58 669 läst · 405 svar
59k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Steamboy: Det är väl exakt samma sak? Menar du att elinstallationerna förr var bättre eller snyggare för att man bockade kulo med en tång? Nja.. Möjligt att elhistorianördar tycker det, men inte normalt folk.
bättre-nejRrrrr skrev:
billigare-nej
säkrare-nej
enklare-nej
snyggare-ja!
väldigt ofta när något förändras eller utvecklas så får det estetiska stryka på foten för att prioritera det andra, vilket i många fall är bra, men säg inte att materiel och arbetssätt idag leder till snyggare installationer! samma sak med bilar, dom såg betydligt finare ut på 50-talet men var sämre på en rad punkter (förutom driftsäkerhet)
Redigerat:
Ja, iofs är nog faktiskt dödskulon och dess efterföljare PVC-dödskulon snyggare än EKRK.
Jag skulle seriöst vilja se en återgång till "PVC-dödskulo" fast med biledare och lagkrav på att biledaren måste skyddsjordas och att kabeln bara får användas i jordade miljöer, eller nåt sånt.
Jag har provat att sätta upp cirka två meter "PVC-dödskulo" och det var rätt lätt och blev skitsnyggt. Alla försök med EKRK eller liknande har blivit klart fulare.
Jag skulle seriöst vilja se en återgång till "PVC-dödskulo" fast med biledare och lagkrav på att biledaren måste skyddsjordas och att kabeln bara får användas i jordade miljöer, eller nåt sånt.
Jag har provat att sätta upp cirka två meter "PVC-dödskulo" och det var rätt lätt och blev skitsnyggt. Alla försök med EKRK eller liknande har blivit klart fulare.
Vi låter väl tråden vara öppen tills Elsäk har bestämt sig, kan bli världsrekord i lång tråd!
Har fö skrivit till Näringsdepartementet och frågat om tidplanen. Inget svar, förutsägbart nog.
Har fö skrivit till Näringsdepartementet och frågat om tidplanen. Inget svar, förutsägbart nog.
Såhär skriver elsäk om det själva:Glufsglufs skrev:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...nnonskampanj-i-Stockholm-den-2-februari-2012/
För övrigt, händer det något med detta tro ...
Jag skrev och frågade Näringsdepartementet om just det för ett par månader sedan.
REGERINGSKANSLIET
Näringsdepartementet
Kommunikationssekretariatet Joel Kanebjörk
Hej!
Tack för att du skriver till Näringsdepartementet. Ursäkta att svaret dröjt.
Elsäkerhetsverket har tagit fram ett förslag till ett nytt framtida behörighetssystem för elinstallatörer. Förslaget innebär i korthet att det på samma sätt som idag ska finnas ett statligt kontrollerat och individuellt behörighetssystem. Regeringen kommer tillsätta en utredning kring elsäkerhetsverkets förslag till nytt behörighetssystem under 2012. När utredning är slutförd kan jag i dagsläget inte svara på.
Stockholm i september 2012
Med vänlig hälsning
Joel Kanebjörk
-------------------------------------------------------------------------
Postadress: 103 33 Stockholm
Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 70
Telefonväxel: 08-405 10 00
E-post: registrator@enterprise.ministry.se
Webb: http://www.regeringen.se/naring
REGERINGSKANSLIET
Näringsdepartementet
Kommunikationssekretariatet Joel Kanebjörk
Hej!
Tack för att du skriver till Näringsdepartementet. Ursäkta att svaret dröjt.
Elsäkerhetsverket har tagit fram ett förslag till ett nytt framtida behörighetssystem för elinstallatörer. Förslaget innebär i korthet att det på samma sätt som idag ska finnas ett statligt kontrollerat och individuellt behörighetssystem. Regeringen kommer tillsätta en utredning kring elsäkerhetsverkets förslag till nytt behörighetssystem under 2012. När utredning är slutförd kan jag i dagsläget inte svara på.
Stockholm i september 2012
Med vänlig hälsning
Joel Kanebjörk
Postadress: 103 33 Stockholm
Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 70
Telefonväxel: 08-405 10 00
E-post: registrator@enterprise.ministry.se
Webb: http://www.regeringen.se/naring
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 425 inlägg
Vi får räkna med 5-10 år sägs det innan ett nytt system är i drift.
Är det detta lite lätt urvattnade som blir resultatet av reformarbetet?
http://www.elsakerhetsverket.se/PageFiles/134/Behörigheter hb16 26 april slutförslag(151991)_TMP.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/PageFiles/134/Behörigheter hb16 26 april slutförslag(151991)_TMP.pdf
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Är det inte på gång att vi ska införa bla Tysklands Idioti till Elfirmor?
2-3personer är elektiker 10-20 personer får i uppdrag av dessa att dra kabel och montera stegar mm.
dessa 10-20personer är allt ifrån "snickare/murare/rörmockare" etc etc. De tar folk som inte vare sig kan ett skit och säg gör si och så sen kommer du till mig så får du mer uppgifter.
Redan nu så vill de ju införa att vem somhelst ska få montera stegar och dra rör.
Vad blir det sedan?
Ska de få dra kabel med sen? skala upp den med?
Vissa personer är faktiskt riktigt pantade som vill avreglera en bransch som bygger på säkerhet. En bra elektriker utför ett jobb snyggare och snabbare och dessutom Säkert!
2-3personer är elektiker 10-20 personer får i uppdrag av dessa att dra kabel och montera stegar mm.
dessa 10-20personer är allt ifrån "snickare/murare/rörmockare" etc etc. De tar folk som inte vare sig kan ett skit och säg gör si och så sen kommer du till mig så får du mer uppgifter.
Redan nu så vill de ju införa att vem somhelst ska få montera stegar och dra rör.
Vad blir det sedan?
Ska de få dra kabel med sen? skala upp den med?
Vissa personer är faktiskt riktigt pantade som vill avreglera en bransch som bygger på säkerhet. En bra elektriker utför ett jobb snyggare och snabbare och dessutom Säkert!
Alltså precis som det har varit i Sverige i minst 70 år då?-=fullmoon=- skrev:
Fast här kan det vara en 1 (en) elektriker över 1000 st utan relevant utbildning, spridda över hela landet.
Jag tycker det är bättre att alla har relevant och dokumenterad eller kontrollerad kunskap och sen egen förvärvad behörighet utifrån denna.
Och det är väl målet med förändringarna som är på väg.
Om majoriteten av Sveriges elektriker har odokumenterad kunskap och vare sig kunder eller elsäkerhetsverket har en aning om de faktiska kunskaperna så tycker jag nästan vi lika gärna kan släppa det fritt istället.
Och det är väl målet med förändringarna som är på väg.
Om majoriteten av Sveriges elektriker har odokumenterad kunskap och vare sig kunder eller elsäkerhetsverket har en aning om de faktiska kunskaperna så tycker jag nästan vi lika gärna kan släppa det fritt istället.
Så ni (tex Mikael_L) menar att alla våra elektriker (yrkesmän) går att jämställa med vem som helst som kommer direkt från gatan??? Jag skulle påstå att en yrkesmans kunskaper ligger ljusår närmare den behöriges kunskaper, än dom kunskaper som den kommer direkt från gatan har i jämförelse med en yrkesman.