N
Hej,

Tror att fler än jag hade varit hjälpta av att sätta ihop en inköpslista för att provtrycka sin egenlagda golvvärme.
Min slang är 20x2mm och tänker mig en manometer likt denna, https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIz-Wp_Jm1gwMV8WGRBR3rkwHuEAQYCCABEgJQSfD_BwE

Hela kalaset tänker jag att man kopplar mot vattennätet med hjälp av en trädgårdsslang.
Ett annat krav är att man skall kunna återanvända kopplingen mot PEX slangen.

Delar:

1) Trädgårdslangkoppling 3/4
2) Koppling mot ballofix
3) Ballofix
4) Koppling mot PEX slang, här tänker jag att man skall kunna välja så att det passar sin lagda slang ( i mitt fall 20mm)
5) Koppling Ballofix <-> T-koppling
6) T koppling
7) Övergång T-koppling -> Manometer
8) Manometer, RSK 2410309

Se bild.

Snälla hjälp.
 
  • Instruktionsdiagram för koppling mellan trädgårdsslang och PEX-rör med numrerade delar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv inte gjort detta än, men jag ska göra det inom någon månad. Så jag har lagt lite tankeverksamhet på det, men inte mycket mer än så.

Min tanke har vart väldigt likt det du beskrivit. Beroende på hur bra tryck i vattnet jag har, för det har jag inte kollat.

Det kanske finns bättre saker att hyra? Det har jag heller inte kollat än. Kanske man ska gå på tryckluft först?

Det kommer nog att finnas bra svar här inom kort så jag följer!
 
Går väl bra, se bara till att all luft är borta, görs med att spola igenom en slinga i taget. när du fått tryck till
3 bar stoppar du. Det räcker, normalt tryck värmesystem 1,5 bar, trycket kommer att minska lite då slangarna ger efter någon timma. Fyll på mera vatten. sen ska det stå ett dygn och inte sjunka. Är det en platta utomhus så kommer trycket sjunka ännu mer, då vattnet avtar i volym med kyla. Är det platta utomhus så se upp med frysrisken.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Krilleman
  • Text med instruktioner för täthetsprovning av rörledningssystem med olika trycknivåer och kontrolltider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Purre och 4 till
  • Laddar…
Det där kommer att fungera bra. Jag skulle rekommendera en manometer i intervallet 0-4 eller 0-6 då ser du tydligare eventuell tryckminskning än med 0-15.
 
Man kan fylla med vatten men trycksätta med tryckluft om man känner att det är enklare. En vanlig bildäckventil brukar passa bra i en klämringskoppling.
Då blir det både enkelt, billigt, säkert och bra. Visst får man lite fjäder i den inpressade luften men mängden ska vara minimal. Förmodligen har du lite luft i ett helt hydrauliskt tryckt system också.
 
N
Håller på att lägga min slang på övervåningen och vill vara säker på att slangen är tät innan jag lägger golv.
Jag tänker testa att köra direkt från vatten nätet, hoppas på att det är >3 bar. Tycker det borde räcka då det är enbart ~1 bar i värmesystemet, plus en övertrycks ventil i värmepumpen som gör att det rent teoretiskt inte kan bli 8.6 bar som golvvärme tillverkarna rekommenderar att man provtrycker på.

Har kollat runt på provtryckningsmaskiner likt denna, https://amazon.se/avtryckspump-vatt...7&psc=1&mcid=070f6f6463493b16a2d958eecee019b6

det kanske är bättre? Men problemet med kopplingar mot ovanstånde kvarstår. Vad skall man ta?

Jag har gått i genom varje tråd om detta ämne men hittar ingen med bra beskrivning på RSK nummer på delarna. Bara bilder.
 
N
M Maxitupla skrev:
Det där kommer att fungera bra. Jag skulle rekommendera en manometer i intervallet 0-4 eller 0-6 då ser du tydligare eventuell tryckminskning än med 0-15.
Ja det kanske är bättre med en manometer som har lite lägre intervall så att man ser tryck förändringen tydligare.
 
N
B Bjober skrev:
Man kan fylla med vatten men trycksätta med tryckluft om man känner att det är enklare. En vanlig bildäckventil brukar passa bra i en klämringskoppling.
Då blir det både enkelt, billigt, säkert och bra. Visst får man lite fjäder i den inpressade luften men mängden ska vara minimal. Förmodligen har du lite luft i ett helt hydrauliskt tryckt system också.
Detta är en bra idé tycker jag. Men hur kopplar jag allt detta tätt mot min PEX slang?
 
N
Krilleman Krilleman skrev:
Provtrycker man med vatten så räcker inte vanligt vattentryck man erhåller från tappvattnet i en villa.

Inom all VVS så är det viktigt att följa fabrikantens anvisningar för provtryckning.

Inget annat!

Såhär säger LK:s lathund som du hittar här:
[länk]

[bild]
Håller med om att man skall följa anvisningarna, men kan det detta tryck uppnås i ett vanligt värmesystem? 8.6bar känns väldigt högt?
 
Krilleman
N niklasco skrev:
Jag tänker testa att köra direkt från vatten nätet, hoppas på att det är >3 bar.
Då har du fått facit hur en riktig yrkesman skulle göra enligt tidigare inlägg av mig.

Sen hur du gör, är upp till dig.

Allt annat är dock helt fel.

Kan det här vara något för att underlätta för dig?
https://eur.vevor.com/pressure-test...MIpsbLja61gwMVqVCRBR3BsgAaEAQYAiABEgKpFfD_BwE

Vevor kanske är en tvivelaktig sida?! 🤔🤔

Röd trycktestpump med manometer och spak, tekniska beskrivningar, onlinebutiksfönster, pris i svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
N niklasco skrev:
Håller med om att man skall följa anvisningarna, men kan det detta tryck uppnås i ett vanligt värmesystem? 8.6bar känns väldigt högt?
Nej, 8,6bar kan aldrig uppnås i ett vanligt värmesystem.

Men det är det man provtrycker med för att säkerställa stresståligheten på systemet för framtida långvarigt bruk. Givetvis skall du dokumentera detta enligt konstens alla regler! Den dagen du säljer fastigheten (frivilligt eller ofrivilligt) är du nöjd att du utfört detta. Dokumentera gärna med bilder! 👍

Att följa anvisningen kommer alltid vara min rekommendation för provtryckning.

Kan du kanske låna en provtryckningspump av en röris en helg för en bullpåse eller två om du inte köper en enhet? Förr hade kjell.com en PT-pump från Rothenberger för under 1000-lappen, men det verkar vara ett minne blott.
 
Redigerat:
R
N niklasco skrev:
Håller med om att man skall följa anvisningarna, men kan det detta tryck uppnås i ett vanligt värmesystem? 8.6bar känns väldigt högt?
Ja ta det lite lungt me med trycket du fick en bra beskrivning av @jonaserik, följer du den så blir det bra…
 
Krilleman
R Rejäl skrev:
Ja ta det lite lungt me med trycket du fick en bra beskrivning av @jonaserik, följer du den så blir det bra…
"Bli bra" eller "bli korrekt"?

Korrekt är vägen att gå!
Således är alltid rekommendationen att följa leverantörens anvisningar för provtryckning.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
R
Krilleman Krilleman skrev:
"Bli bra" eller "bli korrekt"?

Korrekt är vägen att gå.
Har aldrig sett en rörläggare trycka så hårdt som ni beskriver…finns ingen anledning till det om man låter 3 bars tryck stå i några dygn, och det inte sjunker så är det tätt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.