6 994 läst · 21 svar
7k läst
21 svar
Provtryckning testar husets täthet
Skrivet av: Kent-Anders
Jag håller på att bygga till vårt hus och har funderat på att provtrycka det, men nu börjar jag bli osäker. Är det värt 5-6000 kr för att provtrycka huset, eller ska man lägga pengarna på annat. Vi har installerat ett frånluftsystem m återvinning o då verkar det som om att det inte spelar någon roll om det läcker.
Huset är från 47 tillbyggt 72 o nu tillbyggt igen.
Jag håller på att bygga till vårt hus och har funderat på att provtrycka det, men nu börjar jag bli osäker. Är det värt 5-6000 kr för att provtrycka huset, eller ska man lägga pengarna på annat. Vi har installerat ett frånluftsystem m återvinning o då verkar det som om att det inte spelar någon roll om det läcker.
Huset är från 47 tillbyggt 72 o nu tillbyggt igen.
Skrivet av: Ralph
Beror ju på om du vill veta hur mycket luft som tas in i huset från läckage eller från förvärmd tilluft.
Sen visar alla de här kommentarerna om "för" täta hus hur lite folk vet om passivhusteknik.
Det är väl därför som det otroligt nog byggs så lite sådana hus.
Man har gjort uppföljningar på 10+ år gamla passivhus och de är kärnfriska och behöver fortfarande ingen uppvärmning alls.
Beror ju på om du vill veta hur mycket luft som tas in i huset från läckage eller från förvärmd tilluft.
Sen visar alla de här kommentarerna om "för" täta hus hur lite folk vet om passivhusteknik.
Det är väl därför som det otroligt nog byggs så lite sådana hus.
Man har gjort uppföljningar på 10+ år gamla passivhus och de är kärnfriska och behöver fortfarande ingen uppvärmning alls.
Skrivet av: Tommy
Frånluftsventilation: Bara intressant med provtryckning OM man har tilluftsventiler bakom radiatorer, annars helt ointressant. Husväggarna ÄR ju redan perforerat med ventiler. FTX: Ja, viktigt, men inte i första hand ur energisynpunkt. Visst är det väldigt dåligt tätat påverkar det energianvändingen, men annars är skillnaden liten. Viktigaste med tätningen är att se till att luft inte läcker ut i väggarna och skapar fuktproblem, eftersom man inte garanterat har undertryck i FTX-ventilerade hus.
Frånluftsventilation: Bara intressant med provtryckning OM man har tilluftsventiler bakom radiatorer, annars helt ointressant. Husväggarna ÄR ju redan perforerat med ventiler. FTX: Ja, viktigt, men inte i första hand ur energisynpunkt. Visst är det väldigt dåligt tätat påverkar det energianvändingen, men annars är skillnaden liten. Viktigaste med tätningen är att se till att luft inte läcker ut i väggarna och skapar fuktproblem, eftersom man inte garanterat har undertryck i FTX-ventilerade hus.
Skrivet av: Niklas
Så länge man bygger med diffspärr och ett mekaniskt ventilationssystem så ska det vara tätt, allt annat är missuppfattningar och lösa påståenden. Inte minst för att slippa fukt/mögelrisk och allergiproblem, men även komfort och energi.
Och bygger man tex en timmerkåk där materialen andas och ingen diffspär finns + ventilation genom mekanisk frånluft eller förbränningspanna så är jag övertygad om att det är bra/viktigt att luftintagen görs på rätt ställen för att slippa kallras och dålig komfort om luft blåser in på fel ställen. Lin eller mossa som tätar mellan stockarna.
Är nyfiken på hus med cellulosaisolering och ångbroms istället för diffspärr. Tror ångbromsen ska stoppa att det "blåser" men att den släpper igenom för fuktvandring. Även där är jag dock övertygad att det är viktigt att ångspärren är tät.
Så länge man bygger med diffspärr och ett mekaniskt ventilationssystem så ska det vara tätt, allt annat är missuppfattningar och lösa påståenden. Inte minst för att slippa fukt/mögelrisk och allergiproblem, men även komfort och energi.
Och bygger man tex en timmerkåk där materialen andas och ingen diffspär finns + ventilation genom mekanisk frånluft eller förbränningspanna så är jag övertygad om att det är bra/viktigt att luftintagen görs på rätt ställen för att slippa kallras och dålig komfort om luft blåser in på fel ställen. Lin eller mossa som tätar mellan stockarna.
Är nyfiken på hus med cellulosaisolering och ångbroms istället för diffspärr. Tror ångbromsen ska stoppa att det "blåser" men att den släpper igenom för fuktvandring. Även där är jag dock övertygad att det är viktigt att ångspärren är tät.
Skrivet av: Mats
"Marko", ja det går göra innan man sätter upp gipsen.
Se till att tejpa hörnen ordentligt först om det är du som gör det själv.
Var inga problem när man jobbade som elektriker i sådanna nybyggen förra året, så det är bara köra.
Det man får tänka på, och det säger de som pumpar, att det kommer sänka sig med ett par tiondelar (0.01) när man sätter upp gipsen efteråt.
Tror det låg på 0.02-0.05 mindre värde på ett 150m2 hus, men är INTE SÄKER!
"Marko", ja det går göra innan man sätter upp gipsen.
Se till att tejpa hörnen ordentligt först om det är du som gör det själv.
Var inga problem när man jobbade som elektriker i sådanna nybyggen förra året, så det är bara köra.
Det man får tänka på, och det säger de som pumpar, att det kommer sänka sig med ett par tiondelar (0.01) när man sätter upp gipsen efteråt.
Tror det låg på 0.02-0.05 mindre värde på ett 150m2 hus, men är INTE SÄKER!
Liknande trådar
-
Hur testar jag övertryck? Och vad är dom olika delarna?
Vatten & Avlopp -
Hur ska jag lösa extrahusets ventilation?
Ventilation -
Spricka i husets Sockel, Putsad skiva, Typ av åtgärd ?
Grund & Markarbeten -
Var räknas husets yta? Prickmark
Bygglov -
Hur skulle ni göra med bergvärmepump där kondensorn läcker gas i husets element
Värmepumpar