Som nu fast en annan färg. Slamfärg bygger ingen tjocklek..

R
väcker liv i min gamla tråd. Fann den här bilden på nätet, det är något sådant jag skulle vilja göra. För att projektet inte ska dra iväg i pris så tänkte jag om de går att använda den befintliga muren?
Kan jag göra följande: Plockar ner hela muren, gjuter en "sula" som någon sa. Vad innebär sulan? Att man häller ut betong och trycker fast första stenplattan i denna och låter torka? Eller ska det gjutas en klack på sulan så att inte första plattan kan ramla ut mot infarten?

Bör man klä insidan av muren med något så att vatten inte kan sippra in genom muren lika lätt? Platonmatta?

Är det betong man putsar med eller är de speciell putsbruk?

Jag vill helt inte måla muren pga risk för färgsläpp så jag tänkte låta putsen vara slutfärgen?

Jag vill även höja muren så jag tänker att första raden jag sätter är av typen murblock och sen bygga uppe på den. Kallas detta så enkelt som murblock?
På motsatt sida parkeringen är höjden kanske totalt 1,5m hög så den måste kunna hålla emot de jordmassor som ligger där idag. Ska jag förankra de första raderna med någon form av järnspett genom blocken?
wp_20150910_005-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Gräv ur och lägg singel i botten sen gjuter du ca 15cm tjock betong med armering som en grund att mura dina stenar på. Sen på toppen är det bra att ha nån avslutning så mesta vattnet inte rinner i muren.

R
Stefan N skrev:
Gräv ur och lägg singel i botten sen gjuter du ca 15cm tjock betong med armering som en grund att mura dina stenar på. Sen på toppen är det bra att ha nån avslutning så mesta vattnet inte rinner i muren.
okej, later bra, va tanker du för avslut så att inte vatten går ner I muren?

R
får paralellt titta lite på om man ska bygga en mur av stenar. Grejen är att muren måste svänga, dvs den är inte spikrak.Hur löser man det om man bygger en mur av sten?

R
fann svaren, tack

R
Nu har jag funderat vidare. Jag tänker nog plocka bort den befintliga muren helt och ersätta med murblock som gjuts fast och putsas. Jag har dock sökt på nätet men hittar ingen riktig manual för hur man steg för steg gör detta?
Skall man köra ner ett järnarmering genom blocken ner I jorden eller lägger man helt enkelt en sula med betong som får torka och sen bygger man på den?

http://www.bauhaus.se/lecablock-9x19x59cm.html

Redigerat:
R
följdfråga, kan man göra en mjuk sväng med murblock?

Du gräver ner ca 40-50 cm i backen gärna ca 20 cm bredare än muren på varje sida. (Är muren 20cm tjock gräver du en 60 cm bred ränna..)

Därefter fyller du med singel ca 25-30cm och packar väl med padda. På denna singelbädd gjuter du sen en armerad klack hela murens sträckning, minst 20 cm bredare än murstenen.

Efter ett par dagar kan du mura upp din mur på klacken enligt konstens alla regler och sen fyller du emot muren med dränerande material på insidan. I botten på den motfällda sidan lägger du en dräneringsslang så att du kan leda bort vatten.

Muren kan du sen putsa/slamma och måla med slamfärg. Du bör också tänka på en "hatt" på muren av någon sten som står emot vatten bättre än vad leca gör..

Lycka till med projektet..

R
med dränerande material på insidan, ska man då ha en form av duk och sen grus bara?

Ja en markduk är bra för att hålla de olika massorna åtskilda. Du lägger alltså duken mellan singeln och jorden.

Det är inte så jäkla skitnödigt om du ursäktar uttrycket, men du slipper förhoppningsvis fuktgenomträngning i muren. Är det väldigt våt mark går det att sätta platonmatta på insidan av muren för att minska risken för fuktgenomträngning..

R
vet inte om marken är mycket våt men de är idag jordmassor som ligger emot och som sipprar igenom när de regnar. Sen vet jag inte hur jag ska resonera. Markduk är ett måste då jag inte vill att jord ska ligga mot muren. En platonduk är väl helt vattentät men eftersom muren står utan något tak så sipprar väl vatten ner bakom platonduken. En markduk låter vatten passera igenom...

Hur reagerar muren på väta, den blir mörk förstår jag och jag antar att den kommer torka fortare på vissa ställen och då ser den väl fläckig ut?

Sen kommer en fråga om ytfinish. Låter man putsbruket vara sista ytfinishen även om man inte målar muren? Jag vill helst inte måla den. Dock såg jag en film på youtube från USA där de som slutgiltig yta putsade ett färgat bruk på muren. Detta gjorde att ytan blev korning och inte helt slät med ett gult pigment (gillade dock inte färgen).
Vad gör man?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.