H hammeron skrev:
Har precis haft plattsättaren här som lagt ett fint golv i det nya badrummet. Dock blev vi överraskade av att vår golvbrunn med "Tile insert" bygger 4-5mm högre än övriga golvet. Plattsättaren säger att det inte går att göra på annat sätt. Har han rätt? Tycker det låter väldigt konstigt, det måste väl ändå gå att justera efter höjden på stenen? Vi måste i så fall slipa ner (eller motsvarande) granitkeramiken från 9mm till 5mm för att det ska bli i samma nivå, och frågan är om det ens kommer hålla.
Jag satte en sådan ram förra helgen. Först med kakelfix som fäste, men bytte till monteringslim både mellan ram och tätskikt och mellan platta och innerram. Det blev bra med 10mm plattjocklek. Tror din hamnar högt för att fixet bygger en del.

• Gilla
hammeron
  • Laddar…
Jag har ganska nyligen monterat en exakt likadan....
Dock undkom jag problemet likt så att jag fick bakslipa 3-4 mm på plattan som ligger inuti ramen.

Jag förstår helt ärligt inte riktigt hur purus har utformat denna.
Om man nu inte ska bakslipa plattan som ligger i insatsen, innebär det att du måste lägga på mer fix på golvet runt om....
I ts fall ser det ju ut som typ 5-7 mm. Och då bygger du ju bort de fall som redan är tillverkat.
Har någon en annan förklaring så informera mig mer än gärna

• Gilla
hammeron
  • Laddar…
Nu har jag pratat med både Purus och säljare av granitkeramiken, samt säljarens plattsättare, och det lutar väl åt att det kanske hade gått att göra det bättre från början men att det nu är mest rimligt att slipa ner plattan, det ska vara ok att ta ner den till 5mm. Otur i oturen var att detta är en väldigt hård sten som kommer bli svår att slipa. Vi får se om det går. Fortsättning följer förhoppningsvis nästa vecka.

H hammeron skrev:
Nu har jag pratat med både Purus och säljare av granitkeramiken, samt säljarens plattsättare, och det lutar väl åt att det kanske hade gått att göra det bättre från början men att det nu är mest rimligt att slipa ner plattan, det ska vara ok att ta ner den till 5mm. Otur i oturen var att detta är en väldigt hård sten som kommer bli svår att slipa. Vi får se om det går. Fortsättning följer förhoppningsvis nästa vecka.
Den jag fick slipa ner är/var också väldigt hård. Men det är bara att ha tålamod. Jag fick bygga en ”ram” som plattan fick ligga i upp och ner så jag kunde slipa baksidan. Är man bara lugn och metodisk så går det! Allt går att lösa på ett eller annat vis.

Thyro89 Thyro89 skrev:
Den jag fick slipa ner är/var också väldigt hård. Men det är bara att ha tålamod. Jag fick bygga en ”ram” som plattan fick ligga i upp och ner så jag kunde slipa baksidan. Är man bara lugn och metodisk så går det! Allt går att lösa på ett eller annat vis.
Förstår inte riktigt varför du behövde en ram? Vad hade du för utrustning? Min tanke är vinkelslip med diamantslipskiva

Nu hade jag en ram pga att jag använde en saneringsfräs till att bakslipa den :D
Men det var säker overkill. Det går säkert alldeles utmärkt att köra som vanligt med vinkelslipen (y)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nu har fått tag på lite mer information kring mitt problem, och det är helt klart att plattsättaren inte gjort rätt. Purus tekniska support har svarat att det är ett vanligt fel att liva ramen med golvet, istället för att liva stenen med golvet. Det hade gått att trycka ner ramen längre ner. Det kan man se genom att det är distans till klämringen. Men gjort är gjort, så nu får plattsättaren lösa problemet. Entreprenören som anlitat plattfirman som underentreprenör har varit kanon och står på min sida.

• Närbild på felinstallerad plattsättningsram med synlig distans till klämring i golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Kanon att de löser det, och det går ju få till med slipning som det verkar. Lite som vi misstänkte då..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.