B Paul Bulle skrev:
Fint:)
kc på rå lertegel putsat 2016
 
  • Putsad lertegelsvägg med skador, fönster, klocka, träpanel och bilhjul i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör med vitputsad lertegelvägg, träbjälkar, fönster och anslagstavla med bilbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg hörn av putsat lertegel intill trävägg och dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför envisas med kc när rent kalkbruk är så mycket bättre på alla vis?
• bättre på att fånga upp rörelser i underlaget
• stänger inte in fukt
• mera lättarbetat
• mera klimatsmart utan cement
 
Redigerat:
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Varför envisas med kc när rent kalkbruk är så mycket bättre på alla vis?
• bättre på att fånga upp rörelser i underlaget
• stänger inte in fukt
• mera lättarbetat
• mera klimatsmart utan cement
kan man köpa kalkbruk så man kan blanda själv då? vilken ska man ha? om man stöter i det ska de inte bli märke direkt. hydraulisk kalkbruk eller kalkbruk E? om jag ska putsa om hela huset kan jag inte hålla på ked färdigblandat det blir rent för dyrt. gissar på att det skullegå åt ca 1000kg rent bruk för att putsa om hela gården invändigt
 
B Paul Bulle skrev:
kan man köpa kalkbruk så man kan blanda själv då? vilken ska man ha? om man stöter i det ska de inte bli märke direkt. hydraulisk kalkbruk eller kalkbruk E? om jag ska putsa om hela huset kan jag inte hålla på ked färdigblandat det blir rent för dyrt. gissar på att det skullegå åt ca 1000kg rent bruk för att putsa om hela gården invändigt
hydraulisk kalkbruk fick jag höra av en som gav mig offert. Den är lite hårdare och tåligare tydligen. Finns Bösarps den är bra tycker jag:)
Om du är från Skåne så är där en som säljer i Landskrona för 60kr säcken a 25kg på blocket
 
S Sonny82 skrev:
hydraulisk kalkbruk fick jag höra av en som gav mig offert. Den är lite hårdare och tåligare tydligen. Finns Bösarps den är bra tycker jag:)
Om du är från Skåne så är där en som säljer i Landskrona för 60kr säcken a 25kg på blocket
Japp skåne men ska inte putsa nu så:) tack ändå!
 
Själv brukar jag använda våtblandat luftkalkbruk till reparationer på vägg. Det är lätthanterligt eftersom det levereras som en fuktad pasta i plastsäck, så man slipper dammet när man blandar. Har lång hållbarhet även i öppnad förpackning. När man gör reparationer är det viktigt att lagningsbruket inte är styvare än underlaget. För lagningar på grunden däremot använder jag naturligt hydrauliskt kalkbruk. Det är hårdare och står emot väta bättre. För egen del skulle jag inte använda hydraulisk puts på väggen, men så har jag också en gammal vägg med blandat material där jag vill undvika alltför hård puts. Och så tycker jag det våtblandade luftkalkbruket är så himla mysigt att jobba med!
Brukar använda Målarkalks produkter, men det kvittar troligtvis vilket man använder. Huvudsaken det är ren kalk och inte någon cement inblandad!
 
B Paul Bulle skrev:
kan man köpa kalkbruk så man kan blanda själv då? vilken ska man ha? om man stöter i det ska de inte bli märke direkt. hydraulisk kalkbruk eller kalkbruk E? om jag ska putsa om hela huset kan jag inte hålla på ked färdigblandat det blir rent för dyrt. gissar på att det skullegå åt ca 1000kg rent bruk för att putsa om hela gården invändigt
Ser nu att du tänker putsa om hela gården. Vad menar du med att du inte vill ha färdigblandat? Bara kalken? Att du själv vill tillsätta sanden? Hmm...
Kolla med Målarkalk vad de rekommenderar. Om de kan leverera hem till dig, samt om de kan ge dig ett bra pris, med tanke på att du ska ha mycket. Min erfarenhet är att de är mycket hjälpsamma med rådgivning.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ser nu att du tänker putsa om hela gården. Vad menar du med att du inte vill ha färdigblandat? Bara kalken? Att du själv vill tillsätta sanden? Hmm...
Kolla med Målarkalk vad de rekommenderar. Om de kan leverera hem till dig, samt om de kan ge dig ett bra pris, med tanke på att du ska ha mycket. Min erfarenhet är att de är mycket hjälpsamma med rådgivning.
ja den dagen jag ska göra det så, får jag ju blanda själv. Kc köper man ju endast kc om man vill
 
Förstår. Jag misstänker det kan bli svårt få tag i ren kalk eftersom den är hälsovådlig för gemene man att hantera. Men kanske om ett byggföretag beställder direkt från producenten? Värt att kolla.
 
apotekarnes
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Förstår. Jag misstänker det kan bli svårt få tag i ren kalk eftersom den är hälsovådlig för gemene man att hantera. Men kanske om ett byggföretag beställder direkt från producenten? Värt att kolla.
Jag fick tag på bränd kalk från det lokala kalkbruket till vårt växthusprojekt väldigt billigt. Men då hade jag tur med nån utebliven leverans och lagerproblem så två 1000kg säckar behövde bort fort. Nackdelen var att kalken inte var släckt så bruktillverkningen blev lite krångligare än att köpa färdig torrsläckt kalk i säck. Dessutom är inte osläckt kalk (kalciumhydroxid) det allra trevligaste material att jobba med. Händer och ögon gillar inte att stå i damm och skvätt allt för länge. Jag har en tråd om det projektet där jag beskriver lite hur jag gick tillväga med släckning och brukberedning.
 
  • Gilla
Bullebock
  • Laddar…
Många dåliga tips här.
Aldrig aldrig aldrig någonsin bruk med cement på lersten.
Så länge det inte är blött så kan det hålla helt okej men det är fortfarande skadligt för stenen.

Om det är minsta fuktigt så kommer cementen i bruket slita av stora stycken av lersten medans putsen håller ihop.
Så du kan i princip lyfta av kc-putsen i ett stycke medan du får hål upp till 10cm bakom av uttorkad lera som kommer ut som grus.

Kalkvattna allt rejält och putsa med kalkbruk (hydrauliska går också bra men dyrare dock lättare att putsa med då det är mer som vanligt bruk) är det som gäller, utomhus måste du ha nät eller gå över till lerputs då det är utsatta för vatten på ett helt annat sätt.
Måla med silikatfärg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.