagt ner. Tänkte börja på nått liknande snart
Det vill jag inte ens räkna på. Började lite smått med att bygga vägg för ett år sedan. Det som tog tid var att slipa bort all gammal färg från golv och väggar samt att putsa om dem. Nu börjar man äntligen se ett slut på det ett år senare.
 
Har börjat med ”tröskeln” till dörren nu. Limmade dit 3 klinkerplattor med pl600, tänkte inte på att det vart ganska mycket nivåskillnad från golvet längst ut. Hade jag varit smart så hade jag satt dit dem med fix, men så smart var jag inte. Kommer köra mjukfog mot golvet och sidorna men mellan plattorna kommer jag behöva köra vanlig fog. Kommer fogen emellan sitta ifall plattorna kan röra sig lite längst fram?
Antar att det inte hjälper att trycka in massa lim längst fram, det kommer väl inte bli tillräckligt hårt?
 
  • Ingång med tre limmade klinkerplattor vid tröskeln som skapar en nivåskillnad till golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av dörrtröskel med tre klinkerplattor limmade ovanpå en mörk kakelgolv, noterbar nivåskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer att behöva ha mjukfog mellan tröskeln och golvet men det blir ändå snyggt
 
K karelin skrev:
Du kommer att behöva ha mjukfog mellan tröskeln och golvet men det blir ändå snyggt
ja det hade jag tänkt, men tänkte ha vanlig fog mellan plattorna så det ska se enhetligt ut.
 
H hedstrom skrev:
ja det hade jag tänkt, men tänkte ha vanlig fog mellan plattorna så det ska se enhetligt ut.
Såg det nu och där blir det inget bra med en hård fog Så kör på med mjuk fog där med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.