5 172 läst · 42 svar
5k läst
42 svar
Pumpautomat som inte bygger tryck
OK då är det ihoppkopplat under plinten eller i själva lindningen. kondensatorn måste vara kopplad direkt in under någonstans, det fanns en gång i tiden en släpring ini motorn som kopplade in en startlindning och av centrifugalkraften så när rotorn började snurra kopplades den ifrån, men vet inte om det används nu för tiden, vart lite strul med dåliga kontakter. Billigast är att prova med en konding,
Blå-röd = bägge lindningarna i serie med varandra, mätt mellan där kondensatorn normalt sitter.H husbonden skrev:
7,5+0,6=8,1 ~8,3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den svarta tråden sitter mellan de båda lindningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@jonaserik kondensatorn ska fysiskt sitta där jag kluddets gröna ringar.
Kondensatorn är en kombinerad start- & driftkondensator, den är alltid inkopplad.
Har inte talat om kondingens fysiska koppling och det framgår inte var den var kopplad, så inget nytt under solen med kondingens konstanta inkoppling, det är så som du säger, bara nämnde att det fanns annan typ av start med. Kanske det går att mäta utan konding om det förhåller sig som skissen, är ändå en 3-fas som går 1-fas med 3 lindningar. och dom ska mäta ungefär lika i ohm.Demmpa skrev:
TS motor har bara två lindningar.
Kondensatorn sitter elektriskt & fysiskt inkopplad på/mellan/via flatkabelskorna som är på den blåa tråden och den röda tråden.
Här är ett annat kopplingsschema som visar hur TS motor är kopplad,
byt ut trådarnas färger till följande:
U1 = Svart
U2 = Blå
Z = röd
Kondensatorn sitter elektriskt & fysiskt inkopplad på/mellan/via flatkabelskorna som är på den blåa tråden och den röda tråden.
Här är ett annat kopplingsschema som visar hur TS motor är kopplad,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
byt ut trådarnas färger till följande:
U1 = Svart
U2 = Blå
Z = röd
Är du säker på att pumpen får tag i vatten, normal sughöjd är ( 8 teoretiskt ) max 7 i verkliga livet, får den inte vatten så kan den inte bygga upp tryck. Har du kollat tryckströmbrytaren att den OK, kan göras genom att ställa ner stopptrycket. Hur ser tryckströmbrytaren ut , ett ABB/CEWE med glasklart lock eller en annan smal svart en.
Så här ser de ut
En enkel brytare till och från , tror inte det är fel på den eller skit i röret till den, ett sådant fel brukar inte ge den effekt som du har, bara att den inte slår till eller ifrån. Vad händer om du ställer ned frånslag, görs med att mutter/skruv som sitter på den stora brickan, den lilla är för differens och behöver inte röras.
Just nu snurrar o går den förra DAB-pumpen fast jag har flyttat över den nya pumpautomatens hydropressJ jonaserik skrev:Är du säker på att pumpen får tag i vatten, normal sughöjd är ( 8 teoretiskt ) max 7 i verkliga livet, får den inte vatten så kan den inte bygga upp tryck. Har du kollat tryckströmbrytaren att den OK, kan göras genom att ställa ner stopptrycket. Hur ser tryckströmbrytaren ut , ett ABB/CEWE med glasklart lock eller en annan smal svart en.
??? Kan vara ett generalfel i pumpen, såg du om den roterade åt rätt håll, brukar inte finnas någon pil på
1-faspumpar. tror att alla 1-fas går högergång, inte tänkt på det , se hur den du nu har går. Sen kan den nya kopplas in med stickpropp lite hastigt för att se rotationsriktningen, bara så den snurrar till, kan ses i fläktkoppan när den stannar. Tror inte det hjälper med att vrida stickproppen ett halvt varv, men ett försök är inte fel.
1-faspumpar. tror att alla 1-fas går högergång, inte tänkt på det , se hur den du nu har går. Sen kan den nya kopplas in med stickpropp lite hastigt för att se rotationsriktningen, bara så den snurrar till, kan ses i fläktkoppan när den stannar. Tror inte det hjälper med att vrida stickproppen ett halvt varv, men ett försök är inte fel.
För att växla håll på en enfasmotor så flyttar man ”nollan” från ena sidan kondensatorn till andra sidan, detta under förutsättning att det är två likadana lindningar.
I TS fall där det är två olika motstånd på lindningarna så är det inte möjligt att skifta riktning.
Att bara vända stickkontakten, så att fas & nolla byter plats ger ingen skillnad. För motorn vet inte om det är två faser eller fas & nolla.
Det behöver inte ens vara fas-nolla/fas-fas utan kan även vara via skyddstransformator med mittjordpunkt, det viktiga är att det är 230VAC mellan trådarna.
Blå inkoppling ”högervarv”
Röd inkoppling ”vänstervarv”
I TS fall där det är två olika motstånd på lindningarna så är det inte möjligt att skifta riktning.
Att bara vända stickkontakten, så att fas & nolla byter plats ger ingen skillnad. För motorn vet inte om det är två faser eller fas & nolla.
Det behöver inte ens vara fas-nolla/fas-fas utan kan även vara via skyddstransformator med mittjordpunkt, det viktiga är att det är 230VAC mellan trådarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå inkoppling ”högervarv”
Röd inkoppling ”vänstervarv”
Produkter som diskuteras i tråden