3 364 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Pulserande Induktionshäll, Husqvarna QHFB860P
Vad nu jämförelsen är värd. Så här såg det ut på min spis idag när jag kokade potatis. Värmen kommer i intervall. Men det är längre värmeperiod och högre frekvens. Visst går det att se att det sjuder olika hårt under perioden. Men inte så att det stör mig.
Det där ser ändå ok ut tycker jag, min stannar ju av helt…A Avemo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Nej. Jag hade en Goranje induktionsspis som stötkokade, den ersattes med en Bosch som har jämn kokning och det var samma kokkärl som användes på båda. Alltså påverkar inte kärlen.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Jag provade nu att koka upp en liter vatten och sänkte därefter effekten i olika steg för varierande lugn till mer våldsam kokning utan lock. Jag såg inte något som liknade pulserande effekt utan helt jämn kokning oavsett inställning.
Hällen är en 16 år gammal Husqvarna QHC 6501.
Jag har ingen kunskap om hur induktionshällar är konstruerande men gissningsvis så är det thyristorer som pwm-styrs för variabel uteffekt. Ändrar man pulsbredden 100 gånger i sekunden så går det inte att med ögat se någon variation i uteffekt. Det blir inte billigare att styra på något annat sätt så jag förstår inte varför någon skulle göra det.
Hällen är en 16 år gammal Husqvarna QHC 6501.
Jag har ingen kunskap om hur induktionshällar är konstruerande men gissningsvis så är det thyristorer som pwm-styrs för variabel uteffekt. Ändrar man pulsbredden 100 gånger i sekunden så går det inte att med ögat se någon variation i uteffekt. Det blir inte billigare att styra på något annat sätt så jag förstår inte varför någon skulle göra det.